بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » بهترین دشت های ایران |‌ معرفی ۱۰ دشت دیدنی و زیبای ایران
دشت لاله های واژگون چهارمحال و بختیاری
راهنمای سفر به ایران

بهترین دشت های ایران |‌ معرفی ۱۰ دشت دیدنی و زیبای ایران

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ 27۱14,760

با نزدیک شدن به ماه پایانی فصل بهار و به گوش رسیدن صدای پای تابستان، سفر به دشت های ایران و مناطق سرسبز طبیعت، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و مخاطبان طبیعت گردی در این زمان از سال، مقصد های زیبای گوناگونی در کشور را برای انجام سفر های خود به دل طبیعت انتخاب کرده و راهی سفر می شوند.در میان مقاصد طبیعی گوناگونی مانند جنگل ها، کوه ها، دریا و دریاچه ها، دشت ها مخاطبان ویژه خود را به دلیل دارا بودن چشم اندازهای زیبا داشته و سفر های بسیاری به گوشه گوشه کشور به منظور حضور در دشت ها صورت می گیرد.

بی تردید حضور در دشت هایی که زیبایی را به چشمان انسان هدیه می دهد می تواند یکی از لذت بخش ترین تجربه های زندگی هر فردی بوده و با به تماشا نشستن این زیبایی، روح انسان آرامشی وصف نشدنی را تجربه می کند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به سفر به دشت های زیبای ایران علاقه دارید و تمایل داشته تا با آنها بیشتر آشنا شوید، وبلاگ اقامت ۲۴ را دنبال کنید.

دشت نرگس استان فارس

در شهرستان کازرون استان فارس دشتی به وسعت ۶۵ هکتار وجود دارد که با نام دشت نرگس شناخته می شود. این منطقه یکی از بهترین نقاط گردشگری و طبیعت گردی استان فارس بشمار آماده و همه روزه مسافران بسیاری برای بازدید از زیبایی های آن به این نقطه سفر می کنند.

البته نکته قابل توجه در خصوص این منطقه این است که در فصل زمستان بویژه بهمن و اسفند، این دشت مملو از گل های نرگس شده و زیبایی وصف نشدنی را به این منطقه می بخشد و عطری بهشتی را در فضا پراکنده می کنند.

دشت نرگس استان فارس

دشت هویج تهران

در شهرستان شمیران استان تهران و در نزدیکی روستای افجه، دشت هویج واقع شده که آن را با نام دشت گرچال نیز می شناسند. در روزگاران قدیم از این دشت برای کاشت هویج استفاده می شد و همین موضوع سبب نام گذاری آن با نام دشت هویج شده است.

مقاله مرتبط : “اماکن و جاذبه های گردشگری تهران

با وجود اینکه امروزه دیگر در این دشت خبری از هویج و زمین های زیر کشت این گیاه وجود ندارد اما هنوز این دشت زیبا و سرسبر، یکی از مقاصد پر طرفدار گردشگری در این منطقه بشمار می آید و بویژه در تعطیلات پایانی هفته افراد بسیاری برای لذت بردن از زیبایی آن به این منطقه سفر می کنند.

دشت هویج تهران

دشت مغان اردبیل

در غرب دریاچه مازندران و ساحل جنوبی رود ارس، جلگه ای در شمالی ترین بخش استان اردبیل واقع شده که بی تردید می توان آن را زیباترین دشت ایران و بهترین چشم انداز طبیعی کشور دانست. این دشت که با نام دشت مغان شهرت دارد دارای خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب بوده و امروزه به عنوان یکی از بهترین مناطق کشور برای کشاورزی نیز شناخته می شود.

مقاله مرتبط : “اردبیل، بهشت گردشگری طبیعی

در فصل زمستان بسیاری از پرندگان مهاجر برای گذراندن فصل سرما خود را به این منطقه می رسانند و از این رو دشت مغان از لحاظ زیست محیطی دارای ارزش بسیاری میان سایر دشت ها و مناطق طبیعی کشور نیز بشمار می آید.

دشت مغان اردبیل

دشت لار مازندران

درنزدیکی کوههای شهرستان نور استان مازندران و جنوب آبعلی دشتی زیبا به نام دشت لار وجود دارد که به نوعی در کوهپایه دماوند واقع شده است. این دشت که وسعتی برابر با ۷۳۵۰۰ هکتار دارد، در سال ۵۴ به پارک ملی تبدیل شده و سپس طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست در سال ۶۱ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد.

در این دشت زیبا جاذبه هایی مانند رود و دریاچه لار وجود داشته که سبب شده این دشت به عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری و طبیعتگردی شناخته شده و هر ساله و همه روزه مسافران و گردشگران فراوانی برای بازدید از این مکان به دشت لار سفر می کنند.

دشت ناز مازندران

در فاصله ۲۹ کیلومتری شهر ساری استان مازندران، دشتی واقع شده که حدود ۵۶ هکتار وسعت داشته و با نام دشت ناز خوانده می شود. این دشت از سال ۱۳۴۶ به عنوان پناهگاه و محل حفاظت از گوزن زرد ایرانی که یکی از گونه های نادر گوزن در جهان بوده، انتخاب شده است. این دشت که دارای پوشش گیاهی هیرکانی است، در منطقه ای کوهستانی واقع شده و به سبب داشتن ۴۴۷ گونه گیاهی، یک از مناطق مهم از نظر اکوسیستم طبیعی ایران به شمار می آید.

همچنین علاوه بر گوزن زرد، این دشت محل زیست گونه های دیگر جانوری نظیر، شوکا، مرال، قرقاول و گربه وحشی بوده و طبیعتگردان و گردشگرانی که به این منطقه سفر می کنند می توانند این جانواران را از نزدیک تماشا کرده و از سایر زیبایی های دشت ناز نیز برخوردار شوند.

