بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری هرمزگان » بندر عباس، مقصدی گردشگری که فقط از آن عبور می کنیم
بندرعباس
جاذبه های گردشگری هرمزگان - جاهای دیدنی بندرعباس

بندر عباس، مقصدی گردشگری که فقط از آن عبور می کنیم

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ 8۰1,723

سفر به جنوب کشور همیشه مخاطبین و طرفداران خود را داشته و افراد زیادی آن را برای سفر انتخاب می کنند. البته انتخاب بیشتر افراد معمولا یکی از جزایر خلیج فارس است. این مسافران با پشت سر گذشتن بندر عباس، خود را به جزیره هایی مانند کیش و قشم میرسانند.

این در حالی است که بندر عباس خود، جاذبه های گردشگری بسیاری داشته که اگر از آنها با خبر باشیم شاید هرگز از این شهر به آسانی نخواهیم گذشت و زمانی را برای دیدن جاذبه های گردشگری این شهر اختصاص خواهیم داد.

با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی و آشنایی با جاذبه های گردشگری بندرعباس همراه باشید.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل سینگو قشم با تخفیف

بندرعباس

 

آب و هوای معتدل، جاذبه های فراوان، آب های شفاف خلیج فارس، مردم خونگرم و بسیاری دلایل دیگر، به شما می گویند که باید برای یک مسافرت فراموش نشدنی به بندرعباس در استان هرمزگان بروید. این شهر بندری، یکی از مناطق ایران است که مردم مهربان آن زبانزد خاص و عام هستند. جاذبه های بندرعباس شامل مکان هایی چون مسجد و حمام گله داری، قلعه فین، کلاه فرنگی و … هستند که برای شما در ادامه آورده شده است.

 

حمام گله داری

یکی از بناهای تاریخی بندرعباس، حمام گله داری است که به صورت موزه ای درآمده و در بخش مرکزی شهر در محله بازار اوزی‌ها قرار گرفته است. می توان گفت که این حمام تنها حمامی است که از گذشته بندرعباس باقی مانده و قدمت آن به تاریخ قاجار برمی گردد.

بندرعباس

 

در گذشته مردم از آن به عنوان حمام عمومی استفاده می کردند و از سال ۱۳۷۹، سازمان میراث فرهنگی استان هرمزگان این بنا را به عنوان موزه مردم شناسی انتخاب کرد و با درست کردن فضا و نصب مجسمه هایی، آن را به یکی از جاذبه های بندرعباس تبدیل کرده است.

بنر هتل آرتا قشم

مسجد گله داری

یکی از مساجد مهم شهر بندرعباس، مسجد گله داری بوده که در سال ۱۲۹۶ ه.ق. بنا شده است. ستون های ۳۶ تایی مسجد گله داری همگی با هنر گچبری تزیین شده اند و شبستان آن به خاطر آب و هوا، توسط تیر و تخته های چوبی و اندود گلی بنا شده است. این مسجد به جای مسجدی که از آن کوچکتر بوده و به قرن ۱۳ برمی گشت، ساخته شد.

بندرعباس

 

در حال حاضر بخشی از مسجد برای استفاده نمازگزاران، آماده شده است. کتیبه ای به تاریخ ۱۳۳۸ نیز در مسجد دیده می شود که نام بانی در آن نوشته شده است. مسجد گله داری در مرکز شهر بندرعباس قرار گرفته است.

پل لاتیدان

طولانی ترین پل تاریخی ایران، پل لاتیدان بوده که در سال ۱۳۷۲، به خاطر سیلی که در روستای نیم کار در شهرستان خمیر جریان پیدا کرد، از زیر خاک بیرون آمده است. کارشناسان قدمت این پل را ۵۰۰ سال تخمین زده اند. با اینکه طول آن ۱ کیلومتر بوده و ۲۳۳ دهانه داشته اما امروزه تنها ۳۳ دهانه آن سالم باقی مانده است.

