بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان تهران 2 » جاذبه های گردشگری تهران » اماکن و جاذبه های گردشگری تهران
برج میلاد تهران
جاذبه های گردشگری تهران

اماکن و جاذبه های گردشگری تهران

۱۴ مرداد ۱۳۹۶ 0۰267

شاید یکی از مناطقی که کمتر مورد بازدید مسافران و گردشگران داخلی قرار می گیرد، تهران باشد؛ این شهر با وجود اینکه از جاذبه های گردشگری بسیاری برخوردار است، اما تعداد سفرهای تفریحی به این شهر نسبت به سفر های کاری، بسیار کمتر بوده و بخش عمده ای از مکان های دیدنی این استان، آن طور که باید و شاید شناخته و معرفی نشده است.

خبرنگار اختصاصی اقامت ۲۴ به سراغ حمید رضا رحمتی، کارشناس و فعال گردشگری رفته تا گفته ها و تجربیات وی را در شناخت هر چه بهتر تهران با شما به اشتراک بگذارد.

در ادامه، معرفی اماکن و جاذبه های گردشگری تهران را از زبان حمید رضا رحمتی می خوانید.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

 

مقاله مرتبط : “صنایع دستی و سوغات تهران

 

مقاله مرتبط : “معرفی هتل های تاپ تهران

 

باغ موزه قصر

باغ موزه قصر، موزه‌ای زیبا و تاریخی در خیابان شریعتی، خیابان پلیس و میدان پلیس تهران بوده که اولین صفحات تاریخچه آن به فتحعلی شاه قاجار برمیگردد. وی در سال ۱۱۷۷ هجری شمسی، مصادف با دومین سال سلطنتش دستور داد تا در خارج از تهران، قصری برایش بسازند. با صدور این دستور، در مکان فعلی موزه قصر، عمارتی بزرگ متشکل از اندورنی، کلاه فرنگی و استخر ساخته شد. اما ناصرالدین شاه چندان علاقه‌ای به این قصر نداشت و با دستور وی، این مکان جایی برای اردوی سالیانه قوای قزاق شد و این اقدام شروعی بر کاربرد نظامی این منطقه به‌ حساب می‌آید.

 

باغ موزه قصر تهران
آدرس: خیابان شریعتی، خیابان پلیس و میدان پلیس تهران

 

زندان شهربانی یا همان نظمیه در تهران، در دوران ریاست سوئدی‌ها بر این اداره، در محل شهربانی قرار داشت که موقعیت فعلی آن بخشی از وزارت امور خارجه کنونی در میدان توپخانه است. این زندان از دو یا سه اتاق کوچک به همراه چند اتاق و زیرزمین برای زندانیان عمومی تشکیل شده بود که با شروع به کار حکومت رضا شاه، این زندان‌ها کافی نبودند و به همین دلیل، رئیس شهربانی آن زمان، سرتیپ درگاهی، دستور داد تا مکانی برای تأسیس زندان جدید در نظر گرفته شود.

 

باغ موزه قصر تهران

 

به همین منظور زندان قصر در تاریخ ۱۱ آذرماه ۱۳۰۸ افتتاح گردید. در فاز اولیه زندان که در آن زمان افتتاح شد ۱۹۲ اتاق وجود داشت با گنجایش ۸۰۰ زندانی. بعدها و تا زمان ساخت زندان اوین در دهه چهل، این زندان تنها زندان پایتخت بود. در این دوران، زندان قصر توسعه زیادی پیدا کرد. پس از انقلاب اسلامی ایران، این زندان محل حبس زندانیان غیر سیاسی بود.

 

باغ موزه قصر تهران

 

در سال ۱۳۸۳ این زندان تعطیل و شهرداری شروع به تخریب بخشهایی از آن نمود که با پیگیری کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب، با ثبت زندان به عنوان آثار ملی در سازمان میراث فرهنگی از تخریب آن جلوگیری شد. البته در این میان تا قبل از ثبت محل، زندان زنان سیاسی تخریب شد.

نهایتاً در سال ۱۳۹۱ به وسیله شهرداری تهران بر اساس طرح و ایده مفهومی شاخه تجربی معماری کلانشهر تهران، به باغ موزه تبدیل گردید و در تاریخ ۱۴ آبان ماه ۱۳۹۱ با حضور شهردار تهران و جمعی از هنرمندان، برای بازدید عموم رسماً افتتاح گردید.

