» گوناگون » سریال چرنوبیل و گردشگری در شهری که سوخت!
گردشگری چرنوبیل
گوناگون

سریال چرنوبیل و گردشگری در شهری که سوخت!

۳۱ خرداد ۱۳۹۸ 8۰1,628

اگر چه حادثه انفجار هسته ای نیروگاه چرنوبیل در اوکراین به معنای واقعی، یک فاجعه بود، اما امروز به داستانی هیجان انگیز تبدیل شده است. آن فاجعه مرگبار، هنوز هم دارد اتفاق می افتد و تا سال ها و در میان نسل های آینده هم پیامدهای بیشتری در پی خواهد داشت. این فاجعه انسانی اخیرا بهانه ای برای ساخت یک مینی سریال تاریخی بوده است که مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. با این که آن حادثه بسیار دردناک و متاثرکننده بوده است، گردشگری چرنوبیل هم داستان جالبی دارد و روایت آن پس از سال ها، هنوز هم برای مردم جهان جذاب است.

برای رزرو هتل به وبسایت اقامت ۲۴ مراجعه کنید.

 

گردشگری چرنوبیل
گردشگری چرنوبیل

تاریخچه انفجار راکتور نیروگاه چرنوبیل

انفجار هسته ای چرنوبیل، در ۱۶ آوریل ۱۹۸۶، به دنبال آزمایش یکی از راکتورها اتفاق افتاد. با این که تنها ۳۱ نفر در زمان انفجار، کشته شدند، اما میلیون ها نفر به ذرات رادیواکتیو آلوده شدند. همچنین مشخص نیست که تا چند نسل بعد هم ممکن است تاثیرات ناشی از این آلودگی ادامه پیدا کند. این انفجار هسته ای، جنگل های اطراف را سوزاند و امواجی سمی را در سراسر اروپا منتشر کرد.

پریپیت (Pripyat ) در ۱۰۰ کیلومتری شهر کیف، در سال ۱۹۷۰، به عنوان خوابگاه و سکونت‌گاه کارکنان و خانواده های آنان، در مجاورت نیروگاه هسته ای لنین تاسیس شد. جمعیت این منطقه تا اواسط دهه ۱۹۸۰ به ۵۰ هزار نفر می رسید. این منطقه هنوز هم از آلوده ترین نقاط جهان است. در پریپیت خوابگاه ها، سالن های ورزشی، شهربازی ها و پارک هایی هستند که به سرعت تخلیه شده اند و گویا هنوز هم منتظر هستند تا مردم دوباره به آنجا بازگردند. پیش از انفجار، هشدار تخلیه به ساکنان منطقه داده شد و همه به سرعت آن جا ترک کردند. در خانه ها باز مانده و مردم بدون این که فرصت کنند وسائل خود را بردارند، از آنجا فرار کرده اند.

نیروگاه چرنوبیل
نیروگاه چرنوبیل

مینی سریال چرنوبیل

اما پخش سریال کوتاه چرنوبیل موجب شد تا گردشگران زیادی از اقصا نقاط جهان به سمت منطقه چرنوبیل و بقایای آن شهر متروک سرازیر شوند. برخی از آمارها حکایت از این دارند که گردشگری چرنوبیل برای بسیاری از مردم جذابیت فراوانی پیدا کرده است و پس از پخش سریال، تا ۴۰ درصد افزایش داشته است.

کریگ مازن سازنده مینی سریال چرنوبیل در واکنش به افزایش تعداد گردشگران چرنوبیل، در توئیتر خود نوشت: این شگفت‌انگیز است که این سریال موجب شده است موجی از گردشگران به این منطقه سرازیر شوند. اما اگر به آنجا سفر می کنید، یادتان باشد که یک تراژدی وحشتناک در آنجا اتفاق افتاده است. سعی کنید به آنان که رنج کشیدند و قربانی شدند، احترام بگذارید.

چرنوبیل
چرنوبیل

گردشگری چرنوبیل

تیم جانسون، خبرنگار CNBC، بازدیدی دارد از این منطقه و گزارشی از این سفر دارد. او می گوید به نظر کارشناسان، در حال حاضر و بعد از سپری شدن چندین دهه از آن حادثه، این مکان برای بازدیدکنندگان امن به نظر می رسد. با این حال هنوز هم برخی از مکان ها هنوز هم آلوده هستند و امکان بازدید از آن ها وجود ندارد.

پس از انفجار راکتور چرنوبیل در سال ۱۹۸۶، ذرات رادیواکتیو به سرعت در اطراف نیروگاه پخش شد و حدود دویست هزار نفر، ساکنان آن تخلیه شدند. از زمان انفجار تا سال ۲۰۱۰، تا شعاع ۱۸ کیلومتری اطراف آن، منطقه ممنوعه بوده است. اما در سال ۲۰۱۰، امکان بازدید از این منطقه برای گردشگران فراهم شد. از آن زمان، گردشگری چرنوبیل رشد فراوانی داشته است و سریال جدید اچ بی او نیز این محبوبیت را تشدید کرده است.

گردشگرانی که قصد سفر به منطقه چرنوبیل را دارند، تنها می توانند با تورهای گردشگری که توسط آژانس‌های مسافرتی برنامه ریزی شده اند، استفاده کنند. اجازه ورود به این محیط به گردشگرانی که به تنهایی قصد بازدید دارند، داده نمی‌شود. در این تورها گردشگران اجازه لمس کردن اشیا و گیاهان را ندارند و نمی توانند چیزی را با خود ببرند. همچنین نشستن یا قرار دادن وسائل بر روی زمین ممنوع است. بر اساس آمار های ارائه شده توسط شهرداری منطقه چرنوبیل، در سال ۲۰۱۸ حدود شصت هزار نفر از چرنوبیل بازدید کرده اند.

منبع: وبلاگ اقامت۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×