بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان تهران 2 » جاذبه های گردشگری تهران » کلیسا تهران : عکس، آدرس و معرفی
کلیسای وارطان مقدس
جاذبه های گردشگری تهران

کلیسا تهران : عکس، آدرس و معرفی

۴ خرداد ۱۳۹۷ 11۰2,225

بخشی از جاذبه های فرهنگی هر شهر به بازدید از بناهای تاریخی و مذهبی تعلق دارد. همانطور که می دانید کشور ما ایران نیز، اقوام و فرهنگ های متفاوتی را در برگرفته که بخشی از آن را ارامنه و مسیحیان تشکیل می دهند. به همین دلیل کلیساهای تاریخی زیادی در گوشه و کنار سرزمینمان از گذشته های دور باقی مانده اند.

ما امروز تصمیم داریم در وبلاگ اقامت ۲۴ شما را به آشنایی با برخی از این کلیساهای تاریخی در شهر تهران دعوت کنیم. بنابراین برای سفر به تهران علاوه بر خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل در تهران، زمانی را برای بازدید از کلیساهای تاریخی این شهر، در برنامه سفرتان بگنجانید و چمدانتان را ببندید.

جالب است بدانید که تعداد زیادی از این کلیساها، هنوز هم به عنوان عبادتگاه مسیحیان فعالیت دارند و گردشگران و مسافران نیز می توانند از بناهای تاریخی و مراسم های مختلف این کلیساها دیدن کنند.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

 

کلیسای انجیلی پطروس مقدس

در خیابان سی تیر تهران، می توانید به بازدید کلیسای تاریخی پطروس بروید. ساختمان این کلیسا با سبک تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی در دوره قاجار، توسط مُبلغ های مذهبی پروتستان که یکی از فرقه های دین مسیحیت است، ساخته شده و امروز در میان فهرست آثار ملی ایران جایگاه ویژه ای دارد.

 

کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس

کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس تهران، نامش را از دو تن از یاران حضرت مسیح (ع) که رواج دهنده دین مسیحیت در ارمنستان بوده اند، گرفته است. داستان ساخت این کلیسا به دوران زندیه و حکومت فتحعلی شاه باز می گردد و جالب است بدانید که این کلیسا یکی از اولین کلیساهای تهران است که در سال ۱۱۴۷هجری شمسی، به دست خانواده ای ارمنی به نام «جام بران» ساخته شده است. در آن دوران، خانواده جام بران به دستور فتحعلی شاه، برای شیشه بری کاخ گلستان از اصفهان به تهران آورده شده بودند. نبود کلیسا در نزدیکی محل زندگی آنها دلیلی شد که آنها شروع به ساخت این کلیسا کردند و نام تاردئوس و بارتوقیمئوس را بر روی این کلیسا گذاشتند. از آن زمان تا امروز در اولین جمعه هر ماه میلادی مراسمی برای بزرگداشت آن دو قدیس در این کلیسای تاریخی برگزار می شود.

کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس

 

کلیسای سرکیس مقدس

این کلیسای تاریخی ، بزرگترین کلیسای ارامنه تهران است که در خیابان کریم خان زند قرار گرفته است و به محل خلیفه گری ارامنه تهران نیز شهرت دارد. از ویژگی های منحصر به فرد این کلیسا می توان به ساختمان و بنای خیره کننده آن اشاره کرد که به دستور مارکا سرکیسیان از ارامنه قدیمی ایران با طراحی و معماری مهندس اوژن آفتاندلیانس در سال ۱۳۴۹ شمسی ساخته شده است. ساختمان این کلیسا که با ترکیب سبک معماری قرون وسطی و بناهای ارمنستان طراحی شده است می تواند حس و حال سفر به قرون وسطی را درونتان به وجود آورد.

