بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » جاهای دیدنی فیروزکوه، ۱۰ جاذبه که نباید از دست داد
فیروزکوه 1
تهران

جاهای دیدنی فیروزکوه، ۱۰ جاذبه که نباید از دست داد

۲۱ تیر ۱۴۰۰ 30۰19,712

شهرستان فیروزکوه که در شمال شرقی استان تهران قرار دارد، دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی بسیار زیبایی است که گردشگران زیادی را هر ساله پذیرا می‌باشد. جاهای دیدنی فیروزکوه و ۱۰ جاذبه‌ای که نباید تماشای آن‌ها را از دست داد، در مسیر فیروزکوه به مازندران در کوه‌ها و دشت‌های اطراف این جاده زیبا واقع شده‌اند که در این مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر شما هم به دنبال یک مقصد سفر و طبیعت‌گردی خاص و زیبا هستید، تا انتها با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی فیروزکوه

روستای زرین دشت

در ۱۲۰ کیلومتری تهران و ۴۰ کیلومتری شهرستان فیروزکوه روستایی خوش آب و هوا و سرسبز به نام زرین دشت قرار دارد که به واسطه شرایط اقلیمی و داشتن باغات آلبالو، گیلاس، سیب و توت، کوه‌ها، چشمه‌ها و رودخانه پرآب حبله رود، یکی از جاهای دیدنی فیروزکوه و مقاصد مناسب طبیعت‌گردی در فصل بهار و تابستان محسوب می‌گردد. قدم زدن در کوچه‌های قدیمی این روستا و لذت بردن از هوای پاک و طبیعت بکر و رودخانه پرآب آن، خاطره‌ای خوش برای گردشگران در فصول مختلف رقم خواهد زد.

جاهای دیدنی فیروزکوه

چشمه آب معدنی خمده و چشمه آب معدنی دریابک

در ۳۰ کیلومتری فیروزکوه روستایی به نام خمده قرار دارد که دارای یک چشمه آب معدنی می‌باشد. چشمه آب معدنی خمده دارای آبی زلال و استخری طبیعی با خاصیت درمان بیماری‌های استخوانی، مفصلی، پوستی، زردی، جوش و دمل می‌باشد. همچنین شنا در آب این چشمه باعث تسلی خاطر و آرامش اعصاب می‌گردد.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

چشمه آب معدنی دریابک که در ۸ کیلومتری زرین دشت از توابع فیروزکوه قرار دارد، یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی فیروزکوه به شمار می‌رود که در فصل بهار و تابستان پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت می‌باشد. آب این چشمه معدنی علاوه بر خواص درمانی برای آبیاری باغ‌های این منطقه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جاهای دیدنی فیروزکوه

تنگه واشی

یکی از زیباترین جاهای دیدنی فیروزکوه، تنگه واشی محسوب می‌گردد. این تنگه پرآب که در ۲۰ کیلومتری فیروزکوه و نزدیکی روستای جلیزجند واقع شده است، دارای طبیعت بکر و زیبا، صخره‌های به هم پیچیده، رودخانه خروشان و آبشار می‌باشد و برای سفر یک‌روزه در فصل بهار و تابستان بسیار گزینه خوبی است.

این تنگه دارای کوه‌هایی با ارتفاع زیاد می‌باشد که باید مسیری ۳ کیلومتری را از بین آن‌ها و داخل آب برای رسیدن به آبشار طی کنید. آبشار ساواشی دارای ۱۵ ارتفاع و یک حوضچه طبیعی در پای آن است. همچنین می‌توانید در طول مسیر آثار تاریخی به جای مانده را در دل کوه و صخره‌های این تنگه ببینید که نشان از قدمت کهن این منطقه دارند.

جاهای دیدنی فیروزکوه

غار بورنیک

اگر به دنبال تجارب جدید هستید و از علاقه‌مندان غارنوردی، می‌توانید به سراغ یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی فیروزکوه به نام غار بورنیک بروید. این غار باستانی و خارق‌العاده در ۲۰ کیلومتری فیروزکوه و در جنوب روستای هرانده قرار دارد. مسیر رسیدن به این غار یک کوهپیمایی نسبتا سخت به شمار می‌رود و در حدود ۲ ساعت زمان برای رسیدن به دهانه غار لازم است.

کلمه‌ی بورنیک به معنی محل امن و جان‌پناه است. این غار در دوران پیش از تاریخ به عنوان محلی برای زندگی و پس از آن به‌عنوان پناهگاه در مواقع خطر استفاده می‌شده است. از این‌رو می‌توان آثاری از آن دوران را بر روی دیواره‌های غار مشاهده نمود. درون غار بورنیک تالارها و مسیرهای پیچ در پیچی وجود دارد که حتما باید با یک راهنمای مجرب وارد آن شد.

جاهای دیدنی فیروزکوه

روستای هرانده

یکی دیگر از جاهای دیدنی فیروزکوه که طبیعتی بکر دارد روستای هرانده است. این روستا در دره‌ای همنام خود قرار گرفته و رودخانه‌ای پرآب به نام نمرود از آن می‌گذرد. به دلیل آب و هوای مناسب و آب فراوان، این روستا دارای باغات سرسبز و درختان و طبیعتی بی‌نظیر است. مردم روستای هرانده گیلکی زبان هستند و به فعالیت‌هایی همچون زراعت، باغداری، دامداری، تولید صنایع دستی و کارگری مشغول می‌باشند.

