بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» آیین های محلی » غذاهای محلی ایران به تفکیک استان ها
غذاهای سنتی ایران
آیین های محلی

غذاهای محلی ایران به تفکیک استان ها

۱۳ تیر ۱۳۹۶ 13۰2,149

سفر به شهر های مختلف ایران را با چشیدن غذاهای خوشمزه هر دیار حلاوت ببخشید. بدون شک یکی از خاطره انگیزترین مراحل سفر، بخش خوراکی ها است و حس خوب خوردن، همیشه در مسافرت ها با ما عجین شده و همواره می خواهیم مزه های مختلف را با طعم غذاهای محلی ایران در هر استان تجربه کنیم.

 

غذاهای سنتی ایران

به امید آن که از سفرهای خوشمزه خود لذت ببرید، وبلاگ اقامت ۲۴، با همکاری ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان های کشور، برای شما همراهان همیشگی ، لیستی از غذاهای لذیذ و محلی هر استان را آماده کرده است.

غذاهای محلی آذربایجان غربی

غذاهای سنتی ایران

مردم استان آذربایجان غربی معمولا غذاهای گوشتی را با ترشی مصرف می کنند. از جمله این ترشی ها می توان به ترشی مخلوط، لیته و ترشی هفت بیجار اشاره کرد. گاتخ شورباسی(آبگوشت ماست)، قورت شورباسی( آبگوشت کشک)، چهمجه( غذای محلی در شهر نقده) و سلدوز که با برنج، گوشت غاز و یک گیاه صحرایی به نام اولیک تهیه می شود، از جمله غذاهای معروف این دیار است. یارماشی و یارشورباسی(آش شور و شوربای بلغور) نیز از دیگر غذاهای مرسوم و محلی این استان به شمار می رود .

همچنین در شهر خوی و ماکو، کله جوش با گیاه محلی که در بهار می روید و الهگز نام دارد طبخ می شود که طعمی بسیار لذیذ دارد. البته ماهیچه، لپه، برنج، بلغور، پیاز، نعنا و سیرداغ، دیگر مخلفات این غذا است.

بیشتر بخوانید : “غذاهای محلی استان آذربایجان غربی و ارومیه

غذاهای سنتی ایران

در مجالس و مهمانی های شهر ارومیه، خوراک خوشمزه قفقازی جایگاه خود را پیدا کرده و یکی از غذاهای اصلی و پایه ثابت هر مهمانی در این شهر است.

غذاهای محلی آذربایجان شرقی

اسمش که می آید ناخودآگاه دل آدم برای کوفته تبریزی پر می کشد؛ کوفته تبریزی مشهورترین غذای آذربایجان شرقی است و البته فوت کوزه گری لازم دارد تا در هنگام طبخ، این گوی های گوشتی خوش طعم، از هم باز نشوند.

غذاهای سنتی ایران

پیخاخ قیمه نیز خوراک لذیذی تهیه شده از گوشت، پیاز، زعفران و خلال بادام بوده و چشیدن آن را به گردشگرانی که از این دیار بازدید می کنند، پیشنهاد می کنیم. همچنین در سفر به این استان، دویماج( خوراک سنتی آذربایجان شرقی در تبریز) را از دست ندهید.

غذاهای سنتی ایران

خورشت هویچ، اوماج آش، اوماج حالواسی، قویماق و قایقاناق از جمله غذاهای آذری در میان غذاهای محلی ایران هستند که برخی از آنها را می توان به عنوان صبحانه نیز انتخاب کرد. شیرینی قرابیه، نوقا و حلوا گردویی هم از انواع شیرینی های معروف و پر طرفدار این استان به شمار می آیند.

بیشتر بخوانید : “غذاهای سنتی تبریز

غذاهای محلی قم

سوهان از بهترین شیرینی های محلی استان قم است که به ذائقه تمامی مردم دنیا خوشایند بوده و مواد اولیه آن از آرد، جوانه گندم، شکر، روغن، مغز پسته، بادام، هل و زعفران در دو نوع لقمه ای و گل گرد تهیه می شود.