کلیسای سرکیس مقدس

 

کلیسای گئورگ مقدس

کلیسایی تاریخی که زمانی نمازخانه و عبادتگاه کوچکی بود و دو خانواده مسیحی به نام های هُوسپیان و استِپانیان آن را برای برگزاری مراسم های دعا مسیحیان ساخته بودند. بعدها این عبادتگاه کوچک در سال ۱۲۱۴ هجری شمسی، تبدیل به کلیسایی برای مسیحیان شد و نام سردار ارمنی «گئورگ» را که از دلاورانی بود که در راه تبلیغ دین مسیحیت در ارمنستان کشته شده بود را بر روی این کلیسا گذاشتند.

کلیسای گئورگ مقدس

 

کلیسای وارطان مقدس

اگر در اواسط فصل زمستان به شهر تهران سفر می کنید، توصیه می کنیم که بازدید از کلیسای وارطان و شرکت در مراسم جشن «وارطانانتس و یا وارتانانتس» را از دست ندهید. جالب است بدانید که در فرهنگ ارامنه، به سپهبدان ارمنی که در راه دفاع از وطن یا دین مسیحیت، کشته می شدند لقب «وارطان» می دادند و این کلیسا به یاد شهدای ارمنی، وارطان نامگذاری شده است.

کلیسای وارطان مقدس

 

کلیسای نیکلاس مقدس (کلیسای ارتدکس روس)

با نگاه کردن به معماری کلیسای نیکلاس و شباهت آن به معماری کلیساهای روسی، می توان حدس زد که این کلیسا متعلق به روس های ایران است. در دوره حکومت پهلوی، این کلیسای زیبا توسط مهاجرانی که از روسیه به تهران آمدند ساخته شد و اسقفی از مسکو برای پیروان مذهب ارتدکس روسهای ایران به این کلیسا اعزام کردند.

کلیسای نیکلاس مقدس

 

کلیسای انجیلی

کلیسای انجیلی، در واقع کلیسای متروکه ای است که امروز در منطقه حسن آباد قرار گرفته است. این کلیسای تاریخی، زمانی توسط میسیون مذهبی آمریکایی ها در این منطقه ساخته شده است. جالب است بدانید که بخشی از این کلیسا بعدها به عنوان مدرسه آمریکایی ها شروع به فعالیت کرد و در سال ۱۳۱۹ شمسی به دستور رضاشاه، بسته و به وزارت فرهنگ ایران واگذار شد.

 

کلیسای میناس مقدس

اگر برایتان جالب است که در مراسم عشای ربانی مسیحیان شرکت کنید و این گونه مراسم ها را از نزدیک ببینید، می توانید در روزهای مخصوص برگزاری این مراسم ها، سری به کلیسای میناس مقدس بزنید. این کلیسا به دستور مستوفی ممالک برای ارامنه ساکن روستای ونک ساخته شده است.

کلیسای میناس مقدس

 

کلیسای صلیب مقدس

کلیسایی با طرح صلیب که توسط مهندس رستم وسکانیان در منطقه ونک تهران، طراحی و ساخته شده است. در تمام بخش های تزئینی این بنا از تعداد زیادی صلیب استفاده شده است.

کلیسای صلیب مقدس

 

کلیسای توما (کلیسای آشوری توما)

کلیسا توما در سال ۱۳۳۸شمسی در زمان محمدرضا شاه ساخته شده است. معماری این کلیسا از نمونه کارهای معمار آشوری تهران، داوید اوشانا است که برای فرقه آشوری ها در تهران ساخته است. جالب است بدانید که کلیسای توما، بزرگترین کلیسای پروتستان تهران است و مراسم های مهم این فرقه با میزبانی این کلیسا انجام می شود.

 

رزرو هتل در تهران

تنوع انتخاب بین هتل ها و هتل آپارتمان های تهران به گونه ای اسست که کاملا دستتان را در انتخاب گزینه های رزرو هتل باز می گذارد. از هتل های لوکس و ۵ ستاره ای مانند هتل استقلال، هتل اسپیناس پالاس، هتل لاله تهران گرفته تا هتل های ارزان قیمتی مانند هتل هالی، هتل مینا، هتل ثامن و سایر هتل های تهران را می توانید از طریق سامانه اقامت ۲۴ با فاصله چند کلیک رزرو کنید.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×