» گوناگون » روز خبرنگار
روز خبرنگار
گوناگون

روز خبرنگار

۱۶ تیر ۱۳۹۸ 7۰1,622

با مرور صفحات تقویم، روزها و مناسبت های زیادی را می توان دید که برخی بخاطر داشتن اهمیت زیاد به رنگ قرمز در آمده و برخی بدون رنگ و تنها با توضیحی کوتاه مشخص شده اند. روز خبرنگار در هفدهم مرداد ماه از سال ۱۳۷۷ در دسته دوم قرار گرفته است. روز خبرنگار یعنی قدردانی و بزرگداشت افرادی که برای اطلاع رسانی و پوشش خبر در زمینه های مختلف گاهی از جان خود می گذرند تا رسالتشان را به جای آورند.

روز خبرنگار
روز خبرنگار

برای آشنایی با رزو خبرنگار در ادامه با وبلاگ اقامت۲۴ همراه باشید.

دلیل نام گذاری روز خبرنگار چیست؟

روز خبرنگار در تقویم ایران ۱۷ مرداد ماه می باشد که یادآور به شهادت رسیدن خبرنگار ایرنا؛ شهید محمود صارمی به همراه ۸ نفر از اعضای کنسولگری ایران در کشور افغانستان است. در این روز به گوشه ای از سختی هایی که افراد فعال در حوزه خبرنگاری تحمل می کنند اشاره میشود و گاها از برترین های این شغل قدردانی می گردد.

خبرنگار کیست؟

در تمام طول سال اگر به حرفه ی اطلاع رسانی و سختی ها و کاستی های موجود در آن توجه نشود، روز خبرنگار بهانه ای میشود برای اینکه به خبر و اخبار و اطلاع رسانی به گونه ای دیگر دیده شود و بار دیگر واژه خبرنگار تعریف گردد. خبرنگار به افرادی گفته میشود که در حوزه اخبار دوره های کاملا تخصصی را پشت سرگذاشته و با ذوق، استعداد و خلاقیت، اطلاع رسانی صحیح و بدور از تحریف را رسالت کاری خود بداند.

برای قدم گذاشتن در این حرفه و شغل در مرحله اول فرد باید با سختی های موجود در این راه و کاستی ها و موانع بزرگش کاملا آگاه باشد. افرادی می توانند به عنوان یک خبرنگار حرفه ای و موفق شناسایی شوند که شور و هیجان و جسارت در تمام وجودشان به چشم بخورد و برون گرا باشند. داشتن قلم زیبا و حس نویسندگی و نگارش بر اساس اصول و قواعد زبان، توانایی برقراری ارتباط با دیگران، سرعت عمل و دوری از هرگونه حزب گرایی و غرض ورزی و ساده نویسی از دیگر مواردی می باشند که می توانند فرد را در حوزه اطلاع رسانی و خبر به موفقیت برسانند.

در روز خبرنگار و مراسم و بزرگداشت هایی که در سازمان های مختلف سیاسی و فرهنگی برگزار می گردد، ویژگی های اخلاقی و کاری افراد حرفه ای در این زمینه مرور میشود. در این روز بار دیگر یادآوری میشود که قدم گذاشتن در این راه تنها وسیله ای برای کسب روزی و امرار معاش نیست، بلکه مسیری سخت با آینده ای نامعلوم خواهد بود. آینده ای که نه تنها از نظر مزایا و ثبات شغلی با مشکلات زیادی روبرو می باشد، بلکه گاهی لازم است تا جان خود را در دستان بگیرید و وارد میدان شوید.

خبرنگار
خبرنگار

انواع خبرنگاری

همیشه وقتی نام خبرنگار و اخبار و اطلاع رسانی به گوشمان میرسد، ناخودآگاه اخبار تلویزیون و خبرنگاران داخلی و خارجی معروفش را به یاد می آوریم. اما واقعیت این است که در روز خبرنگار تنها از این دسته افراد یاد نمیشود، بلکه افراد فعال در سایر حوزه های خبرنگاری نیز معرفی می گردند. به عبارت دیگر، گستردگی حوزه خبر و خبرنگاری بسیار وسیع می باشد و از شناخته شده ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

خبرنگار فعال در سرمقاله نویسی

با مرور صفحات روزنامه ها بدون شک در اولین نگاه با برخی از تیترهای بزرگ روبرو میشوید و اغلب افراد ابتدا شرح این اخبار را مطالعه می کنند. سخت ترین نگارش و خبرنگاری را افرادی انجام می دهند که مسئول نوشتن سرمقاله ها هستند. این دسته از افراد علاوه بر جستجو برای پیدا کردن موضوعات داغ و اصطلاحا جنجالی، باید بتوانند با قلم شیوا و رسا و عنوان جذاب مخاطب را به سمت خود جذب کند.

