بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» دانستنی‌های سفر » انواع چمدان و نکاتی که باید پیش از خرید بدانید
انواع چمدان
دانستنی‌های سفر

انواع چمدان و نکاتی که باید پیش از خرید بدانید

۱۲ مرداد ۱۳۹۸ 13۰1,725

سفر کردن، ملزوماتی دارد که برای خرید هر کدام باید نکاتی را در نظر بگیرید. چمدان هم یکی از ضروری ترین وسایل سفر است. اما برای خرید چمدان هم لازم به به نکاتی دقت کنید. این که انواع چمدان کدامند و کدام یک مناسب ماست، موضوع این مقاله است.

انواع چمدان
انواع چمدان

مطلب مرتبط: نکات مهم درباره وسایل سفر

قرار است در هتل اقامت کنید یا کمپ کنید؟ در هر حال چمدان ها از ملزومات سفر هستند که متناسب با نواع سفر باید انتخاب شوند.

چمدان ها به عنوان مهم ترین وسایل سفر، انواع گوناگون و ویژگی های متفاوتی دارند. انتخاب چمدان مناسب، نیاز به بررسی و ارزیابی مزیت ها و معایب هر نوع چمدان دارد تا متناسب با نیاز خود اقدام به خرید چمدان کنید. اما نکاتی که باید در ارزایابی خود در نظر داشته باشیم کدامند و چطور باید بهترین چمدان را متناسب با نیاز خود برگزینیم. ابتدا باید انواع چمدان را بشناسیم:

انواع چمدان

چمدان ها تقسیم بندی های مختلفی دارند. ممکن است به لحاظ شکل ظاهری، جنس، استحکام و غیره تقسیم بندی شوند. در یک دسته بندی، به انواع کپسولی یا باکسی، برزنتی، چرمی و غیره تقسیم می شوند. همچنین در تقسیم بندی دیگری از نظر شکل ظاهری می توان به چمدان های چرخ دار، بدون چرخ، کیف و ساک سفری و غیره اشاره کرد. تقسیم بندی دیگری هم بر اساس حجم چمدان وجود دارد.

اما به طور کلی چمدان های امروزی را می توان در ۳ دسته برزنتی، چرمی و تیتانیومی قرار داد که هر یک مزایا و معایبی دارند. اما این مزایا و معایب کدامند:

  • چمدان برزنتی

این چمدان ها متداول ترین نوع چمدان هستند که مزیت اصلی آن ها سبک وزن بودن آن ها است. اما در صورتی که قصد دارید به منطقه ای بارانی و مرطوب سفر کنید، چمدان برزنتی مناسب نخواهد بود.

  • چمدان تیتانیوم / پلاستیک

این نوع چمدان که نسبتا جدید است از بادوام ترین چمدان ها است اما تا حدودی گران قیمت تر هستند. چمدان تیتانیومی که به دلیل استحکام بالا، اولویت مسافران کثیرالسفر است و در صورتی که به خوبی از آن ها نگهداری شود می توانند بیشتر از ده سال عمر کنند. اما از محدودیت های این نوع چمدان این است که خط و خش را به وضوح بر روی بدنه خود نشان می دهد. بر خلاف چمدان های برزنتی، چمدان های تیتانیومی گزینه مطلوبی برای سفرهای طولانی به ویژه برای مناطق شرجی و بارانی است. اما امنیت و استحکام چمدان تیتانیومی، بزرگترین مزیت آن است.

چمدان های ساخته شده از پلاستیک سخت و فشرده هم ویژگی هایی مشابه چمدان های تیتانیومی دارند اما در مقایسه با انواع تیتانیومی، استحکام کمتر و همچنین قیمت پایین تری دارند.

  • چمدان چرمی

این چمدان ها از گذشته های دور تا کنون مورد استفاده بوده اند و گران قیمت تر از سایر انواع چمدان ها هستند. با این که چمدان چرمی بسیار لوکس و شیک است، اما وزن و هزینه بالای آن از محدودیت های آن است.