دشت ناز مازندران

دشت لاله های واژگون چهارمحال و بختیاری

یکی از شناخته ترین دشت های ایران در شهرستان کوهرنگ و در فاصله ۹۰ کیلومتری از شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است. این دشت که محل رویش یکی از کم یاب ترین و زیباترین نوع از لاله های واژگون در کشور است، معروفیت خود را نیز از آن گرفته و با نام دشت لاله های واژگون شناخته می شود.

دشت لاله های واژگون در حدود ۳۶۰۰ کیلومتر مساخت داشته و یکی از مناطق حفاطت شده زیست محیطی کشور بشمار می آید. در زبان مردم محلی به این گل‌های منحصربه‌فرد «اشک‌مریم» گفته می‌شود و در زمان رویش خود از اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت چشم‌انداز بی‌نظیری را به گردشگران فراوانی که برای بازدید از این زیبایی به این محل سفر کرده اند، عرضه می‌کند.

دشت لاله های واژگون چهارمحال و بختیاری

دشت بزرگ خوزستان

منطقه نمونه گردشگری دشت بزرگ در شهرستان ایذه در فاصله تقریبی ۲۵۷ کیلومتری از مرکز خوزستان واقع شده است. این دشت در محدوده منطقه حفاظت شده «شالو مونگشت» که از مناطق حافظت شده محیط‌زیست خوزستان محسوب می‌شود، قرار گرفته است. این دشت بزرگ در زمینی واقع شده که اطراف آن با کوههای مجاور احاطه شده و چشم انداز زیبا و خاصی را بوجود آورده است. مردم ساکن در این منطقه همگی عشایر بوده که در زمستان به این منطقه کوچ کرده و در تابستان، دشت بزرگ را ترک می کنند.

دشت بزرگ خوزستان در میان دشت های ایران دارای تنوع گیاهی بسیاری است که علاوه بر ایجاد چشم‌اندازهای طبیعی فوق‌العاده، اهمیت زیستی بالایی دارد. از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی این منطقه می‌توان به بلوط، انار، زبان‌گنجشک، آویشن و‌کرفس وحشی اشاره کرد. دشت بزرگ همچنین دارای تنوع جانوری بالایی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پلنگ، خرس قهوه‌ای، سنجاب ایرانی، تیرمار، خدنگ کوچک، سنجابک درختی، پرندگان شکاری، گرزه مار، مار سرسیاه و مارکوتوله پارسی اشاره کرد.

مطلب مرتبط: خوزستان بهشت بهار ایران

وجود چشم انداز های زیبا و منحصر به فرد در این دشت، آن را به یکی از زیباترین مقاصد گردشگری استان خوزستان بدل کرده که می توان به راحتی در آن از همهمه و هیاهوی شهر به دور بود و از طبیعت زیبای آن لذت برد. همین موضوع سبب شده که همه روزه علاقه مندان و گردشگران بسیاری به این دشت سفر کرده و زمانی را در آن برای آرامش و ثبت لحظات و خاطراتی خوش سپری می کنند.

khozestan dasht

دشت ترارو هرمزگان

در غرب استان هرمزگان و در نزدیکی شهرستان بستک، دشت وسیعی بانام ترارو وجود دارد. این دشت از نخلستان پهناور و زمین های زیر کشت جو و گندم تشکیل شده و آب انبار ها و برکه های متعددی نیز در میان آن به چشم می خورد.

در فصل زمستان و بهار و بعد از بارش باران، گیاهی از تیره ریشه‌داران رده قارچ‌ها که پس از باران می‌‌روید و به آن اکال گفته می شود، به‌شکل غیر قابل تصور در این دشت تشکیل می‌شود. همچنین درختان سمر و کنار تنومندی در دشت ترارو وجود دارند‌ و گردشگرانی که به آنجا می‌روند در سایه این درختان بزرگ منزل می‌گیرند و از زیبایی ها و مناظر بی نظیر اطراف لذت می برند.

دشت شقایق های گیلان

در شمال استان گیلان و در دامنه های سرسبز کوهستان های تالش چشم انداز زیبا و منحصر به فردی با نام دشت شقایق های وحشی وجود دارد که به عنوان یکی از بهترین مناطق گردشگری تالش و جزو زیباترین دشت های ایران  شناخته می شود.

دشت های ایران

زمین های این دشت در ماه خرداد به بار نشسته و گل های زیبای شقایق در طول عمر یکساله خود در سر تا سر این دشت به چشم می خورند. متاسفانه در سال های اخیر با ورود بی رویه و غیر مسئولانه گردشگران و انجام برخی رفتارهای نا درست مانند چیدن و لگد مال کردن گلهای شقایق، این دشت به شدت آسیب دیده و از حجم گل های آن کاسته شده است.

دشت شقایق کالپوش شاهرود

حد فاصل شاهرود و گنبد کابوس و در ۲۰۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود، دشتی با نام دشت شقایق های کالپوش واقع شده است. این دشت یکی از مناطق گردشگری استان سمنان و جزو زیباترین دشت های ایران بشمار می آید. دشت شقایق کالپوش دارای چشم انداز زیبایی بوده و در فصل بهار بویژه اواسط اردیبهشت ماه به سبب رویش گل های شقایق، زیبایی وصف ناپذیری را داراست. چهره تمام گلگون این دشت در این روزها از سال، سبب شده تا طبیعت گردها و گردشگران به این منطقه سفر کرده و از زیبایی های آن لذت ببرند.

۴.۴/۵ - (۳۲۲ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. خرید سیم کارت ایرانسل

    دشت هویج و رفتم چیز خاصی نداره ولی دشت لار خیلی جای قشنگیه خوراکه عکس گرفتنه..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×