بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » سفری خوشمزه به جنوب کشور
غذاهای خوشمزه جنوب کشور
گوناگون

سفری خوشمزه به جنوب کشور

۲۸ اسفند ۱۳۹۶ 13۰1,517

کشور پهناور و کهن ایران به دلیل برخورداری از تمدن چندین هزار ساله، دارای فرهنگ، آئین و رسوم مختلفی است. همچنین در ایران به دلیل مناطق گوناگون و وجود اقوام مختلف، بسته به منطقه سکونت، تنوع غذایی بسیاری وجود دارد تا جایی که به هر یک از استان های کشور که سفر کنی، با غذاها و شیرینی های مختلفی روبرو می شوی.

از این رو وبلاگ اقامت ۲۴، این بار به سراغ شهرهای جنوبی کشور رفته تا غذاهای سنتی و محلی این منطقه از کشور را بیشتر معرفی کند.

جنوب ایران، به غیراز جاذبه های گردشگری بی نظیر و فراوان، دارای تنوع غذایی گوناگون و منحصر به فردی نیز هست که خود بخشی از جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می آید. غذاهای سنتی این منطقه نه تنها در شهرهای ایران بلکه در کشورهای اطراف خلیج فارس هم محبوبیت بسیاری دارد. با ما در معرفی برخی از این غذاهای خاص و خوشمزه همراه باشید.

قلیه ماهی

ماهی، غذایی پر از پروتئین و خوشمزه بوده که مخصوصا در استان های جنوبی به دلیل نزدیکی به خلیج فارس، از غذاهای محبوب بشمار می آید. در جنوب ایران با ماهی، غذاهای متنوعی درست می شود که یکی از آن ها قلیه ماهی، غذای سنتی خوزستان است.

غذاهای خوشمزه جنوب کشور

قلیه ماهی نوعی خورشت سنتی است که با ماهی، رب انار، سبزی قلیه (شنبلیله و گشنیز)، پیاز، فلفل، نمک، تمبر هندی، روغن، زردچوبه و سیر درست می شود. مانند بسیاری از خورشت های ایرانی، این غذا هم معمولا به همراه یک بشقاب برنج میل می شود. اگر گذرتان به شهرهای استان خوزستان افتاد، به یک رستوران محلی بروید و این غذای سنتی را سفارش دهید چون مطمئنا طعم و مزه بی نظیر آن را تحسین خواهید کرد.

ماهی صبور

جنوبی ها به طعم ماهی صبور علاقه بسیاری داشته و این ماهی را به طور سنتی بر روی آتش کباب می کنند و آن را به همراه نان و یا سبزی پلو می خورند. برای این که این ماهی در حین کباب شدن نسوزد و خوشمزه تر شود موادی مثل سبزی ماهی، تمبر هندی، رب، فلفل سیاه، نمک، سیر و پیاز را با هم ترکیب و روی شکم ماهی می گذارند. با توجه به اینکه این ماهی معمولا سرخ نمی شود و به صورت کبابی استفاده می شود بسیار سالم و مقوی است.

غذاهای خوشمزه جنوب کشور

فلافل

یکی از محبوب ترین غذاها نه فقط در جنوب کشور بلکه در همه شهرهای ایران، فلافل است. ماده اصلی این غذا نخود بوده و در آن خبری از گوشت نیست، برای همین کسانی که تمایلی برای خوردن گوشت ندارند می توانند از این غذای مغذی و پروتئینی استفاده کنند. این غذا با اینکه غذای بومی استان خوزستان به شمار می آید، اما امروز در بیشتر شهرهای ایران طبخ می شود.

غذاهای خوشمزه جنوب کشور

سمبوسه

غذای محبوب و پر طرفدار سمبوسه که در تمام ایران مخاطبین خاص خود را دارد، یکی از غذاهای سنتی و بومی در استان خوزستان است. برای درست کردن این غذا، نان لواش را با موادی مثل گوشت، سبزیجات معطر، سیب زمینی، ادویه و … پر کرده و به صورت سه گوش می پیچند. نکته ای که این غذا را برای خوزستانی ها بسیار محبوب کرده است، تندی بیش از حد آن بوده و همین تندی دلیل اصلی محبوبیت آن به شمار می آید.

غذاهای خوشمزه جنوب کشور

قیمه بوشهری

حتما با شنیدن اسم قیمه فکر می کنید این غذا مثل قیمه های معمولی است، اما اصلا این طور نیست. قیمه بوشهری، طعمی ترش و شور دارد و گوشت آن باید کاملا کوبیده و له شود. مواد اولیه این غذا سیب زمینی، رب، لپه، پیاز، لیمو عمانی، زعفران، دارچین و نمک است و معمولا به همراه شکر پلو که یکی از محبوب ترین غذاهای بوشهر است خورده می شود.

غذاهای خوشمزه جنوب کشور

اوپیوزی

اوپیوزی در واقع همان اشکنه است البته از نوع دزفولی. این غذا زود آماده می شود و خیلی از خانواده های این استان اگر زمان کمی برای آشپزی داشته باشند فورا شروع به پخت این غذا می کنند و بعد از چند دقیقه غذایی داغ، مقوی و در عین حال خوشمزه را آماده می کنند. برای درست کردن اشکنه دزفول از گردو، شکر، زردچوبه، رب انار، پیاز، تخم مرغ، نمک، فلفل و نان خشک استفاده می شود.

هواری

هواری یک جور غذای برنجی و بومی هرمزگان است. برای درست کردن این غذا اول پیاز، شوید، شنبلیله، گشنیز، سیر و ماهی را حسابی سرخ و بعد برنج را به این مواد، اضافه و دم می کنند.

غذاهای خوشمزه جنوب کشور

بلالیت

بلالیت از صبحانه های خوشمزه و محبوب بوشهر و بندرعباس است. این غذا با ماکارانی، شیره خرما، شکر، هل، گلاب و روغن درست می شود و با خوردن آن روزی پرانرژی را شروع خواهید کرد.

غذاهای خوشمزه جنوب کشور

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×