 

شکنجه گاه دیروز، موزه عبرت امروز

این فقط زندان قصر نیست که اکنون به تفرجگاه تهران تبدیل شده است. موزه عبرت تهران نیز یکی از مقصدهای گردشگری و البته کم تر شناخته شده پایتخت ۲۳۰ ساله ایران است؛ اما این موزه همچون موزه ملی ملک و موزه جواهرات سلطنتی و موزه ۲.۵ میلیارد دلاری هنرهای معاصر تهران، خیلی مورد توجه گردشگران داخلی و بین المللی قرار نگرفته است.

 

موزه عبرت ایران
معروف ترین زندان برای مبارزان جنبش انقلابی ملت ایران در دهه چهل و پنجاه

 

این مکان، معروف ترین زندان برای مبارزان جنبش انقلابی ملت ایران در دهه چهل و پنجاه شمسی بود. زندانی که به واسطه معماری ساختمان و نوع شکنجه و برخورد وحشیانه ای که با دستگیر شدگان می شد، تاریخی وحشتناک و دردآور را از تاریخ سیاسی معاصر کشور روایت می کند و به قدری برخی از اقدامات انجام شده در آن، وحشیانه و باور نکردنی است که حتی قلم در وصف آن عاجز است.

 

موزه عبرت ایران

 

این زندان سرانجام در سال ۱۳۸۱ تعطیل و تبدیل به موزه عبرت ایران شد که گوشه‌ای از شکنجه‌ها و شکنجه گران و شکنجه شوندگان زمان پهلوی را بازسازی می‌کند.

موزه هنر های معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران، یکی از سرشناس‌ترین موزه‌های ایران است. این موزه در سال ۱۳۵۶ خورشیدی، در ضلع غربی پارک بوستان لاله، در امیرآباد تهران بنا شد. بنای موزه را کامران دیبا به سبک معماری مدرن و با الهام از بادگیرهای کویری ایران طراحی کرد.

 

موزه هنرهای معاصر تهران

 

این موزه شامل جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی و مالک یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعه مهم هنر نوگرا در دنیا بوده و دارای کارهای مهمی از جنبش‌های هیجان‌نمایی انتزاعی، پاپ آرت، مینی‌مالیسم، مفهومی، و فوتورئالیسم است. در گنجینه دائمی موزه، بیش از ۳ هزار اثر ارزشمند از نخبگان هنرهای تجسمی نگهداری می‌شود که نزدیک به ۴۰۰ عدد از آن‌ها، دارای ارزش استثنایی هستند.

 

موزه هنرهای معاصر تهران

 

از جمله آثار مهم موزه، می‌توان به کارهای بسیار شاخصی از گوگَن، رنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت، و جاکومتی اشاره کرد. موزه هنرهای معاصر تهران همچنین مالک مجموعه بسیار مهم و جامعی از هنر نوگرا و معاصر ایران است.

 

فرحزاد

فرحزاد یکی از مهمترین تفرجگاه های شهر تهران است؛ این منطقه تاریخی در یک دهه گذشته رونق بسیار زیادی گرفته و بسیاری از تهرانی ها شب ها به فرحزاد می روند و به قول خودشان فرحزادگردی می کنند.

 

فرحزاد تهران
فرحزاد یکی از مهمترین تفرجگاه های شهر تهران

 

این منطقه که تا چند دهه پیش به عنوان مسیر پیاده روی تا امامزاده داوود مورد توجه قرار می گرفت، بیش از ده سال است که به یکی از تفرجگاه های مهم تهران تبدیل شده و استقبال بسیاری از باغچه رستوران های فرحزاد شده است، به حدی که شب ها به زحمت می توان در این محله جای پارک برای اتومبیل پیدا کرد. یافتن جای پارک راحت و امن، خودش البته یکی از اجزای فرحزادگردی است.

 

فرحزاد تهران

 

فرحزد از ۳ محله تشکیل شده که عبارتند از محله فرحزاد بالا (شمال اتوبان یادگار امام)، فرحزاد پایین (جنوب اتوبان یادگار امام) و محله امامزاده.

