» جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی » قلعه بابک ، دژ مستحکم بابک خرمدین به بلندای آسمان!
قلعه بابک بر قله کوه
جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی

قلعه بابک ، دژ مستحکم بابک خرمدین به بلندای آسمان!

۱۱ شهریور ۱۳۹۸ 38۰3,809

در گذشته دور ساخت کاخ ها و قلعه ها نشانی از شکوه و جلال شاهان و حکومتشان بود. البته گاهی این قلعه ها به عنوان دژی برای جلوگیری از نفوذ دشمنان در مناطق بسیار خاصی ساخته می شد. قلعه بابک یکی از این قلعه هاست که بر بلندای کوهی به ارتفاع ۲۳۰۰ متر بنا شده است. با ما در بلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

قلعه بابک کجاست؟

دژ بابک در سه کیلومتری شهر کلیبر و بر بلندای کوهی به ارتفاع ۲۳۰۰ تا ۲۷۰۰ متر بنا شده است. کلیبر شهری در فاصله حدودی ۳ ساعت تا تبریز در آذربایجان شرقی واقع شده است. این شهر با توجه به محل قرار گیری آن شهری سرسبز و زیبا در دامنه کوه و میان جنگل است.

قلعه بابک بر قله کوه
قلعه بابک بر قله کوه

دژ در نزدیکی روستای شجاع آباد قرار گرفته است. قلعه بابک یا دژ بابک در ارتفاعات غربی شعبه ای از رود بزرگ قره سو قرار دارد. اطراف قلعه را دو دره عمیق حدود ۵۰۰ متری محاصره کرده.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های تبریز از اقامت24

برای بازدید از قلعه بابک می توانید برای رزرو هتل های تبریز از اقامت ۲۴ اقدام فرمایید.

مسیر سه کیلومتری کلیبر تا قلعه با وجود گردنه ها و گذرگاه های خطرناک، مسیری پر مخاطره است. البته قسمتی از مسیر آسفالت شده است و می توانید قسمتی از آن را با ماشین بروید. اما چه بخواهید چه نخواهید بخشی از مسیر را باید با پای پیاده بروید. بهتر است تجهیزات کوهنوردی همراه خود داشته باشید.

نمای بالای قلعه بابک
نمای بالای قلعه بابک

تاریخچه قلعه بابک

قلعه بابک در زمان ساسانیان ساخته شده و نام خود را از بابک خرمدین گرفته است. او رهبر سپاه ایران در برابر هجوم اعراب در سال ۸۹۳ میلادی بود. بابک از این قلعه در برابر تهاجم عرب ها استفاده می کرده.

بابک خرمدین که این قلعه منتسب به اوست رهبر اصلی مبارزان ایرانی در مقابل اعراب بود. او بعد از مرگ ابو مسلم بر علیه خلافت عباسی دست به شورش زد. طرفداران او معتقد بودند که ابومسلم نمرده و روزی برای برپایی عدالت در جهان باز خواهد گشت.

نمایی بر فراز قلعه بابک
نمایی بر فراز قلعه بابک

این بنا به خاطر شباهت زیادی که به مجموعه سلیمان دارد را به ساسانیان نسبت می دهند. قلعه احتمالا دژی دفاعی است که عده ای اعتقاد دارند حتی ممکن است در زمان اشکانی ساخته شده باشد.

این قلعه بیش از بیست سال در مقابل در مقابل نفوذهای اعراب از بابک و یارانش حفاظت کرد. موقعیت استراتژیک قلعه بابک به نحوی بود که سبب مقاومت بالای لشگریان درون آن می شد. بابک خرمدین که آوازه رشادت هایش همه جا پیچید، یک سردار ایرانی از آذربایجان بود. همزمان با قیام های یعقوب لیث، ابومسلم و مازیار او نیز علیه خلفای ستمگر عباسی دست به قیام زد.

مطالب مرتبط:

قلعه های ایران، سند افتخار و تاریخ ایران زمین

تاریخچه قلعه رودخان

قلعه فلک الافلاک

ویژگی های بنا

از آثار معماری و سنگ تراش ها، چفت و بست سنگ ها می توان سن بنا را تشخیص داد. ملات ساروج و اندود دیوارها از نوعی گچ و خاک است. البته طی سالیان مختلف ساختمان بنا مرمت و بازسازی شده است.

