بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
خانه انصاری ارومیه
جاهای دیدنی ارومیه

لیست جاهای دیدنی ارومیه

۴ شهریور ۱۳۹۷ 0۰1,368

ارومیه یکی از کلان شهرهای واقع در شمال غربی ایران بوده که به دلیل موقعیت جغرافیایی، دارای جاذبه های گردشگری طبیعی بسیاری است. همچنین در کنار قله ها، دره ها، مناطق جنگلی فراوان و ییلاق های خنک، در سراسر این شهر، جاذبه ها و مکان های تاریخی و دیدنی بسیاری وجود دارد که این شهر را به یکی از مقاصد گردشگری کشور بدل ساخته است.

اگر قصد سفر به ارومیه را دارید، با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی و آشنایی با مکان های دیدنی ارومیه همراه باشید.

مقاله مرتبط : “هتل های ارزان قیمت ارومیه

مقاله مرتبط : “ارومیه ، مهد جاذبه های طبیعی ایران

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه یکی از آثار کهن و قدیمی شهر تاریخی ارومیه بوده که در خیابان اقبال این شهر قرار دارد. این مسجد در میان بازار قدیمی شهر واقع شده و یکی از ارکان اصلی بافت قدیمی شهر محسوب می‌شود.

این مسجد در مجاورت ضلع جنوبی بازار ارومیه قرار گرفته و مربوط به دوره ایلخانی است.

مسجد جامع ارومیه
آدرس: ارومیه ، خیابان اقبال

برخی از محققین معتقدند این بنا، ابتدا آتشکده بوده و بعد از تسلط مسلمانان، ویران شد و سپس در قرن هفتم هجری قمری، بر روی آن مسجدی ساخته شد.

سبک تزئینات، گچ بری‌ها، ستون بندی‌ها و طاق‌های مسجد، به سبک معماری سلجوقیان است. مسجد جامع با دو در ورودی که از صحن بزرگ آن منشعب می‌شود، به بازار راه دارد.

مسجد تاریخی جامع ارومیه، یکی از بناهای صده هفتم (ه. ق) بوده که در سال های اخیر به دلیل کم توجهی و ساخت و سازهای غیرمجاز، دستخوش تغییراتی شده و امروز نیازمند مرمت و حفاظت جدی است.

از خصوصیات بارز این مسجد، شباهت قسمت قدیمی آن با کاخ ساسانی دامغان بوده و بنا بر روایتی، این مسجد پیش از این، معبدی در دوره ساسانی بوده است.

هسته نخستین مسجد جامع ارومیه، همان شبستان گنبد است که ساختمان آن به دوران سلجوقیان و قرن ششم هجری قمری تعلق دارد و ۴۰ ستون متصل به این شبستان گنبددار، مربوط به دوران ایلخانی هستند.

مسجد جامع ارومیه

یخچال دوقوز پله ارومیه

از آثار دیدنی و تاریخی ارومیه می‌توان یخچال دوقوزپله یا نه پله، واقع در خیابان عسگرخان، محله دوقوز پله را نام برد.

این مکان قدیمی از دو بخش هشتی ورودی و سالن اصلی ذخیره یخ شکل گرفته و در گذشته برای جمع آوری و انبار یخ مورد استفاده قرار می گرفت.

این بنا از آثار دوره قاجار و فاقد تزئینات خاص معماری بوده که از سنگ و آجر ساخته شده و تزئینات آن محدود به دقتی است که در چیدن سنگ ها و آجرها به کار رفته است.

یخچال دوقوز پله به علت فرم خاص معمارى و نوع مصالح به کار رفته در آن، تا کنون سالم مانده و صدمات جدى ندیده و اکنون به خانه آبگینه معروف است.

یخچال دوقوز پله ارومیه
آدرس: ارومیه، خیابان عسگرخان، محله دوقوز پله

برج سه گنبد ارومیه

برج آجری سه گنبد، که مقبره امیران دوره سلجوقی بوده و توسط شخصی به نام ابومنصور احداث گردیده، در جنوب شرقی ارومیه و در خیابان استاد برزگر واقع شده است.

این آرامگاه با مصالح سنگ و آجر به صورت سکوی بلند استوانه ایی به ارتفاع ۱۳ متر ساخته شده و از داخل، فضای مربعی شکل با سقفی گنبدی دارد.

