بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری استان همدان » همدان » جاهای دیدنی همدان » راهنمای سفر به همدان : لیست جاذبه های گردشگری همدان
همدان
جاهای دیدنی همدان

راهنمای سفر به همدان : لیست جاذبه های گردشگری همدان

۳۱ خرداد ۱۳۹۶ 15۰1,745

همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین، گنجینه‌ای ارزشمند از بناها و یادگارهای دوران گذشته است که قدم زدن در این دیار و تماشای جاذبه‌های آن، تاریخی از آنچه در ایران گذشته را روایت می‌کند.

این قطعه از سرزمین پهن آور و کهن ایران که با قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال، عنوان پایتخت تاریخ و تمدن وطن را از آن خود کرده، گنجینه‌ای ارزشمند از یادگارهای دوران گذشته است. همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین بوده و به شایستگی، نامش دارای جایگاه بالای فرهنگ و تاریخ و تمدن در کشور است، چراکه نخستین پایتخت اولین پادشاهی ایران بوده است.

همدان را از ایران باستان به لحاظ داشتن چشمه‌های جوشان، شهر «هزارچشمه» می‌خواندند. اقلیم و آب‌وهوای این شهر از دیرباز بکر بوده است . شرایط و اقلیم جغرافیای همدان، چشم‌اندازهای کوهستانی، طبیعت بکر و منحصربه‌فرد همدان در چهارفصل، همه و همه از ویژگی‌های انحصاری همدان به شمار می رود .

با وبلاگ اقامت ۲۴ برای آشنایی بیشتر با تاریخ، فرهنگ، اقلیم، مکان‌های تاریخی و طبیعی از کهن دیار همدان، همراه باشید.

 

موزه حمام قلعه

حمام قلعه یکی از زیباترین حمام‌های استان همدان شناخته می شود که با معماری ایرانی اسلامی، در شهر همدان واقع‌شده است . حمام قدیمی قلعه، معروف به حمام حاج محمد سعید، در یکی از محله‌های قدیمی و اصیل همدان به نام محله قلعه یا قاشق تراشان واقع در خیابان شریعتی قرار گرفته‌ است.

 

همدان
آدرس: همدان خیابان شریعتی، کوچه مهر

 

این حمام احتمالاً در اواخر دوره قاجار بناشده و دارای مساحتی حدود یک هزار و ۷۰۰ مترمربع می باشد .

حمام قلعه، سالانه میزبان مهمانان و مسافران زیادی از داخل و خارج کشور است که هم از سفره‌خانه و هم از موزه مردم‌شناسی بازدید می‌کنند.

 

همدان

 

این حمام به شکل سرد و گرم بوده و ورودی آن به شکل هشتی ساخته‌شده است که پس از گذشتن از این هشتی میتوان به حمام سرد و سپس حمام گرم وارد شد .

در این حمام مانند سایر حمام‌های تاریخی کشور، رگ‌زنی رخ می‌داده که این مورد به شکل مجسمه در حمام، کار شده است.

حمام قلعه پس از انجام مرمت‌های اساسی، تعمیر دیوارها و جداره‌های خارجی و مرمت قسمت‌های داخلی، به موزه حمام، تغییر کاربری داد. این حمام به‌نوعی، موزه مردم‌شناسی به شمار می رود .

این موزه در سال ۱۳۸۷ خورشیدی در خیابان شریعتی، کوچه مهر، جنب حمام قلعه افتتاح شد. سازمان مؤسس این موزه، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان است.

 

همدان
در این مکان دیدنی، حمام قدیمی به شکلی بسیار جالب بازسازی شده است

 

در این مکان دیدنی، حمام قدیمی به شکلی بسیار جالب بازسازی شده است، به‌طور مثال، فردی که در زمان گذشته جلوی در ورودی حمام مسئول اخذ پول بوده است، به شکل مجسمه درست‌شده و در کنار آن درویشی نشسته که این مسئله حالتی طبیعی به این حمام بخشیده است.