بنای قلعه بابک
بنای قلعه بابک

قلعه دو بنای دو طبقه و سه طبقه دارد که پس از گذر از ورودی نمایان می شوند. پس از ورود به تالار اصلی، هفت اتاق پیرامونتان می یابید که به تالار میانی می رسند. اتاق ها و آب انبارهای دژ نیز در بخش شرقی آن قرار گرفته اند. سقف آب انبار ها به به شیوه ی گهواره ای و جناغی بنا شده اند. این سقف ها سپس بوسیله ساروج نفوذ ناپذیر می شدند تا از برف و باران بجا مانده در آن در فصل تابستان استفاده شود. پلکانی در شمال غربی بنا تنها راه صعود به بخش های بلند تر قلعه بابک است.

راه های دسترسی به قلعه بابک

  • گذرگاه دژ دره سی در جنوب قلع که پیمایش آن بسیار دشوار است.
  • مسیر هتل بابک که اندکی بالاتر از روستای شجاع آباد می باشد.
  • گذرگاه ییلاق که می توانید بیش از یک کیلومتر ار آن را با خودرو بپیمایید و به همین دلیل بهتر از دو مسیر دیگر است.
مسیر دسترسی قلعه بابک
مسیر دسترسی قلعه بابک

قلعه‌ها بناهایی حیرت‌برانگیز

در کشور عزیز و محبوب ما، ایران زیبا، چندین و چند قلعه ی سنگی و مستحکم وجود دارد. جالب اینکه اغلب این قلعه ها در مناطق کوهستانی و بر فراز کوه ها ساخته شده اند. تعداد زیادی از این قلعه ها از جمله قلعه ی الموت یا لمسر مربوط به اسماعیلیان بوده اند. اما طبق اسناد یافت شده قلعه ی مستحکم بابک به دوره ی ساسانیان ارتباط پیدا می کند. در هر صورت، آن چه از اهمیت به سزایی برخوردار است نوع ساخت این بناها است. در تمام موارد این قلعه ها بر فراز کوه ها ساخته شده اند. به این ترتیب با استفاده از طبیعت و البته توجه به ظرفیت های طبیعی در ان دوران برای افزایش استحکام و محافظت از خود در برابر دشمنان یا هر خطر احتمالی دیگر بهره می برده اند. این تمهیدات را در ساختار برخی از روستاها نیز شاهد هستیم. برای مثال روستای کندوان که در دل کوه ساخته شده است. دیگر اینکه مصالحی که برای ساخت این قلعه ها به کار گرفته می شده است سنگ است. همین سنگ هم جزئی از طبیعت است. به این ترتیب مستحکم ترین قلعه ها در دوران گذشته با بهره گیری از طبیعت ناب ساخته می شده است. همین امر ارتباط تنگاتنگ انسان با طبیعت را در دوره های گذشته به خوبی نشان می دهد. درست بر عکس امروزه که انسان به حد بسیار زیادی از طبیعت فاصله گرفته است. دیگر طبیعی نیست. به طبیعت توجه ندارد. برای پیش برد اهداف خودش از طبیعت کمک نمی گیرد و فقط و فقط به دنبال آسیب رساندن به طبیعت است. در واقع امروزه با آهک و ماسه و بتن و سایر ترکیبات سفت و سختی که برای ساختمان سازی های مان استفاده می کنیم تیشه به ریشه ی طبیعت می زنیم. حالا باید از خودمان بپرسیم این ساختمان هایی که با آسیب زدن به طبیعت می سازیم چند قرن دوام خواهند آورد؟ آیا هزاره ای باقی خواهند ماند؟

بهترین زمان سفر

از آنجا که آذربایجان شرقی عمدتا کوهستانیست بهتر است در فصل گرما از آن دیدن کنید. البته این نکته را در نظر بگیرید که برای صعود به قلعه باید پیاده روی کنید. پس حتما آب آشامیدنی به میزان کافی به همراه داشته باشید تا از کم شدن آب بدن در تابستان جلوگیری کنید.

منبع: اقامت ۲۴

۳.۹/۵ - (۴۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×