غذاهای سنتی ایران
سوهان از بهترین شیرینی های محلی استان قم است که به ذائقه تمامی مردم دنیا خوشایند است

 

در ضمن قومی ها نوعی آش و آبگوشت به نام آش قنبید دارند و بهتر است بدانیم که این غذا به منظور درمان بیماری سنگ کلیه، کاربرد فراوان دارد.

غذاهای محلی کرمان

استان کرمان را با خورشت های خوشمزه و متنوع آن می شناسیم؛ خورشت کنگر، کدو، قیمه، به آلو، سیب درختی،آلو میگو، خورشت کلم، باقله و آلوچه، از خورشت های معروف کرمان در میان غذاهای محلی ایران شناخته شده هستند.

غذاهای سنتی ایران

 

کلمپه، کماج، حاج بادام، نان برنجی، نان چرخی، چفک و برشتوک هم ازشیرینی های سنتی کرمان بوده که در کنار زیره، حنا، قالی، قاووت و پسته،به عنوان سوغات توسط گردشگران خریداری می شوند.

غذاهای محلی همدان

غذاهای سنتی ایران

همدان دیار ترشی ها و مرباهای عجیب و غریب است؛ همدانی ها از پوست هندوانه، ترب سیاه و حتی پوست لیمو ترش و کدو مسمایی، مربا درست می کنند. ترشی گردو، یکی از ترشی های مشهور این استان به شمار میرود . آش میوه، خورشت غوره بادمجان، آبگوشت کلم و آبگوشت سیب سیر غوره از غذاهای معروف و سنتی همدان هستند.

بیشتر بخوانید : “غذاهای محلی همدان چیست ؟

غذاهای محلی فارس

فالوده شیرازی، شکر پنیر، بادام سوخته و مسقطی هم از شیرینی و دسرهای استان فارس بوده و کوفته هلو، رب پلو شیرازی، آش انار، قنبر پلو، کلم پلوی شیرازی و دو پیاز از غذاهای سنتی و مورد علاقه شیرازی ها و جزو غذاهای محلی ایران به شمار می آیند.

بیشتر بخوانید : “انواع غذا در شیراز

غذاهای سنتی ایران

 

انواع عرقیات معطر مثل بیدمشک و بهار نارنج نیز از نوشیدنی های سنتی و منحصر به فرد این استان است.

غذاهای محلی خراسان رضوی

مشهد است و شیلیک شاندیزش؛ کباب های معروفی که در ییلاق های مشهد عرضه می شود و در جای دیگری نمی توان مانند آن را پیدا کرد. این خطه کهن، غذاهای سنتی دیگری مانند آش جوشوره،چنگالی، گندم پلو و قروتی نیز دارد که هنوز هم یکی از وعده های غذایی مردمان این استان را به خود اختصاص می دهند.

بیشتر بخوانید : “لیست بهترین غذاهای مشهد

غذاهای سنتی ایران

همچنین توگی دیگر غذای سنتی استان خراسان بوده که در تهیه آن از مغز ارزن و شیر استفاده می شود و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.

غذاهای سنتی ایران

در مراسمات مذهبی مانند ایام محرم و صفر، شله معروف مشهدی عضو ثابت و فراموش نشدنی بوده و هر کس در اینگونه ایام به مشهد سفر کرده باشد، حتما طعم این آش لذیذ را حتی برای یکبار تجربه کرده است. شله مشهدی جزو معروف ترین غذاهای محلی ایران در خراسان است.

دیگچه هم یکی دیگر از دسرهای سنتی این استان است و با استفاده از شیر، برنج، گلاب، هل و شکر طبخ می شود. پیشنهاد می کنیم اگر به مشهد سفر کردید، حتما این دسر را امتحان کنید.

