بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری اردبیل » اردبیل، بهشت گردشگری طبیعی
دریاچه شورابیل
جاذبه های گردشگری اردبیل

اردبیل، بهشت گردشگری طبیعی

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ 10۰1,850

اردبیل شهری با زیبایی های طبیعی و جاذبه های تاریخی بسیار است. طبیعت منحصربفرد و متنوع اردبیل نظیر کوه، آبشار، جنگل، رودخانه، دریاچه و چشمه های آب گرم، آن را به بهشت گردشگری طبیعی ایران تبدیل کرده است. اردبیل مناطق بکر و زیبای زیادی دارد که هر سال گردشگران بسیاری از آنها دیدن می کنند.

با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی جاذبه های گردشگری اردبیل همراه باشید.

دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل با مساحت ۱۲۰ هکتار از دیدنی ترین مناطق گردشگری اردبیل است. در گذشته آب این دریاچه بسیار شور بوده اما امروزه با ریختن آب های شیرین به آن از شوری آب کاسته شده است. در سال های اخیر در اطراف این دریاچه امکانات تفریحی مثل باغ وحش، شهربازی و رستوران های زیادی ساخته شده است.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های اردبیل از اقامت24

دریاچه شورابیل

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

از مشهورترین بناهای تاریخی اردبیل، آرامگاه شیخ صفی الدین است که در میدان عالی قاپو قرار دارد. در قرن هشتم هجری قمری بعد از مرگ شیخ صفی الدین، پسر او این آرامگاه را برایش ساخت. بعد از اینکه شاه اسماعیل به پادشاهی رسید و اردبیل پایتخت صفویه شد این بقعه ارزش زیادی پیدا کرد به طوری که آرامگاه شاه اسماعیل هم در همین محل قرار دارد. بعد از آن در سال های بعد قسمت های دیگری به این بقعه اضافه شد.

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

جنگل فندقلو

در ۳۰ کیلومتری اردبیل جنگل زیبا و بی نظیر فندقلو قرار گرفته است. این جنگل، گیاهان بومی و نادر زیادی دارد و مردم در فصل تابستان برای خوردن میوه هایی مثل ازگیل، توت فرنگی، گوجه سبز، تمشک و سیب وحشی به این جنگل زیبا می روند. در گوشه ای از جنگل، آب گرمی وجود دارد که مردم در آن شنا و از خواص درمانی آن استفاده می کنند. این جنگل چشم انداز زیبایی از پوشش های گیاهی و گردنه حیران دارد. خیلی از مردم اردیبل برای تفریحات آخر هفته خود به این جنگل می روند و در طبیعت زیبای این جنگل خوش آب و هوا استراحت می کنند.

جنگل فندقلو

بازار بزرگ اردبیل

بازار تاریخی و پر رفت و آمد اردبیل در مرکز شهر قرار دارد. این بازار با معماری زیبای خود که از طاق های جناغی و گنبدهای ساده درست شده از مهمترین آثار به جای مانده از دوران صفویه است. برای اینکه نور بتواند به داخل این بازار بیاید در گنبدهای آن روزنه هایی قرار داده شده است. این بازار بخش هایی مثل بازار اصلی، بازار چاقوسازان، بازار پارچه فروشان و … دارد و روزانه مردم زیادی برای خرید به این محل مراجعه می کنند. در سال های اخیر قسمت های زیادی از بازار اردبیل به دلیل ساخت خیابان خراب شده است.

جنگل فندقلو

برج شاطر

برای دیدن برج شاطر که از آثار ملی ایران است باید به روستای صومعه در ۶ کیلومتری اردبیل بروید. در اطراف این برج، تپه های باستانی زیادی را می بینید که از دوران قبل از اسلام هستند. باستان شناسان بر اساس معماری این برج، زمان ساخت آن را قرن هشتم هجری برآورد کرده اند. اگر به داخل برج بروید نمای داخلی آن به صورت استوانه ای شکل است اما از بیرون به صورت چند ضلعی دیده می شود.

غار یخگان

یکی دیگر از اماکن دیدنی اردبیل غار یخگان می باشد که در ارتفاع دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر از سطح دریا و در مساحتی به وسعت ۱۱۰۰ هکتار قرار دارد و به‌خاطر داشتن خاصیت یخچالی در بخشی از غار به آن یخگان می‌گویند. هوای داخل غار سرد و به شدت مرطوب و نمناک است و بلورهای یخ به صورت قندیل و ورقه‌های نازک در سطح دیوارها و سقف و همچنین حوضچه‌های آبی تا عمق ۱٫۵متر در این غار وجود دارد.

یکی از جالب‌ترین قسمت‌های غار یخ‌های بزرگی است که داخل آن شکل گرفته است. این یخ‌ها به‌دلیل وجود دریچه‌های سنگی و صخره‌ای غار و طی مسیر هوا از داخل آن دریچه‌ها ایجاد شده‌اند. این عبور هوا باعث می‌شود که بر روی صخره‌های موجود رطوبت تولید شود و این رطوبت‌ها شروع به شکل‌گیری کنند. هوای غار به وسیله‌ی دودکشی که به بیرون از غار راه دارد تامین می‌شود و در آن اثری از کمبود اکسیژن نیست.

تالار اصلی غار از جانب ضلع غربی به وسیله راهروهایی پیچ‌در‌پیچ به تالارهای کوچکی وصل می‌شود. هوای داخل غار در زمستان گرم و در تابستان سرد است. غار یخگان در سال ۸۱ به ثبت ملی رسیده است.

دریاچه نئور

این دریاچه به مساحت ۲۱۰ هکتار و عمق ۵ متر مابین شهر اردبیل و خلخال است که در مرز بین استان گیلان و اردبیل قرار دارد. برای رسیدن به نئور باید ۳۵ کیلومتر از شهر اردبیل به سمت خلخال بروید. بعد از گذر از روستاهای به بودالالو و عباس آباد به این دریاچه زیبا می‌رسید.

وجود بارندگی‌های مناسب و چشمه‌های فراوان در این منطقه باعش شده که دریاچه همیشه پر از آب باشد. طبیعت اطراف این دریاچه بسیار بکر و زیبا می‌باشد. برای اقامت در این منطقه می‌توانید علاوه بر کمپ زدن و برپایی چادر در کنار دریاچه از خانه‌های محلی و اقامتگاه‌های بومی روستاهای اطراف استفاده نمایید.

دشت مغان

این دشت زیبا که در ساحل جنوبی رود ارس و غرب دریای خزر قرار دارد، از طرف شمال و شرق به جمهوری آذربایجان و از جنوب به شهرستان مشکین‌شهر و از غرب به ارسباران می‌رسد و یک زیبایی بی‌نظیر در میان جاهای دیدنی اردبیل است. قسمت عمده‌ی دشت مغان در جمهوری آذربایجان است اما بخشی از آن در شمالی‌ترین نقطه‌ی استان اردبیل قرار دارد.

نواحی کوهستانی دشت مغان، ارتفاعات جنوب، جنوب غرب و غرب منطقه هستند و با شیب بیش از ۱۰ درصد، از ارتفاع حداقل ۱۰۰ متر به سمت جنوب و غرب بر میزان ارتفاع افزوده شده و تا حدود ۷۰۰ متر می‌رسند.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×