» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به هرمزگان » قشم » جنگل حرا قشم یا مانگرو، یکی از عجایب هفتگانه قشم
جنگل حرا قشم از عجایب هفتگانه این جزیره
قشم

جنگل حرا قشم یا مانگرو، یکی از عجایب هفتگانه قشم

۲۰ بهمن ۱۴۰۲ 25۱4,743

قشم به جزیره ای با عجایب هفتگانه معروف بوده و جایگاه زیباترین و خاص ترین پدیده های طبیعت است. جنگل حرا یکی از این عجایب هفتگانه است و به طلای سبز قشم نیز شهرت یافته و زیستگاه درختانی است که ریشه در آب دوانده اند. البته بد نیست بدانید که نام های دیگر جنگل حرا قشم، جنگل مانگرو، تمر، تن، شوری، شوره، تیمار، کرنا و کرم است و مردم بومی این منطقه این جنگل را که یکی از زیباترین جاهای دیدنی قشم محسوب می شود با اسامی مختلفی می شناسند. جنگل حرا قشم با وسعتی معادل ۸۲,۳۶۰ هکتار در سال ۱۳۵۱ به‌عنوان منطقه حفاظت شده حرا معرفی شد. سپس در سال ۱۳۵۴ با افزایش وسعت به ۸۵,۶۸۶ هکتار، عنوان پارک ملی را از آن خود کرد و در سال ۱۳۵۶ در سازمان یونسکو ثبت شد. با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی و آشنایی با یکی از این عجایب هفتگانه قشم با نام جنگل حرا همراه باشید.

آب های زلال جنگل حرا قشم

جنگل حرا کجاست؟

وسعت جنگل های حرا به ۲۲ هزار کیلومتر رسیده و در سواحل خلیج فارس و دریای عمان  واقع شده اند. این منطقه متشکل از جنگل هایی کمیاب و تحت حفاظت قرار گرفته، بوده که ۲۴۰۰ هکتار از این جنگل ها در سواحل شمال غربی و ۶۰ کیلومتری جزیره قشم واقع شده اند. در نظر داشته باشید که تنها راه رفتن به داخل جنگل های حرا، راه آبی بوده و امکان دسترسی از راه خشکی به این جنگل ها وجود ندارد.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، شهرک جدید گورزین، جاده جنگل حرا

بنر تبلیغاتی رزرو هتل سینگو قشم با تخفیف

ویژگی های جنگل حرا قشم

از ویژگی منحصر به فرد درختان حرا این است که در طی میلیونها سال با آب شور سازگاری خوبی پیدا کرده و نیز پوست درخت حرا خاصیت این را دارد که بخش شور آب دریا را جذب نموده و نمک آن را دفع کند که به آب شیرین کن های طبیعی نیز معروف شده اند. این درختان در طول سال همیشه سبز بوده و طول آنها به ۳ تا ۶ متر می رسد.

دانه درختان حرا روی درخت جوانه می‌زند؛ سپس با جداشدن از پایه مادری خود، در گل‌ولای پای درختان فرو می‌رود و نهال جدیدی به وجود می‌آید؛ همین سبک تکثیر باعث ایجاد چنین منطقه‌ جنگلی زیبایی شده است. درختان حرا برگ‌هایی با قاعده باریک و بیضی‌شکل و میوه‌ای بادامی‌شکل دارند که در تابستان می‌رسند و پس از مدتی در آب می‌افتند و در خاک‌های ساحلی ریشه می‌زنند.

زیبایی های منحصر به فرد جنگل های مانگرو قشم

جنگل های مانگرو قشم یکی از بارزترین نمونه های عجایب طبیعت به شمار می روند. ما آدم ها اصولاً عادت نداریم که درختان بزرگ و بلند قامت و تنومند را در آب ببینیم. باور ما بر این است که درخت باید در دل خاک و در آغوش زمین ریشه بدواند. وقتی می بینیم درختانی سبز، با ساقه ها و شاخه هایی واقعی و چوبین سر از دل آب های نیلگون بیرون آورده اند بدون شک شگفت زده می شویم. این ماجرا به صراحت می گوید که جهان چقدر بزرگ است و طبیعت چقدر متنوع است و چه ابعاد متفاوت و ناشناخته ای دارد!

