» جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی » منطقه آزاد ماکو ؛ شهری در دل طبیعت و سیر تاریخ
تالاب آق گل
جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی

منطقه آزاد ماکو ؛ شهری در دل طبیعت و سیر تاریخ

۱۲ مرداد ۱۳۹۸ 16۰2,380

گرمای تابستان و شلوغی اکثر شهرهای عمده گردشگری، مارا به فکر انتخاب مقاصد جدید می اندازد. جایی ترجیحا خنک! که جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی دیدنی داشته باشد. در این میان، ماکو در آذربایجان غربی گزینه ای شاید ناشناخته ولی بسیار جذاب است.

ماکو کجاست؟

ماکو یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی در شمال غربی ایران است. شهری که بسیار به مرز ایران و ترکیه نزدیک است. بزرگترین منطقه آزاد ایران و دومین منطقه آزاد بزرگ جهان، در ارتفاع ۱۲۹۴ متری سطح دریا واقع شده. این شهر ۵۳۰۰۰ نفر جمعیت دارد که و در دره رودخانه زنگمار قرار گرفته است. طول شهر ۱۲ کیلومتر و عرض آن بین ۲ کیلومتر تا ۲۰۰ متر است. این شهر از شمال به رود قره یو و کشور ترکیه، از شرق به رود ارس، از جنوب به خوی و از غرب به ترکیه محدود است.

چشم‌انداز کوهستانی، مراتع سرسبز، چشمه‌های آب گرم، آبشارها، مناطق حفاظت شده و شکارگاه های منطقه به همراه کلیساهای قدیمی، کاخ‌ها و عمارت‌ها از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می ‌روند. ماکو در مسیر اصلی راه تبریز به بازرگان قرار دارد و به دلیل دارا بودن مرز مشترک با کشورهای همسایه موقعیتی بسیار استثنایی‌ دارد و از نظر استراتژیکی نیز از اهمیتی خاص برخوردار است.

ماکو شهری سنگی و تاریخی است که در دوره های مختلف تاریخی دروازه ایران به اروپا بوده است. مردم این شهر بسیار مهربان مهمان نواز هستند که شاید به خاطر طبیعت بکرش باشد. اکثر ساکنین مسلمان هستند و به زبان آذری و گاهی کردی کرمانجی سخن می گویند. هوای شهر در اواسط مرداد بسیار خنک و مطبوع می باشد. می توان گفت از الان تا اواخر شهریور بهترین فصل سفر به ماکوست.

ساکنین ماکو در سده اول پیش از میلاد مسیح بیشتر زرتشتی بودند. به همین دلیل به این شهر “ماغ کوی” یعنی شهر روحانیان زرتشتی می نامیدند. در زبان ارمنی نیز ماکو به معنی چراگاه است. در اطراف ماکو نیز چراگاه های بزرگی وجود دارد. برخی نیز معتقدند که به خاطر سکونت مادها در آنجا آنرا مادکوه می نامیدند که بعدها به صورت ماکو در آمد.

جاذبه های گردشگری ماکو

قره کلیسا

قره کلیسا
قره کلیسا

این کلیسا که به تادئوس نیز معروف است، از قدیمی ترین کلیساهای ارامنه در جهان محسوب می شود. کلیسای تادئوس در سال ۳۰۰ میلادی، در یادبود میسحیان مبارز سال ۴۰ و ۶۶ میلادی احداث شده است. برخی معتقدند که طاطاووس مقدس در این کلیسا دفن شده است.

کلیسای مریم

کلیسای مریم مقدس
کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم مقدس که به زور زور نیز معروف است ابتدا در بستر رودخانه قره سو بنا شده بود. بعد ها این بنا برای جلوگیری از تخریب به ارتفاعات کنار دیاچه منتقلل و بازسازی شد.

اگر قصد سفر به شهر زیبا و تاریخی ماکو را دارید می توانید برای رزرو هتل های ماکو از اقامت ۲۴ اقدام کنید.

