بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
روستای هیر قزوین
جاهای دیدنی قزوین - آیین های محلی قزوین - جاذبه های گردشگری استان قزوین

جشن زغال اخته در روستای هیر قزوین

۶ خرداد ۱۳۹۶ 11۰1,882

هیر روستایی است در بخش رودبار الموت غربی شهرستان قزوین که در لغت‌نامه دهخدا، به مفهوم آتش معنی شده است؛ هیر، روستایی زیبا، با اقلیمی خوش و دارای رودخانه‌ای به نام نینه رود بوده و در مجاورت کوهی سنگی به نام «لتر تله» قرار دارد؛ «تله» در زبان محلی این روستا به معنی صخره است. همچنین زغال اخته از معروفترین محصولات این روستا میباشد.

 

مقاله مرتبط : “معرفی رسم پنجاه به در قزوین

مقاله مرتبط : “مراسم آئینی پیر شالیار در روستای اورامان تخت کردستان

 

روستای هیر قزوین
هیر روستایی است در بخش رودبار الموت غربی شهرستان قزوین

 

این روستا در شمال استان قزوین در میان کوه‌های مرتفع البرز واقع‌شده است و به دلیل نزدیکی به رودخانه «نینه رود» از آب فروانی برخوردار بوده و نیز کشاورزی در این روستا رونق قابل‌توجهی دارد و همچنین، باغستان‌های زیبا و سرسبز نیز، چون نگینی این روستا را در برگرفته است.

 

روستای هیر قزوین
روستای هیر بزرگ‌ترین تولیدکننده زغال‌ اخته در بین روستاهای ایران است

 

روستای هیر بزرگ‌ترین تولیدکننده زغال‌ اخته در بین روستاهای ایران بوده و زغال‌اخته این روستا از مرغوب‌ترین زغال‌ اخته‌ های تولیدشده در کشور است. در سالی که محصول این روستا پربار باشد، از باغات این روستا بالغ‌بر ۲۰۰ تن زغال‌اخته به سراسر کشور صادر می‌شود.

 

روستای هیر قزوین
هر ساله بالغ‌بر ۲۰۰ تن زغال‌اخته از این روستا به سراسر کشور صادر می‌شود.

 

هرساله هم‌زمان با فرارسیدن زمان برداشت، در این روستا جشنی شکرگزاری، با آئین‌های محلی برگزار می‌شود؛ این جشن که به جشن زغال‌ اخته معروف است، با موسیقی و آواهای محلی، بازی‌های سنتی و توزیع محصول زغال‌ اخته همراه بوده و هرساله مورد استقبال گردشگران بسیاری قرار می‌گیرد.

مقاله مرتبط: گردشگری روستایی جذاب ترین نوع سفر

روستای هیر قزوین

روستای هیر قزوین

جشن زغال اخته

جشن زغال اخته

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۲/۵ - (۲ امتیاز)
×