برج سه گنبد ارومیه
آدرس: جنوب شرقی ارومیه ، خیابان استاد برزگر

برج سه گنبد دارای ۲ طبقه مشتمل بر سردابه و شیون گاه بوده و در ورودی آن ۳ کتیبه به خط کوفی قرار گرفته است.

این بنای تاریخی در سال ۱۳۱۴ به ثبت آثار تاریخی ملی رسیده است.

برج سه گنبد ارومیه

کلیسای حضرت مریم ارومیه

کلیسای حضرت مریم مربوط به دوره ساسانی بوده و در محله قدیمی چهاربخش، در شمال غربی ارومیه واقع شده است.

این کلیسای آشوریان با ظاهر بسیار ساده، در زمینی مستطیل شکل با مساحت ۸۸ مترمربع در ضلع جنوبی محوطه باغ بزرگی در حد فاصل خیابان فردوسی و دخانیات قرار گرفته است.

در مقابل این کلیسا، چندین سنگ قبر مربوط به مسیحیان آشوریان قرار گرفته است.

کلیسای حضرت مریم ارومیه
آدرس: شمال غربی ارومیه، محله قدیمی چهاربخش

خانه انصاری ارومیه

خانه انصاری ارومیه در قسمت مرکزی شهر، میدان امام حسین، امتداد خیابان مدنی ۲ واقع شده است.

این بنا که یکی از خانه های تاریخی و قدیمی ارومیه بوده، در سال ۱۳۳۴ در مرکز حیاط و باغ بزرگی، در ۲ طبقه با مصالح سنگ و آجر، خشت و چینه، سقف پوشش چوبی و اندود گچ و تخته پوش تاسیس شده است.

با توجه به کتیبه های روی کاشی های تزئینی این بنا، قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. در جبهه جنوبی و اندرونی خانه، حیاط دیگری بوده به نام باغ انگور که پیرامون آن حصاری قرار گرفته است.

اکنون این بنای تاریخی، تحت مالکیت آموزش و پرورش ارومیه قرار دارد.

خانه انصاری ارومیه
آدرس: ارومیه ، میدان امام حسین، امتداد خیابان مدنی ۲

پارک جنگلی شیخ تپه ارومیه

یکی از بزرگ‌ترین فضاهای سبز و حیاتی شمال غرب کشور، پارک جنگلی شیخ تپه در جنوب شرقی ارومیه است.

این پارک جنگلی، معروف به بام شهر، با وسعت ۴۴ هکتار در بالای تپه ای باستانی، متعلق به دوره مادها قرار گرفته است.

پارک جنگلی شیخ تپه نمایی زیبا از شهر را به تصویر کشیده و  با هدف افزایش گردشگری و جهانگردی و توسعه فضای سبز و تفریح مردم، احداث شده است.

پارک جنگلی شیخ تپه ارومیه
آدرس: ارومیه ، بلوار نبوت

حال و هوای خاص ارومیه

ارومیه شهر ناب و جذاب و قابل توجهی است که در شمال غربی ایران زمین جای گرفته است. این شهر عزیز موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خودش را دارد. همین عامل باعث شده که ویژگی های اقلیمی خاصی هم داشته باشد. مخصوصاً این نکته را هم باید اضافه کرد که زبان آذری و ترکی و تمام این عوامل که در کنار هم قرار گرفته اند سبب شده شهر ارومیه شهری متفاوت، تماشایی و به معنای واقعی کلمه منحصر به فرد باشد، به ویژه برای افرادی که ساکن شهرهای جنوبی یا شرقی کشور هستند. بدون شک بارها و بارها شنیده اید که ایران زمین کشوری چهار فصل است؛ اگر شهر خاصی مثل ارومیه را در کنار شهری از شمال، شهری از جنوب، شهری از غرب و شهری از شرق قرار دهید و ویژگی های اقلیمی و آب و هوایی و حتی نوع ساختمان سازی و بناهای شهر را با دقت نگاه کنید خواهید دید که چقدر این شهرها با هم متفاوت هستند. البته شکی نیست که همین تفاوت زیبا است و گردشگری را هیجان انگیز می کند.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×