بنر هتل آرتا قشم

شاید به همین دلیل باشد که گفته می شود سفر می تواند راهی برای شناختن جهان باشد چون در هر گوشه ی این جهان طبیعت به شکل متفاوتی ظهور پیدا کرده است و صورت خاص خودش را نشان می دهد. آنچه در منطقه ی جغرافیایی خلیج فارس پدیدار شده، در مناطق شمالی کشور به چشم دیده نمی شود. در واقع گیاهان به اقلیم خاص آن منطقه هماهنگ می شوند تا زندگی کنند.

ریشه های غوطه ور در آب درختان جنگل حرا
دیدنی ها و تفریحات جنگل حرا

از چوب درختان جنگل های مانگرو قشم برای تهیه مواد مختلفی نظیر غذای دام، زغال، خمیر کاغذ، بدنه دهل و غیره استفاده می شود. همچنین شیره درون آوندهای این درخت برای درمان بیماری‌های پوستی رایج در هرمزگان مفید است. میوه و برگ این درختان نیز به‌عنوان گیاه دارویی کاربرد دارند.

دیدنی ها و تفریحات جنگل حرا

سطح آب این جنگل همواره در حال جزر و مد بوده و در زمان مد درختان این جنگل به زیر آب می روند و در حالت جزر اینچنین تصور می کنید که این درختان در زمینی خشک رشد کرده اند. همچنین سطح آب این جنگل در حالت معمولی در حدود ۱ و نیم متر بوده و در زمان مد آب دریا هجوم ماهی ها به این مکان آن را به محلی مناسب برای ماهیگیری تبدیل میکند.

جنگل های حرا به دلیل داشتن شرایط مناسب ، محل زندگی امن و مطمئن برای پرندگان مهاجر گرمسیری نظیر اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل بزرگ، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، حواصیل هندی، کاکائی و گیلانشاه  به وجود آورده اند و این جنگل ها زیستگاه خوبی نیز برای ماهیان و سخت پوستان و نرم تنان هستند. از این رو این جنگل به عنوان یکی از بهترین مناطق برای پرنده نگاری و تماشای گونه های مختلف از پرندگان بشمار می آید.

خط سبز جنگل حرا قشم
بهترین زمان سفر به جنگل های حرا

بهترین زمان سفر به جنگل های حرا

بهترین زمان برای سفر به این جنگل های زیبا ودیدنی قشم اواسط پاییز تا اردیبهشت بوده زیرا در این زمان بهترین شرایط آب و هوایی منطقه را دارا است. همچنین این نکته را باید مد نظر داشت که برای بازدید از این جنگل زیبا و منحصر به فرد باید همراه با ناخدایان با تجربه راهی شده تنها آنها هستند که آبراهه های کوچک و گوناگون جنگل را می شناسند.

اقامت در نزدیکی جنگل های حرا یا مانگرو قشم

برای اقامت در اطراف این جنگل های زیبا و لذت بردن از طبیعت بی نظیرش می توانید کمپی در نزدیکی آنها احداث کرده و مدتی را در دل طبیعت سپری و از دیدن مناظر اطرافتان لذت ببرید همچنین میتوانید از اقامتگاه های بوم گردی آن منطقه نیز استفاده کنید. شما می توانید با رزرو هتل قشم در اقامت ۲۴ علاوه بر بهره مندی از تخفیف های همیشگی، در هتل هایی اقامت کنید که مطمئن هستید بیشترین میزان رضایت مسافران را داشته اند مثل هتل ساحل سینگو قشم با ساحل اختصاصی که یکی از بهترین هتل های قشم به حساب می آید.

سؤالات متداول

جنگل حرا قشم کجاست؟

جزیره قشم، شهرک جدید گورزین، جاده جنگل حرا

چطور خودمان را به جنگل های مانگرو قشم برسانیم؟

باید به اسکله روستای طبل، بندر لافت یا اسکله سهیلی بروید و از آنجا سوار قایق شوید.

چه موقعی از سال را برای بازدید از جنگل های حرا قشم توصیه می کنید؟

اواخر پاییز، زمستان و اوایل بهار

فاصله جنگل های حرا تا قشم چقدر است؟

حدود ۶۸ کیلومتر.

۳.۲/۵ - (۵ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. مژگان

    طبیعت جنگل حرا بسیار دیدنی و جذاب اما هرگز از فروشندگان آنجا خرید نکنید.به اسم ارجینال قیمتها بالا و کیفیتها پایین برای خرید درگهان را انتخاب کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×