در این روستا پرورش ماهی قزل‌آلا و تولید انواع لبنیات، سیب زمینی و میوه‌هایی همچون سیب، گلابی، زردآلو و … صورت می‌گیرد. این روستا محل عبور و اتراق ایل الیکایی و ایل اصانلو در فصل تابستان است. مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌های روستا شامل لاشه سنگ، گل، کاهگل، چوب و مانند این‌هاست. از این رو قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های این روستا و تماشای بافت قدیمی آن می‌تواند خاطره‌ای خوش از سفر به هرانده را برایتان رقم بزند. از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه می‌توان به برج دیده‌بانی متعلق به قرون ۴ و ۵ هجری اشاره کرد.

جاهای دیدنی فیروزکوه

روستای سله بن و دریاچه سد نمرود

یکی از مناطق زیبای اطراف فیروزکوه روستای سله بن می‌باشد که در نزدیکی دریاچه سد نمرود قرار گرفته است. سدی که بر روی رودخانه حبله رود ساخته شده است باعث ایجاد یک دریاچه زیبا و پرآب در ۲ کیلومتری جنوب این روستا شده است. این منطقه برای طبیعت‌گردی و همچنین کمپ زدن بسیار مناسب است.

برای دسترسی به سد نمرود روستای سله بن باید نرسیده به فیروزکوه، به جاده لاسم وارد شده و در دوراهی اول، سمت چپ را امتداد دهید تا در حدود نیم ساعت به این روستای زیبا برسید.

جاهای دیدنی فیروزکوه

تنگه میشینه مرگ

تنگه میشینه مرگ در کنار تنگه واشی دو جای دیدنی خاص و بسیار زیبای فیروزکوه به شمار می‌روند. برای رسیدن به این ناحیه، باید در ۳۰ کیلومتری جنوب فیروزکوه حرکت کنید. پس از ۱ ساعت رانندگی به روستای لزور برسید و از آنجا به ارتفاعات و نزدیکی رودخانه فرح رود بروید. با دنبال کردن این رودخانه در دل کوه به تنگه میشینه مرگ خواهید رسید.

مسیر رسیدن به این تنگه زیبا سخت و ناهموار می‌باشد و نیاز به آمادگی جسمانی خوبی دارد. در اطراف این منطقه می‌توانید کمپ بزنید و از طبیعت بکر و همچنین دریاچه سد سیاه رود لذت ببرید. بهترین زمان سفر به این تنگه فصل بهار و تابستان می‌باشد.

جاهای دیدنی فیروزکوه

روستای لزور و دریاچه سد لزور

از دیگر جاهای دیدنی فیروزکوه که در میان کوه‌های البرز قرار دارد، می‌توان روستای لزور و دریاچه سد لزور را نام برد. این روستا در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شمال شرقی تهران و در ۴۵ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه واقع شده است. روستای لزور یکی از بزرگ‌ترین روستاهای استان تهران از توابع شهرستان فیروزکوه محسوب می‌گردد. در نزدیکی این روستا سد لزور وجود دارد که به نام‌های دیگری همچون سد سیاه‌رود و معجزه چشمه شناخته می‌شود.

آب و هوای عالی و طبیعت و مناظر بکر این منطقه باعث شده علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی در فصل بهار و تابستان به اینجا سفر کنند و از زیبایی‌های آن لذت ببرند. برای اقامت در این منطقه می‌توان در کنار دریاچه کمپ زد و یا از کلبه‌های روستایی استفاده نمود.

جاهای دیدنی فیروزکوه

غار رودافشان

این غار زیبا در ۱۰۰ کیلومتری شرق تهران و ۶۰ کیلومتری جنوب فیروزکوه و در ارتفاعات روستایی به نام رودافشان قرار گرفته است. برای رسیدن به این غار باید از دوراهی سیدآباد وارد مسیر منتهی به روستای رودافشان شوید. از روستای رودافشان تا غار در حدود نیم ساعت با ماشین و در صورت پیاده‌روی در حدود ۲ ساعت فاصله می‌باشد.

دهانه این غار دارای عرض چهل متر و طول دوازده متر می‌باشد. چندین تالار و راهرو و همچنین ستون‌ها، چکیده‌ سنگها، مخروطی‌ها و سنگ‌های بلورین زیادی در داخل غار رودافشان قابل مشاهده است. برای پیمایش مسیر یک کیلومتری این غار نیاز به راهنمای مجرب و تجهیزات مناسب می‌باشد. پیش از دالان نهایی، به مسیری دهلیزی وارد می‌شوید که معبد آناهیتا نام دارد. به دلیل وجود نمادین حوض آب و ستونی در میانه‌اش، این دخمه به نام الهه باروری، آناهیتا نامیده می‌شود.

جاهای دیدنی فیروزکوه

دریاچه آهنک

در ۳۵ کیلومتری فیروزکوه و ارتفاعات جنوبی روستای سیمین‌دشت، دریاچه‌ای زیبا به نام آهنک قرار دارد که  ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۱۷۰۰ متر است. این دریاچه پرآب دارای دو حوضچه با عمق‌های ۳۲ و ۸ متر است. آب آن از ذوب برف‌های بالادست تامین می‌شود و البته دارای گوگرد است. در حدود دو کیلومتر بالاتر از این دریاچه، چشمه آبی کوچک قراردارد که به آن بالا‌چشمه می‌گویند.

این منطقه می‌تواند گزینه خوبی برای سفر یک روزه و طبیعت‌گردی در فصل بهار و پاییز باشد. امکان غواصی در دریاچه آهنک و تماشای دنیای زیر آب و ماهی‌ها نیز وجود دارد. همچنین به دلیل نبود آلودگی نوری در این منطقه، عکاسان می‌توانند عکس‌های زیبایی از آسمان شب ثبت نمایند.

۳.۷/۵ - (۴۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×