» گوناگون » روز اسناد ملی و میراث مکتوب، یادآوری گذشته ای که بر روی کاغذ ثبت شده است
روز اسناد ملی و میراث مکتوب
گوناگون

روز اسناد ملی و میراث مکتوب، یادآوری گذشته ای که بر روی کاغذ ثبت شده است

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ 16۰1,860

روز ۱۷ اردیبهشت، روز اسناد ملی و میراث مکتوب است. اسناد ملی و میراث مکتوب مجموعه ای از اندیشه ها، ارزش ها، فرهنگ و تغییر و تحولات ملت ها هستند که بخش بزرگی از گذشته را بازگو می کنند. هر یک از آثار مکتوب، سند اندیشه و خط مشی و سیر تحولات گذشتگان در بستر شرایط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ان کشور است که به آیندگان واگذار می شود و پشتوانه اصالت تاریخ و بالندگی ملی است.

روز اسناد ملی و میراث مکتوب
روز اسناد ملی و میراث مکتوب

اسناد ملی و آثار مکتوب گذشته، می توانند روشن کننده ابهامات و زوایای دیده نشده تاریخی باشند. از میراث مکتوب، اطلاعات و نشانه هایی به دست می آید که حاکی از چگونگی شکل گیری هویت آیندگان است. همچنین نحوه اداره جامعه و عملکرد دولت ها نیز از اسناد مکتوب قابل بررسی هستند. اهمیت اسناد ملی تا به آنجا است که امروزه میزان اسناد مکتوب در آرشیو ملی هر کشور، یکی از شاخص های توسعه فرهنگی به حساب می آید.

آثار تاریخی مکتوب
آثار تاریخی مکتوب

روز ملی اسناد و میراث مکتوب

۱۹ ژوئن هم روز جهانی آرشیو است که نشان از اهمیت اسناد و میراث مکتوب دارد. این موضوع بیانگر آن است که همه کشورها به میراث مکتوب خود اهمیت می دهند. اکنون اکثر کشورها در تلاشند تا آرشیوهای ملی و میراث مکتوب خود را به عنوان سند هویت خود تقویت کنند. سازمان اسناد ملی ایران هم یکی از اعضای شورای جهانی آرشیو (ICA ) است. این شورا برنامه ها و خط مشی های اعضا را در سراسر دنیا تعیین می کند تا امکان استفاده اعضا از تجربیات یکدیگر فراهم شود.

میراث مکتوب
میراث مکتوب

امروزه مراکز اسناد ملی و میراث مکتوب، سعی می کنند تا جهت تسهیل و تسریع دسترسی به این اسناد یه صورت دیجیتال در اختیار پژوهشگران و علاقه مندان قرار گیرند. همچنین افزایش آگاهی عمومی نسبت به جایگاه اسناد ملی و میراث مکتوب مو جب می شود تا عموم مردم نیز خود را در قبال آن مسئول بدانند و در جهت حفظ و نکهداری آن تلاش کنند.

اسناد مکتوب تاریخی
اسناد مکتوب تاریخی

شناسایی نسخه های خطی، زمینه سازی برای تبادل نظر و انتقال آراء و نظریات و ایجاد زمینه مناسب برای انتشار و معرفی آن ها، بخشی از وظایف مرکز اسناد ملی ایران است. این وظایف در جهت شناخت فرهنگ و ادب و دستاوردهای علمی جامعه است که جایگاه آن بر کسی پوشیده نیست.

مرکز اسناد ملی ایران
مرکز اسناد ملی ایران

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۹/۵ - (۵۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×