ضلع شمالی محله فرحزاد به دامنه های ارتفاعات رشته کوه البرز منتهی می شود و ارتفاعی بالغ بر ۱۸۰۰ متر از سطح دریا دارد که حد شمالی شهر تهران است. ضلع غربی آن به دره و رودخانه فرحزاد محدود می شود که از دامنه های البرز آغاز شده و تا بزرگراه یادگار امام محدوده محله را تعیین می کند. از سمت شرق نیز خیابان گلپاد و جاده قدیم امامزاده داوود و همچنین مرز بین شهرک های مسکونی و تپه های مشرف به منطقه فرحزاد به عنوان مرز شرقی محله شناخته می شوند.

 

ییلاق لواسان

شهر لواسان در ۱۱ کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد و به عنوان نزدیک‌ترین منطقه خوش آب و هوا و ییلاقی شهر تهران به شمار می‌آید. فاصله این باغشهر تا اتوبان بابایی تهران، حدود ۷ کیلومتر می‌باشد که در کمتر از ۱۵ دقیقه می‌توان به آن دسترسی داشت. همچنین لواسانات از طریق جاده لشگرک، به آسانی به اتوبان ارتش و منطقه ۱ شهرداری تهران دسترسی دارد.

 

لواسان تهران
لواسان نزدیک‌ترین منطقه خوش آب و هوا و ییلاقی شهر تهران

 

ترافیک و آلودگی هوای تهران در سالهای گذشته موجب شده تا بسیاری از ثروتمندان پایتخت نشین به مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای اطراف تهران هجوم آورند. انتظار می‌رود با شدت گرفتن بحران آلودگی هوای تهران در سالهای آینده این حجم از هجوم حتی بیشتر هم شود. در این میان، لواسان که در نزدیکی محله‌های شمالی تهران واقع شده، محل مناسبی برای ویلاسازی های لوکس و مدرن شناخته شده است.

 

لواسان تهران

تهران شهر همیشه بیدار از زاویه دید هتل اسپیناس پالاس

تهران مانند بسیاری از شهرهای بزرگ ایران و جهان، در طول شب هم به لطف وجود فعالیت‌هایی که در آن انجام می‌شود همیشه بیدار بوده و نمایی روشن و زیبا دارد و اگر در ارتفاعات شهر قرار بگیرید، با تابلویی بی نظیر مواجه می شوید.

 

هتل اسپیناس پالاس تهران

 

هتل اسپیناس پالاس در ارتفاعات سعادت آباد و بالای میدان بهرود قرار داشته که علاوه بر زیبایی ها و جذابیت های منحصر به فرد خود هتل، می توان از چشم انداز زیبای شهر تهران نیز در این هتل برخوردار بود.

 

هتل اسپیناس پالاس تهران

 

اگر به هتل اسپیناس سری بزنید اولین چیزی که توجه شما را پس از ورود به خود جلب می‌کند، سقف زیبای قسمت لابی هتل است که با ظرافت خاصی ساخته شده است.

 

 Tourism tehran 17

 

نمای شهر و برج میلاد از داخل حیاط هتل اسپیناس، نمایی بی‌نظیر و بسیار زیبا داشته و نگاه هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

 

برج میلاد تهران

 

اگر نیاز به لحظاتی با آرامش دارید و می‌خواهید با دوستان خود گپ بزنید و چیزی بخورید، می‌توانید به تراس کافه هتل اسپیناس سری بزنید تا همراه با صرف نوشیدنی ، از نمای شهر هم لذت ببرید.

بی شک تهران از بسیاری مکان های گردشگری و جاذبه های توریستی دیگر نیز برخوردار بوده که در قالب یک، دو و یا ده ها گزارش دیگر قابل ارائه نیست و وبلاگ اقامت ۲۴ پیشنهاد میکند که هر گاه به تهران به هر منظوری سفر کردید، به مکان های گردشگری این شهر نیز سری زده و از سفر خود هرچند کاری، لذتی بی مثال را تجربه کنید.

در بخش دیگری از وبلاگ اقامت ۲۴  با عنوان ” تهران مقصدی جذاب برای گردشگری ” میتوانید با دیگر مکان های گردشگری تهران آشنا شوید .

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×