بندرعباس

 

از قسمت شرقی پل، ۲۷۰ متر و از قسمت غربی، مخروبه هایی به طول ۱۴۷ متر دیده می شود. روی بخشی از پل در پایه های اصلی آبگذرهایی تعبیه شده بوده که در مواقعی که آب طغیان می کرد و شدید می شد، به راحتی بتواند آب را از پل عبور داده و همچنین وزن پل را کم کند.

برکه های باران

این نام زیبا به آب انبارهایی اختصاص داده شده که در خیابان ۲۲ بهمن شهر بندرعباس قرار گرفته اند. ۵ آب انبار در فضای وسیعی در این منطقه دیده می شوند که گنبدهای آن ها شاخصه های اصلی شان محسوب می شود. این آب انبارها در فضای موزه خلیج فارس هستند که البته دو موردشان بیرون از این محدوده قرار گرفته اند.

بندرعباس

 

مردم محلی معتقدند که در گذشته در این آب انبارها اشیای قیمتی وجود داشته است. البته امروزه همچنین چیزی در آن دیده نمی شود.

عمارت کلاه فرنگی

کلاه فرنگی، یکی از جاذبه های بندرعباس بوده که در گذشته در آن تجارت داخلی و خارجی انجام می شده است. قدمت این عمارت را به دوره صفویه نسبت می دهند. نام این عمارت به این دلیل انتخاب شده که معماری آن الهام گرفته از سبک اروپایی است.

شما برای دسترسی به این بنا باید سراغ اسکله قدیمی بندرعباس را در بلوار طالقانی بگیرید و در آن جا عمارت را مشاهده خواهید کرد. البته خود اسکله نیز از دیدنی هایی است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

صید مشتا

یک نوع ماهیگیری در بندرعباس وجود دارد که به آن مُشتا می گویند. صید مشتا از جاذبه های بندرعباس است که می توان در سفر به این شهر به تماشای آن پرداخت. برای این نوع صید نیاز است که ماهیگیر زمان جزر و مد را بداند، چوب هایی در ساحل بگذارد و یک تور ماهیگیری به آن وصل کند. به این صورت زمانی که آب بالا می آید، ماهی و آبزیان به داخل آن می روند و با پایین آمدن آب، صید آن ها صورت می گیرد.

بندرعباس

 

البته این نوع صید باید زیر نظر سازمان های مربوطه انجام گیرد. برای مثال ماهیگیران در ماه هایی مانند اردیبهشت تا خرداد، اجازه ندارند ماهی شوریده و یا حلوای سیاه و سفید صید کنند. صید میش ماهی همچنین، از اویل مرداد تا پایان شهریور ممنوع است.

قلعه فین

یکی دیگر از جاذبه های بندرعباس قلعه فین است که در بخش فین، روی تپه ای مرتفع قرار گرفته. باستان شناسان معتقدند که این قلعه در اواسط زمان ورود اسلام به ایران احداث شده و احتمالا کاربرد نظامی و حفاظتی داشته است. با اینکه در زلزله سال ۱۳۸۶، قلعه فین تخریب شد اما هنوز هم جزو آثار دیدنی بندرعباس محسوب می شود.

بندرعباس

 

مصالحی که برای ساخت بخش های مختلف قلعه به کار رفته است را می توان سنگ های نامنظم، ساروج و خشت های مربع شکل نامید. دیواری که در گوشه شمال شرقی آن دیده می شود، در اصل برجی مدور بوده است. سفال هایی در قلعه پیدا شده که با وجود آن ها احتمالا تاریخ ساخت آن به دوره ایلخانی و تیموری می رسد. بخشی که به صورت اسکلت فلزی و آجر و سیمان در آن وجود دارد نیز، به گفته کارشناسان بعدها به قلعه فین اضافه شده است.

مسجد جامع دلگشا

در نبش بلوار طالقانی محله ای وجود دارد که به نام محله دلگشا شناخته می شود. مسجد دلگشا نیز در همین محله و در خیابان ساحلی بندرعباس قرار دارد. ساختمان قدیمی مسجد دلگشا در سال ۱۷۵ ه.ق ساخته شده و در سال ۱۳۵۴ شمسی، بیشتر قسمت های آن به جز بخشی از شبستان، بازسازی شده است.

بندرعباس

 

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×