چمدان سخت
چمدان سخت

در دسته بندی دیگری که برای خرید چمدان بسیار اهمیت دارد، می توان آن ها را به سخت و نرم تقسیم بندی کرد:

 چمدان سخت

مزایای چمدان سخت

  • سبک هستند اما محکم و مقاوم اند.
  • سخت بودن آن موجب شده تا ایمنی بالا داشته باشند.
  • محفاظت از محتویات چمدان.

معایب چمدان سخت

  • فضای زیادی اشغال می کنند.
  • نداشتن قابلیت افزایش فضا به دلیل سخت بودن جنس بدنه آن.
  • وجود ۴ چرخ که بر روی زمین های ناهموار ، هدایت آن دشوارتر است.
  • جاگیر بودن.
چمدان نرم
چمدان نرم

چمدان نرم

مزایای چمدان نرم

  • سازمان یافته‌تر بودن و داشتن سیستم بسته‌بندی مرتب‌تر و منظم‌تر.
  • انعطاف بیشتر. چمدان‌ با بدنه نرم دارای قابلیت افزایش ظرفیت است.
  • این چمدان‌ها معمولا راحت‌تر در صندوق اتومبیل‌ها جا می‌گیرند.

اشکالات چمدان نرم

  • شل ‌تر از چمدان های سخت هست و احتمالا ویژگی‌ ها و امکانات کمتری دارد.
  • ایمنی پایین ‌تر.
  • استحکام پایین در برابر ضربه شدید و محافظت کمتر از محتویات چمدان.
  • احتمال خراش و پارگی.
استحکام چمدان
خرید چمدان

نکات عمومی برای خرید چمدان

۱- پیش از اقدام برای خرید چمدان، ابتدا بودجه خود را مشخص کنید. به این ترتیب متوجه می شوید که باید به دنبال چه نوع چمدانی باشید.

۲- با توجه به این که هر چمدان کاربرد ویژه ای دارد، پیشنهاد می شود ابتدا نوع نیاز خود را دارند مشخص کنید. بسیاری از افراد تنها سفر می کنند که برای این افراد چمدان های کوچک یا ساک های سفری انتخاب بهتری است. در نظر داشته باشید که حمل و نقل چمدان های بزرگ در  هتل و وسایل نقلیه دشوار تر است.

۳  چرخ های چمدان را به دقت بررسی کنید. همچنین تعداد چرخ ها را در نظر داشته باشید. آیا دو چرخ، چهار چرخ و یا اصلا بدون چرخ است؟ برای چمدان های بزرگ، داشتن چهار چرخ، حرکت را آسان تر می کند.

۴  توجه داشته باشید که بدنه محکم چمدان در مقایسه با بدنه نرم وزن بیشتری دارد، اما حفاظت بیشتری از وسایل شما در مقابل ضربه یا دزدی احتمالی می کند.

۵  به دسته چمدان دقت کنید. بهتر است دسته ساک و چمدان بلند باشد. دسته کوتاه، حمل و نقل را دشوار تر می کند. دستگیره کشنده چمدان هم معمولا از دوجنس ساخته می شود: استیل و آلومینیوم. استیل کیفیت بهتری از آلومینیوم دارد، چرا که احتمال خم شدن یا شکسته شدن آن کمتر است.

۶- از خرید چمدان بدون گارانتی اجتناب کنید.

قفل چمدان
خرید چمدان

۷چمدان قفل دار بخرید و حتما قفل های آن را  تست کنید.

۸- فاکتور و ضمانت نامه فروش را فراموش کنید. ضمانت نامه را تا پایان مدت آن، نزد خود نگهدارید.

راحتی و کیفیت وسایلی که قرار است در سفر همراه خود داشته باشید را حتما بررسی کنید و از مطلوبیت آن مطمئن شوید.

 

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×