تالاب آق گل

تالاب آق گل
تالاب آق گل

این تالاب در شمال شرق شهر و در نزدیکی رودخانه ارس قرار دارد. تالاب آق گل، تالابی فصلی است که در بهار و زمستان پر آب و در تابستان و پاییز خشک می شود.

منطقه شکار ممنوع اغگل

منطقه شکار ممنوع اغگل
منطقه شکار ممنوع اغگل

طبیعت بکر منطقه شکار ممنوع آغگل همواره مورد توجه گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند بوده است. شرایط طبیعی این منطقه از دیرباز زیستگاه ایده آلی برای حیات وحش بوده است. بازدید از این منطقه به طبیعتگردان شدیدا توصیه می شود.

دریاچه سد بارون

سد بارون
سد بارون

یکی از بزرگترین سد های آذربایجان غربی که در جنوب شهر روی رودخانه زنگمار و روستای بارون قرار دارد، سد بارون است. این سد در نزدیکی کلیسای مریم مقدس قرار گرفته و چشم اندازی کم نظیر دارد. سد بارون با مناظر دلپذیری که دارد بسیار مناسب علاقه مندان به ماهیگیری است.

بازار مرزی منطقه آزاد ماکو

بازار مرزی منطقه آزاد ماکو
بازار مرزی منطقه آزاد ماکو

اگه اهل بازارگردی و خرید هستید، بازدید از بازار بزرگ مرزی ماکو را حتما به شما تصیه می کنیم. این بازار در ۵ کیلومتری جاده ماکو به بازرگان واقع است.

کاخ باغچه جوق

کاخ باغچه گل
کاخ باغچه گل

این کاخ که به کاخ سردار ماکو نیز معروف است در روستای باغچه جوق در ۵ کیلومتری ماکو قرار گرفته است. این کاخ به تیمور تیموری، از حکام مقتدر مظفرالدین شاه، نسبت داده شده است. معماری این کاخ تلفیقی از معماری ایرانی و روسی است.

پل قلعه جوق

پل قلعه جوق
پل قلعه جوق

این پل که جزو آثار ثبت شده ملی است بر روی رودخانه زنگمار در جنوب ماکو قرار گرفته است. این پل در زمان صفویه ساخته شده و ارتباط ساکنین روستای قلعه جوق با ماکو را تسهیل می کرده است.

پل قره کورپو

پل قره کورپو
پل قره کورپو

این پل که یکی دیگر از آثار ملی ثبت شده ماکو است، روی رودخانه قره سو ساخته شده است. قدمت این پل به دوران صفویه باز می گردد.

پ.ن: آذربایجان غربی از نظر طبیعت منحصر به فردش یکی از جذاب ترین مقاصد سفر به شمار می رود، چون آب و هوای بی نظیری دارد و همین امر سبب شده منظره های تحسین برانگیزی نیز داشته باشد. اما این تنها دلیل محبوبیت منطقه آزاد ماکو نیست. دلیل دیگر می تواند همین آزاد بودن منطقه باشد که فرصت بهترین خرید ها را به مسافران شهر می بخشد. همان طور که می دانید مناطق آزاد به مناطقی گفته می شود که از لحاظ تجاری به صورت آزادانه می توانند با سایر کشورها در ارتباط قرار بگیرند. بنابراین اجناس و کالاهای وارداتی از طریق بنادر همین مناطق و به صورتی گسترده به کشور وارد می شوند؛ این امر باعث می شود تنوع اقلام در این مناطق در مقایسه با سایر شهرها خیلی بیشتر باشد، به همین ترتیب قیمت کالاها نیز مناسب تر خواهد بود. اما عامل دیگری که سبب می شود منطقه آزاد ماکو مورد توجه گردشگران قرار بگیرد آثار وجود آثار باستانی و همچنین آثار تاریخی در این منطقه است شاید هم بهتر باشد بگوییم قدمت بالای این ناحیه دلیل دیگر است.

منبع: اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×