غذاهای محلی خراسان جنوبی

اگر به خراسان جنوبی رفتید، آش شلغم، خورشت ریواس و بلغور پلو را فراموش نکنید. از غذاهای محلی ایران در خراسان جنوبی میتوان انواع مختلف اشکنه مانند، اشکنه آلو، نخود، کشک زرد و بادمجان را نام برد. همچنین نان سمنو و نان زردی هم از نان های معروف این استان است.

غذاهای سنتی ایران

غذاهای محلی مازندران

فسنجان با گوشت مرغابی و انواع پرندگان که شکمشان با دانه های انار ترش جنگلی و سبزی های معطر پر شده ،یکی از غذاهای رسمی سنتی مازنی در میان غذاهای محلی ایران است. بورانی کدو حلوایی و بورانی بادمجان کبابی، ماست دلالی و نازخاتون که ترکیبی از بادمجان کبابی، سبزی معطر و آب غوره است از دسر سفره های مازندرانی ها بوده و همچنین مربای بهار نارنج و مربای تمشک هم از خوراکی های هیجان انگیز این استان به شمار می آیند.

غذاهای سنتی ایران

غذاهای محلی گیلان

کباب‌ترش گیلانی که گوشت خوابانده شده در رب انار و ادویه است، شیش انداز، باقالاقاتوق، میرزاقاسمی و کوکو خاویار ماهی از غذاهای معروف گیلانی می باشد. همچنین نمک سبز یک افزودنی معطر برای ماست است که در این خطه از کشور استفاده می شود.

غذاای محلی گیلان

از زیتون پروده گیلان هم نمیتوان به‌سادگی گذشت. حلوای درونگ، کلوچه و مربای ازگیل هم از شیرینی‌های معروف این دیار سرسبز است که هر فردی اگر تنها یک‌بار آن را تجربه کرده باشد، هرگز طعم و مزه آن را فراموش نمی‌کند.

غذاهای محلی قزوین

استان قزوین است و قیمه نثار آن؛ نان قندی، باقلوای لوزی، شیرینی اتابکی، نان نازک و نان برنجی از شیرینی‌های این استان به شمار می رود.

غذاهی محلی ایران - قیمه نثار

البته پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این استان، پسته و فندق مخصوص قزوین و زغال‌اخته ترش و مرغوب آن را فراموش نکرده و برای یک‌بار هم شده از آن‌ها میل کنید.

غذاهای محلی گلستان

غذاهای محلی ایران

نان خرمایی و حلوای آماج گرگان را از دست ندهید؛ هل آش، گوجه آش و ماش آش از خوراکی‌های لذیذ گلستان هستند و چوروک نیز نان سنتی معروف این منطقه است.

غذاهای محلی سمنان

 

Traditional foods 25 1سمنان غذاهایی مانند ته‌چین و چرتمه پلو دارد. کشک و پسته هم از محصولات اصلی این استان بشمار می‌آیند. همچنین نان پنجه‌کش، نان گردو و کچیله نان از نان‌های لذیذ و دست‌پخت بانوان این منطقه است.

غذاهای محلی چهارمحال و بختیاری

اسم کباب بختیاری را که حتماً شنیده‌اید؛ این غذای گوشتی-محلی چهارمحال و بختیاری که در فهرست تمام رستوران‌های ایرانی نیز نام آن به چشم می‌خورد از گوشت تازه گوسفند تهیه‌شده و به روشی خاص طبخ می‌شود.

Traditional foods 26 1

کاچی‌های چهارمحال هم معروف بوده و همچنین به دلیل اینکه این استان محل اتراق عشایر است، انواع لبنیات محلی را می‌توان از نوع عالی آن در این منطقه امتحان کرد.

