بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
روستای پالنگان
جاذبه های گردشگری اورامان

پالنگان کردستان

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ 23۰5,076

روستاها از گذشته تا کنون تداعی کننده عشق، صمیمیت و زندگی بوده و همچنان نیز همچون خون در رگ های حیاتی کشور، دارای ارزش بالایی هستند. روستا شاید در معنی لغوی به معنی یک اجتماع کوچک بوده  و به مکانی گفته می شود که در آن گروهی کوچک از مردم زندگی می کنند، اما از نگاه احساسی روستا یعنی جریان زندگی، یعنی روح واقعی زیستن. انسان، کار، تلاش بی‌وقفه، شاکر بودن و چشم و دست به آسمان داشتن و دست‌بر زانو گذاشتن و ان‌شاءالله گفتن.

خارج از اهمیت های اقتصادی و اجتماعی روستاها، این محل ها از نظر گردشگری نیز دارای ارزش ویژه ای بوده و نگاه خاصی در این حوزه به آن ها می شود. امروزه هستند روستاهایی که به دلیل دارا بودن جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شده و سفر های زیادی به این نقاط صورت می گیرد.

به گزارش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در ایران تعداد ۴۶۵ روستای هدف گردشگری شناسایی و ثبت شده که هر یک به دلیل شرایط منحصر به فرد خود دارای ارزش و اعتبار ویژه ای هستند.

روستای پالنگان

 

اگر تمایل دارید تا با سفر به روستا طعم زندگی ساده و زیبای مردمان روستایی را تجربه کنید، با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی روستای زیبای پالنگان، یکی از معروف ترین روستاهای ایران همراه باشید.

در ابتدای اورامان کردستان، خانه هایی تاریخی بر قامت کوه جای گرفته و با چیدن سنگ ها بر روی هم به صورت پلکانی ساخته شده و روستا تاریخی و زیبای پالنگان را تشکیل داده اند. قدمت این روستا و خانه های آن به پیش از اسلام بازگشته و از معماری به سبک پلکانی برخوردار است. روستا پالنگان از توابع شهرستان کامیاران استان کردستان بوده و در ابتدای منطقه اورامان واقع شده است.
مقاله مرتبط : “جاهای دیدنی مریوان”

روستای پالنگان در فاصله کمی از دره زیبا تنگیور واقع شده و دارای چشمه های چشم نواز و فراوانی است. این روستا در طول حیات خود بارها و بارها ویران و مجدد ساخته شده اما اکنون با گذشت چند هزار سال از تاریخ آن همچنان استوار و پایدار میزبان گردشگران و ایرانگردانی است که برای دیدن زیبایی آن به این منطقه سفر می کنند.

با پشت سر گذاشتن جاده منتهی به این روستا، گویی وارد سرزمینی دیگر شده و زیبایی منحصر به فردی چشمان هر بیننده ای را محو تماشای خود می کند. به هر گوشه از این روستا که نظر انداخته شود، جاذبه ای منحصر به فرد دیده می شود.

روستای پالنگان

 

روستای پالنگان توسط رودخانه ای که از میان آن عبور می کند، به دو نیم تقسیم شده و منظره زیبای خاصی را که با صدای غرش آب همراه شده برای هر بازدید کننده ای به ارمغان می آورد.

همانطور که گفته شد این روستا دارای قدمت بالایی بوده و این موضوع را می توان به وضوح از خانه های تاریخی و قدیمی روستا دریافت.

 

جاذبه های گردشگری روستای پالنگان

این روستا به دلایل گوناگونی، ارزش بالایی در میان روستاها بویژه روستاهای گردشگری کشور دارد که آن را به یک هدف و مقصد جذاب گردشگری در کشور و نیز استان کردستان بدل کرده است که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

 

معماری پلکانی روستای پالگان

در نگاه اول، نخستین موضوعی که این روستا را به یک روستای جذاب بدل ساخته است، معماری پلکانی و زیبای آن بوده به صورتی که بام منزل پایینی، به عنوان حیاط خانه بالایی مورد استفاده قرار می گیرد و این موضوع خود نشان دهنده همبستگی و اتحاد میان ساکنین این روستا است. مصالح بکار رفته در ساخت منازل این روستا تمام بومی و نوعا از سنگ بوده و به روش خشکه چینی بروی یکدیگر قرار گرفته اند.

روستای پالنگان

 

جاذبه های طبیعی روستای پالنگان

موقعیت جغرافیایی که روستای پالنگان در آن واقع شده، سبب شده است تا این روستا دارای چشم انداز های طبیعی و جاذبه های زیبایی بوده و به جذابیت های این روستا افزوده باشد. باغ های زیبایی که در بخش غربی روستا وجود دارد، جلوه خاصی به این منطقه بخشیده و چشم اندازی سرسبز را به نمایش گذاشته است.

روستای پالنگان

 

همچنین چشمه های جوشانی که در دره تنگیور و در فاصله ۷۰۰ تا ۸۰۰ متری جنوب شرقی پالنگان وجود دارند و سبب جاری شدن آب زلال از قلب زمین در رودخانه  تنگی ور می شوند، دیگر جاذبه طبیعی این روستا بوده و همچنین در این منطقه آبشارهای دیدنی فراوانی به چشم می خورند که بر زیبایی روستای پالنگان می افزایند.

 

جاذبه های تاریخی پالنگان

در فاصله ۸۰۰ متری از جنوب شرقی روستای پالنگان قلعه تاریخی وجود دارد که با نام قلعه پالنگان شناخته می شود. این قلعه در بالای کوه و در کنار روستا قرار دارد تاریخ روستا را برای بازدیدکنندگان به تصویر می کشد. این قلعه تا قرن دهم هجری آباد بوده و گفته می شود در سال ۱۰۴۶ قلعه پالنگان به دستور شاه صفی تخریب شده و امروزه آثار اتاق ها، آتشکده و پل های قدیمی این قلعه هنوز در آن دیده می شوند.

در کنار قلعه پالنگان، بقایای مساجد، منازل قدیمی و گورستان تاریخی از جمله جاذبه های تاریخی روستای پالنگان بشمار آمده و حرف هایی برای گفتن دارند و علاقه مندان را به سوی خود جلب می کنند.

 

اقامت و رزرو هتل در پالنگان

با توجه به حجم بالای مسافران و گردشگرانی که به این روستا سفر می کنند، هتل ها و اقامتگاه ها راهی به این روستا پیدا نکرده و در روستای پالنگان شرایط اسکان محیا نیست، اما این موضوع جایی نگرانی نبوده زیرا می توان برای اسکان از هتل های سنندج استفاده کرد و در این شهر هتل های مناسب فراوانی وجود دارد.

روستای پالنگان

 

بهترین زمان برای سفر به پالنگان

با توجه به آب و هوای کوهستانی و حدودا سرد این روستا می توان گفت که بهتر است در فصل های بهار و تابستان به این منطقه سفر کرده و از زیبایی های آن لذت برد و هچنین در فصل بهار به دلیل به بار نشستن باغ های میوه این منطقه، زیبایی چندین برابری داشته و تابلوی بی نظیری را برای شما به تصویر می کشد.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴/۵ - (۲۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×