بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
ماهی کباب
غذاهای محلی مریوان

بهترین غذای محلی مریوان

۶ تیر ۱۳۹۷ 15۰5,829

یکی از به یادماندنی ترین حس ها و خاطراتی که از سفر در ذهن ما نقش می بندد، چشیدن طعم غذاهای خاص یک منطقه است. به خصوص اینکه هر شهر و منطقه ای، غذاهای مخصوص به خود را دارد.

اکنون می خواهیم در این مقاله شما را با محبوب ترین غذاهای محلی و خوشمزه شهر مریوان استان کردستان آشنا کنیم. پس با ما در وبلاگ اقامت۲۴ همراه شوید.

مریوان

 

مقاله مرتبط : “معرفی جاهای دیدنی مریوان

 

به طور کلی غذاهای محلی استان کردستان را خیلی کم و به ندرت می توان بر سر سفره دیگر استان ها دید. غذاهای محلی کردستان ریشه در فرهنگ کهن کردها دارند.

مریوان نیز یکی از شهرهای گردشگر پذیر این استان است که غذاهای محلی خوشمزه و لذیذی دارد که شاید این طعم را در هیچ جای دیگر نتوان یافت. در واقع می توان گفت محبوب ترین غذاهای محلی مریوان، در بین غذاهای محلی ایران به دلیل اصالت و قدمتی که دارند ،جایگاه ویژه ای کسب کرده اند و در نوع خود بی نظیر هستند.

می توان این غذاها را جزئی از جاذبه های فرهنگی مریوان به شمار آورد. جالب است بدانید که تقریبا تمام زنان کردستان در پخت و پز استادند و مهارت خاصی در این زمینه دارند که نسل به نسل، این ویژگی را به دخترانشان هم منتقل می کنند. حتی می توان گفت که هنر آشپزی ریشه در فرهنگ کردها دارد و تا به امروز بدون نقص باقی مانده است. اکنون با برخی از این غذاها آشنا خواهید شد.

 

کلانه

کلانه یکی از غذاهای سنتی مریوان است که بیشتر در فصل بهار پخته می شود. این غذا با وجود اینکه مواد اولیه و همچنین پخت بسیار ساده ای دارد، بسیار خوشمزه است. کلانه ظاهری شبیه به پیتزا دارد و می توان آن را یک فست فود سالم و خانگی در نظر گرفت.

کلانه

 

این غذا همراه با دوغ سرو می شود. تهیه آن نیز راحت است: خمیری نازک را پهن می کنند و روی خمیر را با مقداری پیازچه یا پیچک خرد شده می پوشانند و بعد لایه خمیر  را بر روی این مواد برمی گردانند و در انتها تمام سطح خمیر را، با روغن حیوانی یا کره چرب می کنند و این نان را روی ساج به خوبی می پزند.

کلانه

 

قایرمه

قایرمه غذایی با ظاهری شیک و وسوسه کننده است. در واقع قایرمه کنگر سوخاری است که در میان اهالی شهر بسیار پر طرفدار است. مردم مریوان در فصل بهار و در ماه فروردین که رویش کنگرهای کوهی بیشتر می شود، قایرمه را به عنوان پیش غذا بر سر سفره هایشان می آورند و یا آن را با کته و نان همراه می کنند که یک وعده ی غذایی کامل به حساب بیاید. در تهیه ی این غذا کنگر های خرد شده را در سسی غلیظ که از تخم مرغ، زعفران دم کرده، کره، آرد و آب تشکیل شده است می غلتانند و سپس آنها را سرخ می کنند.

قایرمه

 

ماهی کباب

یکی از جاذبه های گردشگری که در ۲ کیلومتری مریوان قرار گرفته است دریاچه زیبای زیوار است. اگر برای لذت بردن از طبیعت آبی و سرسبز به این دریاچه سر زدید، به هیچ وجه، ماهی کباب های فوق العاده این منطقه را از دست ندهید. ماهی کباب مریوان یکی از غذاهای خوشمزه و لذیذ این منطقه است که با ماهی هایی که از همین دریاچه دوست داشتنی صید می شوند تهیه می شود. برای پخت این غذای محبوب، ماهی های صید شده و تازه را با ادویه ای مخصوص طعم دار می کنند و در کنار فلفل بر روی زغال کباب می کنند.

ماهی کباب

 

دلمه برگ مو

دلمه برگ مو یکی از غذاهای پرطرفدار و خوشمزه کردها به شمار می رود که نه تنها در میان مردم شهر، بلکه در بین گردشگران و توریست هایی که با رزرو هتل در این شهر، چند روزی را از طبیعت و جاذبه های گردشگری این شهر لذت می برند نیز، حسابی محبوب است. معمولا  در پخت این دلمه های معروف، مواد مخصوص دلمه را آماده می کنند و در برگ هایی با اندازه های بزرگ می پیچند. اگر شما هم طرفدار دلمه هستید پیشنهاد می کنیم در سفرتان به مریوان، حتما دلمه های کردی را امتحان کنید.

 marivan kordestan 3

 

کباب کردی

کباب کردی، یکی از معروف ترین غذاهای مریوان است که معمولا همه آن را دوست دارند و حتی می توان گفت که هر کسی با هر ذائقه ای این نوع کباب را می پسندد. این غذای لذیذ بیشتر غذای مرسوم و متداول عشایر و دامداران است که در جشن ها و مهمانی های خود این کباب کردی را بر سر سفره هایشان می آورند. در پخت این کباب، از گوشت بره ی چند ماهه که گوشتی نرم، ترد و خوشمزه دارد استفاده می شود. ابتدا گوشت را به قطعات تقریبا بزرگ تقسیم می کنند و بعد طعم دار کرده و همراه با فلفل های تند و گوجه به سیخ می کشند و بر روی زغال های گداخته کباب می کنند.

کباب کردی

 

در سفر به مریوان برای رزرو هتل، نگرانی نخواهید داشت، زیرا می توانید از طریق سامانه اقامت ۲۴، هتل دلخواهتان را از بین گزینه هایی مانند هتل نوروز، هتل قصر و هتل زریوار مریوان انتخاب کنید و به راحتی رزرو آنلاین هتل تان را انجام دهید.

 

مقاله مرتبط : “ هتل های ارزان مریوان

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۶/۵ - (۱۲۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×