بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
ماسوله
جاذبه های گردشگری ماسوله

ماسوله، بهشتی بر بلندای ایران

۱۵ فروردین ۱۳۹۷ 12۰1,774

سفر و دل کندن از خانه و کاشانه، تنها راه جدا شدن و رهایی از دغدغه ها و روزمرگی هاست؛ پا نهادن به مناطق جدید و تجارب ناشناخته، بی شک یکی از لذت بخش ترین تجربه های زندگی هر فرد می تواند باشد و به انسان فرصت قوی تر شدن و نفسی تازه کردن می دهد.

در این مطلب، وبلاگ اقامت ۲۴ قصد دارد شما را با یکی از زیباترین مقاصد گردشگری کشور که بارها و بارها نام آن را شنیده اید آشنا کرده و شما را به سفر به این دیار همیشه سبز و زیبا دعوت کند.

ماسوله

ماسوله شهری تاریخی در استان گیلان است که ساختار معماری پلکانی دارد و بکر و دست نخورده بودن ساختمان ها و طبیعت زیبای آن، چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد.

این شهر زیبا در ۶۰ کیلومتری شهر رشت واقع شده و وسعتی برابر با ۱۰۰ هکتار دارد و به گفته های گوناگون، با قدمتی حدود هشتصد سال، همچنان استوار و پابرجاست.

ماسوله جایی است که شما می توانید تلفیق تاریخ، طبیعت و فرهنگ را به خوبی در آن ببینید و در هر گوشه ای از آن شاهد جاذبه ای تازه و ناب باشید.

همانطور که گفته شد معماری این شهر تاریخی، بصورت پلکانی است، ماسوله به عنوان نمونه شاخص معماری پلکانی در جهان شناخته شده و در تمام روزهای سال از تمام نقاط کشور و همچنین سایر کشورها، برای دیدن این نوع معماری و جاذبه های دیگر این شهر، گردشگران بسیاری به این منطقه سفر می کنند.

ماسوله

این شهر در دامنه‌ کوهپایه ای، در ارتفاع ۱۰۵۰ متری از سطح دریاهای آزاد به صورت پلکانی، شکل گرفته و پایین ترین نقطه ی آن با بالاترین نقطه، حدود ۱۲۰ متر اختلاف ارتفاع دارد.

در نگاه اول شاید تنها ساختار این شهر و پلکانی بودن معماری آن، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کند اما در کنار این ویژگی، وجود کوهستان های مرتفع، جنگل، ییلاقات سرسبز، آبشار و … نیز افراد علاقه مند را به ماسوله می کشانند و لحظاتی خوش را به آنها تقدیم می کنند. محدوده مرکزی ماسوله از سه جهت شمال، جنوب و غرب به کوه مشرف است و در طرف شرق آن، دره هایی زیبا دیده می شود.

گذرگاه ها و مسیرهای شهر ماسوله طوری ساخته شده اند که با طرح پلکانی شهر سازگار و با شیب ملایم محیط نیز هماهنگ باشند. از ویژگی های بسیار مهم ماسوله این است که در آن از بام خانه ها به عنوان مسیر استفاده شده است. ساکنان شهر در استفاده از بام خانه هایشان به عنوان یک مسیر عمومی به توافق رسیده اند و در واقع این فضاها حیاط اجتماعی مردم می باشد که در مراسم مختلف و جشن ها، به فضاهای تجمع شهری تبدیل می گردند. افراد در زمان های مختلف و در پشت بام هایی با ارتفاع های مختلف، حاضر می شوند و مناظر متفاوتی از طبیعت را به تماشا می نشینند. ارتباط این گذرگاه ها، به وسیله پله های سنگی، ترفندی هنرمندانه بوده و باعث شده تا بافت ماسوله یکپارچه به نظر برسد.

ماسوله

اما اگر بخواهیم با تاریخ شکل گیری شهر ماسوله آشنا شویم، باید اشاره کرد که در سالهای دور و پیش از ساخته شدن ماسوله به شکل امروزی، مردمان این منطقه، در حدود ۶ کیلومتری شمال غربی این شهر که امروزه با نام کهنه ماسوله شناخته می شود، اسکان داشتند و در سال های حدود هشتم هجری، به منطقه کنونی نقل مکان کرده و ساکن شدند.

در متون تاریخی، تا قبل از دوره تیموری، نشانی از کهنه ماسوله وجود ندارد و سفال های لعابدار به دست آمده که آن نیز مربوط به قرن های چهارم و پنجم و تعدادی نیز به قرن ششم و هفتم هجری متعلق اند، نشانه هایی از دوران سلجوقی دارند. آثار به دست آمده از این منطقه نشان می دهد که هنرمندان آن دوره، مهارتی بسیار خوب در کار داشته و از ابزار و دانش مورد نیاز برای ساخت چنین آثاری نیز برخوردار بوده اند. بنابراین می توان گفت که کهنه ماسوله در قرن های پیشین، جزء سکونتگاه های پیشرفته بوده و تمدن درخشانی داشته است. شواهد به دست آمده در کاوش های باستان شناسی در شهریور ماه ۱۳۷۴، حکایت از آن دارند که این مکان از سده پنجم تا هشتم هجری، یکی از مراکز مهم در زمینه فلز کاری به شمار می آمده و اکثر ساکنان آن نیز به این حرفه مشغول بوده اند.

ماسوله

و اما پس از گذر از تاریخ شهر ماسوله، بی شک به راحتی از طبیعت مه آلود آن نمی توان گذر کرد؛ فضای مه آلود ماسوله، زبانزد خاص و عام است و طبیعت بهشت‌گونه آن در کنار جلوه های تاریخی و فرهنگی این شهر، زیبایی آن را دو چندان کرده اند.

این شهر در بسیاری از اوقات سال، تن پوش سپیدی بر تن می کند و غرق در مه می شود. حلقه زدن مه به دور این شهر به حدی زیباست که گاه از قدم گذاشتن به درون آن منصرف می شوید و دوست دارید از دور، تنها نظاره گر چنین چشم انداز با شکوهی باشید.

اما برای رسیدن به این شهر زیبا باید شهر رشت را در مسیر فومن ترک کرده و پس از سپری کردن ۶۰ کیلومتر و گذر از فومن و جاده های پر پیچ و خم و در عین حال زیبای کوهستانی، به ماسوله، یکی از مقاصد نمونه گردشگری کشور می رسید.

ماسوله

لازم به ذکر است که ماسوله، اولین شهر تاریخی زنده کشور است که نامش در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. با حضور در این شهر سفری خاطره انگیز با تاریخ و طبیعت را تجربه خواهید کرد.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×