بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری لرستان » پل دختر ؛ فهرست جاذبه های دیدنی این شهر
pol e dokhtar
جاذبه های گردشگری لرستان

پل دختر ؛ فهرست جاذبه های دیدنی این شهر

۱ آبان ۱۳۹۷ 12۰1,708

ایران کشوری پهناور با قدمتی کهن بوده و در هر گوشه آن شهری تاریخی با جاذبه های گردشگری منحصر به فرد وجود داشته و می توان به راحتی در هر روز از سال برای سفر به سوی تجربه های جدید اقدام کرد، شهر پل دختر یکی از شهر های تاریخی و کهن ایران بوده که دارای جاذبه های دیدنی و تاریخی بسیاری است.

در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی و آشنایی با شهر پل دختر و برخی از جاذبه های گردشگری تاریخی این شهر همراه باشید.

 

مقاله مرتبط: ” تنگه شیرز لرستان ، طبیعتی در دل کوهدشت

مقاله مرتبط: “ الیگودرز لرستان

 

پل دختر
آدرس : در فاصله ۱۰۰ کیلومتری خرم آباد و در بخش جنوبی استان لرستان

 

شهر پل دختر کجاست

شهر پل دختر در فاصله ۱۰۰ کیلومتری خرم آباد و در بخش جنوبی استان لرستان واقع شده و یکی از شهر های باستانی و گردشگر پذیر این استان بشمار می آید.

در این شهر علاوه بر آثار باستانی و جاذبه های تاریخی، مکان های دیدنی و چشم اندازهای طبیعی بسیاری وجود داشته و همه روز حجم فراوانی از مسافران برای بهره مندی از جاذبه های این شهر به پل دختر سفر می کنند.

 

پل دختر
مقبره حیات الغیب : در جوار رودخانه کشکان و در محل روستایی با نام حیات الغیب

 

مقبره حیات الغیب

در شهر پلدختر و در جوار رودخانه کشکان و در محل روستایی با نام حیات الغیب، مقبره ای تاریخی واقع شده که همین نام روستا شناخته می شود.

در واقع این مقبره آرامگاه دو تن بوده که بنای بزرگتر محل دفن  محمد بن احمدرضی الدین بوده و دیگری معروف به گنبد الیاس است.

قدمت این بنا طبق نوشته سنگی موجود در مقبره به دوره قاجاریه بازگشته و با معماری مستطیل شکل و سقفی گنبدی ساخته شده است.

این مقبره در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی استان لرستان شهر پلدختر شناخته می شود.

 

پل باستانی  پل دختر

یکی از آثار تاریخی و ارزشمند استان لرستان، پل قدمی پلدختر بوده که در ورودی شهر پل دختر واقع شده و امروزه یکی از جاذبه های تاریخی ارزنده این شهر بشمار می آید.

احتمال می رود قدمت این پل که در گویش محلی به آن کر و دت نیز گفته می شود به دوره ساسانیان بازگشته که در قرن ۴ هجری قمری بازسازی شده است.

از این پل تاریخی امروزه تنها یک طاق باقی مانده که از جنس سنگ های تراشیده ساخته شده و ارتفاعی بالغ بر ۳۰ متر از سطح رودخانه داشته و جاده اندیمشک خرم شهر از زیر این طاق عبور می کند.

پل باستانی پل دختر در فهرست آثار ملی ایران با شماره ۱۶۷۸ به ثبت رسیده است.

 

پل دختر
پل کلهرت

 

پل کلهرت

شهر پل دختر شهر پل های تاریخی بوده و  می توان در این شهر پل های باستانی و زیبای بسیاری را مشاهده کرد.

پل کلهرت یکی از این پل های باستانی بوده که در شهر پل دختر واقع شده است. این پل دارای معماری منحصر به فردی داشته و پایه های بیضی شکلی دارد.

در خصوص کاربری اصلی این پل اصلاعات خاصی در دست نبوده و گمان می رود که از این پل به عنوان پشت بند استفاده می شده است.

پل کلهرت یکی دیگر از آثار تاریخی شهر پل دختر بوده در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

پل دختر
آبشار آفرینه

 

آبشار افرینه

آبشار افرینه یکی از مناظر زیبای و طبیعی استان لرستان بوده که در شهر پل دختر و در کنار جاده پلدختر به خرم آباد واقع شده است.

این آبشار یکی از کمتر آبشار های ایران بوده که برای دسترسی و دیدن آن نیاز به خروج از جاده نداشته و می توان به راحتی از داخل جاده اصلی این آبشار را مشاهده کرد

این آبشار که آنرا با نام چولهول نیز می شناسند، یکی از آبشار های قدیمی لرستان و شهر پل دختر بوده و به دلیل نزدیکی به پل قدیمی پل دختر و همچنین برخورداری از چشم اندازی زیبا یکی از تفریگاههای اصلی گردشگران و اهالی این شهر بشمار می آید.

شهر پل دختر بسیار جاذبه های تاریخی و طبیعی بینظیر دیگر داشته که نمی توان در یک مطلب تمام آنها را نام برده و تنها باید به این شهر سفر کرده و آنها را از نزدیک مشاهده کرد.

 

منبع : وبلاگ اقامت۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×