بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » آسیب ۵ اثر تاریخی کرمانشاه در زلزله غرب کشور
زلزله کرمانشاه
گوناگون - کرمانشاه

آسیب ۵ اثر تاریخی کرمانشاه در زلزله غرب کشور

۲۲ آبان ۱۳۹۶ 11۰1,796

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: در اثر زلزله شب گذشته، ۵ اثر تاریخی در شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب و دالاهو آسیب دیده‌اند و سرکشی‌ها به دیگر آثار تاریخی برای تخمین درصد آسیب‌های وارده ادامه دارد.

زلزله کرمانشاه

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جلیل بالایی اظهار کرد: متأسفانه زلزله شب گذشته به آثار و بناهای تاریخی استان کرمانشاه خساراتی وارد کرده است.

وی ادامه داد: کاروانسرای شاه عباسی، عمارت خسرو و چهارقاپی در شهرستان قصر شیرین، قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو و زیج منیژه در سرپل ذهاب، جزء آثار آسیب دیده هستند.

بالایی تصریح کرد: درصد آسیب وارده به این آثار تاریخی هنوز مشخص نشده است. از این رو اکیپ‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان برای تخمین آسیب، به محل این آثار تاریخی اعزام شده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه با اشاره به اینکه یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه، سرکشی به آثار تاریخی را در دستور کار قرار داده است، ادامه داد: پس از بررسی درصد آسیب‌ها، اطلاع‌رسانی در این حوزه انجام می‌شود.

زلزله کرمانشاه

معاون میراث‌ فرهنگی این استان نیز گفت: در پی زلزله ۷.۳ ریشتری شب گذشته در استان کرمانشاه، دو تیم از کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در حال بررسی میزان آسیب‌های وارده به آثار تاریخی استان هستند و از ساعات اولیه صبح امروز، ۲۲ آبان ماه، دو تیم مجزا به‌منظور بررسی میزان آسیب‌های وارده تشکیل شده است.

اکبر رضایی افزود: تیمی متشکل از کارشناسان میراث‌ فرهنگی بازدید از آثار تاریخی شهر کرمانشاه را در دستور کار خود قرار داده و یک تیم نیز عازم قصر شیرین، دالاهو، سرپل ذهاب، اسلام‌‌آباد، ماهیدشت، ریجاب و گیلانغرب هستند.

زلزله کرمانشاه

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه اعلام کرد: تا‌کنون بر اساس گزارش‌های ارسالی از نمایندگی‌های میراث فرهنگی، بخشی از نمای کاروانسرای قصر شیرین و ورودی این کاروانسرا آسیب دیده است.

وی ریزش بخشی از تپه تاریخی معروف به ارگ در داخل شهر گیلان غرب و تخریب بخش‌هایی از آتشکده چهار قاپو در قصر شیرین و آتشکده پلنگرد در اسلام‌آباد را از جمله آثار آسیب‌دیده برشمرد که تا‌کنون گزارش شده است و افزود: این اطلاعات بر اساس گزارش‌های اولیه است و میزان دقیق آسیب بناها و آثار تاریخی فرهنگی پس از بررسی و بازدید تیم کارشناسی اعلام خواهد شد.

به گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری، زمین لرزه ای به بزرگی ۷ و ۳ دهم ریشتر در ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه و ۱۶ ثانیه شامگاه یکشنبه، استان های غربی کشورمان را لرزاند.

مرکز وقوع این زمین لرزه استان کرمانشاه حوالی ازگله در طول جغرافیایی ۴۵.۹، عرض جغرافیایی ۳۴.۸۴ و عمق ۱۱ کیلومتری زمین بوده است. این زمین لرزه در پنج کیلومتری ازگله، ۲۵ کیلومتری تازه آباد، ۳۷ کیلومتری باینگان، ۱۱۲ کیلومتری سنندج و ۱۲۲ کیلومتری کرمانشاه روی داده است.

مسئولان کشوری تا ساعت ۱۰ صبح امروز دوشنبه، آمار تلفات زلزله غرب کشور را ۲۰۷ کشته و ۲۵۰۴ مصدوم اعلام کرده اند.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

 

۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×