خبرنگار علمی

خبرنگاران علمی از تخصصی ترین گرایش ها در حوزه خبر و اطلاع رسانی می باشد که افراد فعال در آن سختی های خاصی را باید متحمل شوند. در روز خبرنگار می توانید نام این دسته از افراد را در روزنامه ها و مجلات علمی و پزشکی مشاهده کنید که مورد قدردانی قرار میگیرند. از مهم ترین ویژگی های این دسته از افراد توانایی تشخیص اخبار علمی از سایر خبرها بدون هرگونه غرض ورزی می باشد. به عبارت دیگر این افراد باید بتوانند تشخیص دهند که آیا این خبر ارزش نشر دارد یا خیر و آیا علمی است یا نه؟

خبرنگار ورزشی
خبرنگار ورزشی

خبرنگار ورزشی

یکی از جنجالی ترین کارها در حوزه خبر و اطلاع رسانی را می توانید در ورزش؛ مخصوصا فوتبال مشاهده کنید. افرادی که در این شیوه اطلاع رسانی فعالیت دارند می توانند در روزنامه، مجلات، رادیو و تلویزیون فعالیت داشته باشند. البته نحوه نگارش متن خبر در زمینه ورزشی کمی نسبت به سایر حوزه ها تفاوت دارد و به جای تاکید بر اصول خبرنویسی و نگارش، بیشتر بر روی جذابیت و صحت و بی طرف بودن آن تاکید میشود.

با مرور خبرهای ورزشی کاملا متوجه خواهید شد که اگر خبرنگار کمی جانبگرایانه متن را تنظیم کرده باشد تا چه اندازه بازخوردهای مثبت و منفی دریافت می کند. افرادی در این گرایش خبرنگاری موفق خواهند بود که صداقت و بی طرفی را در راس کارهای خود قرار دهند.

از دیگر انواع خبرنگاری می توان به ژورنالیست های تحقیقاتی، خبرنگاری مردمی و مشاهیر، خبرنگاری زرد، مغرضانه، رادیو و تلویزیون اشاره نمود. در تمام این حوزه ها نام های بسیار معروف ملی و بین المللی را می توانید بشنوید که توانسته اند با قلم و شیوه ی خاص خبرنگاری شان به شهرت زیادی دست پیدا کنند.

روزخبرنگار
روزخبرنگار

خبرنگاران جاویدان ایران

همه ما در طول روز و زندگی اخبار زیادی را شنیده و گاها خوانده ایم و بدون توجه به نام خبرنگار آن از کنارش گذشته ایم. جذابیت خبر و تامل و تفکری که بعد از خواندن و شنیدن آن به همراه دارد، ما را از نگارنده ی آن غافل می کند. روز خبرنگار می تواند فرصتی بسیار کوتاه برای مرور افراد فعال در این حوزه باشد تا گوشه ای از فعالیت های آنها مرور و قدردانی گردد. به عنوان مثال خبرنگاری در دوره دفاع مقدس از سخت ترین مراحل برای فعالان این حوزه بود و چه بسیار افرادی که در این دوران برای پوشش اخبار جان خود را از دست دادند. از جمله خبرنگاران ایران در هشت سال دفاع مقدس می توان به شهید غلامرضا رهبر، شهید ایرج ایزدپناه، شهید فتح الله ژیان پناه، شهید رسول مصطفایی اشاره نمود که همگی از خبرنگاران روزنامه ها و تلویزیون و رادیو بودند.

شهید محمود صارمی؛ مسئول دفتر خبرگزاری ایلنا یکی دیگر از افراد فعال در حوزه خبر بودند که در سال ۱۳۷۷ و در طی پوشش اخبار حملات تروریستی طالبان به شهادت رسیدند.

و کلام آخر اینکه؛ اگر میخواهید به دنیایی پر از هیجان، ترس، چالش و گاها خطرناک قدم بگذارید، به روز خبرنگار جور دیگری نگاه کنید. این روز می تواند سر منشأ آشنایی شما با این حوزه و افراد فعال در آن باشد و مقدمه ای برای برداشتن قلم و اطلاع رسانی شما گردد…

منبع: وبلاگ اقامت۲۴

 

 

 

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×