غذاهای محلی کرمانشاه

هنگامی‌که به کرمانشاه سفر کردید، از خوردن خورشت خلال بادام، دنده کباب، سیب پلو و کوکوی پاغازه غافل نشوید. نان برنجی، روغن کرمانشاهی و کاک هم از خوراکی‌های مقوی این استان است.

Traditional foods 27 1

غذاهای محلی اردبیل

اردبیل است و مزه آش دوغ این منطقه؛ در هوای خنک اردبیل، خوردن آش دوغ محلی، مزه ای بسیار به‌یادماندنی را به ارمغان می‌آورد. پلو قیسی هم یکی دیگر از غذاهای معروف اردبیلی است. در سفر به اردبیل خرید و خوردن عسل سبلان و ساری حلوا را فراموش نکنید.

Traditional foods 28 1

غذاهای محلی زنجان

چغور بغور یا همان جغوربغور غذای محلی استان زنجان است. علاوه بر آن انواع آش چون آش بلغور، آش رشته، آش انار، یوتی آش، آبگوشت‌های محلی و انواع غذاهای دیگر مانند انواع دلمه، کباب‌ترکی، خورشت مسما با مرغ، خوراک هویج و انواع دسرها و ترشی‌ها بخشی از تنوع غذاهای سنتی این استان است.

Traditional foods 29 1

غذاهای محلی اصفهان

نام اصفهان که می‌آید، ناخودآگاه صدای جلیز و ولیز بریانی در ذهن تداعی می‌شود. هرچند بریانی معروف‌ترین غذای اصفهان است، اما از کنار خورشت ماست، حلیم‌بادمجان و گوشت و لوبیای این استان هم نمی‌توان به‌راحتی گذر کرد. گز و پولکی هم از شیرینی‌های معروف اصفهان است و نیاز به معرفی ندارد.

Traditional foods 30 1

غذاهای محلی خوزستان

خوردن سمبوسه و فلافل‌های تند دست‌ساز، آن هم درحالی‌که بر روی پل کارون در حال قدم زدن هستید را به تمام مسافران این استان و شهر اهواز پیشنهاد می‌کنیم. همچنین قلیه ماهی، پلو شوشتری، ماهی صبور و حریسه از دیگر غذاهای معروف خوزستانی‌ها است.

Traditional foods 31 1

غذاهای محلی کردستان

بریان کباب یا کباب‌ترکی از غذاهای سنتی رسمی کردستان به شمار می رود. علاوه بر این، آش دانه کولانه، قایرمه، آش سه نگه سیر و آش پرپوله از دیگر غذاهای سنتی این دیار است. کنگر ماست و کلانه که ترکیبی از نان محلی، پیازچه و کره محلی است از پیش‌غذاهای کردی محسوب می شوند. آش کردی، آش گزنه و دوغ هم از دیگر خوراکی‌های این منطقه است.

Traditional foods 32 1

غذاهای محلی یزد

شیرینی‌های یزدی در همه ایران معروف بوده و همانند ندارند. لوز پسته، لوز بادامی، لوز نارگیلی، کیک یزدی، باقلوا، پشمک، قطاب و حاجی‌بادام از شیرینی‌های منحصر به فرد یزد می باشند. همچنین آش شولی، آش بلغور، حلیم و کوفته یزدی هم از غذاهای خوشمزه یزد است.

Traditional foods 33 1

غذاهای محلی لرستان

آش بادمجان، قیمه ترش، کباب بروجردی و آش ترخینه از خوراکی‌های معروف استان لرستان بوده و اگر به این منطقه سفر داشتید حتماً این غذاها را امتحان کنید.

مقاله مرتبط : “معرفی غذاهای محلی بروجرد”

Traditional foods 35 1

 

غذاهای محلی بوشهر

Traditional foods 334 1

قلیه اسفناج، دم‌پختک ماهی و انواع خوراک بر پایه میگو، غذاهای اصلی بوشهری‌ها بوده و رنگینک خرما و نان پادرازی هم از شیرینی‌های سنتی بوشهری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×