 

همدان

 

در داخل این موزه، یک سفره‌خانه سنتی نیز قرار دارد. گروه‌های موسیقی همچنین با حضور در سفره‌خانه حمام قلعه، به‌صورت زنده، برنامه اجرا می‌کنند که استقبال زیاد مردم را به همراه داشته است و می‌توان بعد از بازدید از این مکان تاریخی، با انواع غذاهای سنتی، خاطره بازدید از این موزه را دل‌چسب‌تر کرد.

 

گنج‌نامه

همدان
آدرس: ۵ کیلومتری جنوب غربی همدان، انتهای دره عباس آباد

 

سنگ‌نوشته‌های گنج‌نامه، نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشاه هخامنشی است که بر دل یکی از صخره‌های الوند در فاصله ۵ کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره عباس‌آباد حکاکی شده است. کتیبه‌ها هرکدام در سه ستون ۲۰ سطری به زبان‌های پارسی باستان، عیلامی و بابلی نو نوشته‌شده‌اند. متن پارسی باستان در سمت چپ هر دو لوح جای گرفته است و پهنایی معادل ۱۱۵ سانتی‌متر دارد. متن عیلامی در وسط هر دو کتیبه نوشته‌شده و متن بابلی نو در ستون سوم قرار دارد.

 

همدان
مجموعه تفریحی، توریستی و ورزشی تله‌کابین گنج‌نامه

 

در مجاورت این منطقه تاریخی، مجموعه تفریحی، توریستی و ورزشی تله‌کابین گنج‌نامه واقع‌شده است.

تله‌کابین گنج‌نامه وسیله‌ای برای عزیمت به ارتفاعات کوهستانی قله‌ای است که این روزها به «عروس کوه‌های ایران» معرف حضور همگان بوده و بدون تردید، زیبایی‌های نهفته در دل رشته‌کوه الوند ازجمله طبیعت دلربا، کوه‌ها و صخره‌های بلند و آبشار زیبای گنج‌نامه، جذابیت‌های گردشگری منحصربه‌فردی را فراهم ساخته است.

 

همدان

 

آب‌وهوای مطبوع کوهستان، دره فرح‌بخش الوند و چشم‌انداز زیبای دشت میشان، جذابیتی را پدید آورده که گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می‌نماید.

این پروژه بزرگ تحولی عظیم در گردشگری ایران است که تمامی امکانات مورد نیاز یک گردشگر، اعم از تفریحی، ورزشی، اقامتی و حتی آموزشی را فراهم می‌کند.

 

مقاله مرتبط : “دشت میشان همدان

 

آرامگاه باباطاهر

 

همدان
قدمت مقبره اصلی باباطاهر به دوره سلجوقیان می‌رسد

 

آرامگاه باباطاهر بر فراز تپه‌ای در شمال باختری همدان قرار دارد. این بنا در طول قرون مختلف، شاهد تخریب و بازسازی‌های متعدد بوده است. قدمت مقبره اصلی باباطاهر به دوره سلجوقیان می‌رسد و در قرن ششم هجری یک برج هشت‌ضلعی آجری بر روی قبر باباطاهر ساخته شد که بعدها بر اثر مرور زمان، ویران شد.

 

همدان

 

در زمان پهلوی اول، از طرف شهرداری همدان بنای جدیدی به‌جای بنای قدیمی ساخته شد که مصالح آن بیشتر آجر بود. در جریان همین بازسازی، لوح کاشی مربوط به قرن هفتم هجری، که هم‌اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود، به دست آمد. بر روی این کاشی فیروزه‌ای‌ رنگ، آیات قرآن مجید به خط کوفی برجسته نوشته‌ شده است. احداث بنای جدید در سال ۱۳۴۴ خورشیدی و طی شماره ۱۷۸۰ در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ به ثبت آثار تاریخی و ملی ایران رسیده و در اطراف آن نیز، فضای سبز وسیعی احداث گردیده است.

 

همدان

 

مقاله مرتبط : “هتل های ارزان همدان

 

آرامگاه جدید، شاهکاری ممتاز و بدیع از معماری عصر جدید بوده که طرح اصلی آن تلفیقی از معماری قرن‌های هفتم و هشتم هجری و عصر حاضر است.

شما میتوانید بخش دوم این گزارش را با معرفی “دیگر جاذبه‌های گردشگری همدان” در وبلاگ اقامت ۲۴ دنبال کنید.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×