بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » معرفی مراکز خرید و بازار شیراز
مرکز خرید سلطانیه
شیراز

معرفی مراکز خرید و بازار شیراز

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ 11۰3,356

سابقه ایجاد بازار در ایران، به روزگاران بسیار دور باز می‌گردد. طبق مدارک تاریخی، بازار در بسیاری از شهرهای قبل از اسلام، یکی از عناصر مهم شهری بوده است.

پس از اسلام، گسترش شهرهای اسلامی، افزایش ارتباطات اجتماعی، ازدیاد راه‌های کاروانی و توسعه کاروانسراها و تبادلات اقتصادی، موجب شکل گرفتن فضای بازرگانی و تولیدی، موسوم به بازار شد. در شهرهای اسلامی، بازار، محور اصلی و مرکز اقتصادی شهر بوده و انبارهای مهم، مراکز تولیدی، مراکز توزیع کالاهای گوناگون و مبادلات پولی در آن جای داشتند.

بازارها بیشتر در امتداد مهمترین راه‌های اصلی شهر ساخته می‌شدند و در اغلب موارد، راسته بازار، شاهراه اصلی شهر نیز بوده که مهمترین و شلوغترین دروازه‌ها را به مرکز شهر متصل می‌کرد (مانند بازار سلطانیه، بازار اصفهان و بازار نائین). در بیشتر شهرهای اسلامی، مسجد جامع در کنار بازار قرار داشته است.

دکان ها در دو سوی راسته اصلی و راسته‌های فرعی قرار داشتند. برخی از راسته‌ها به عرضه کالاهای مخصوص اختصاص داشت؛ مانند بازار بزازها، کفاشها، زرگرها و آهنگرها. کاروانسراهای درون شهری ـ که قبلاً مورد بحث قرار گرفت ـ اغلب در پشت دکانهای بازار قرار داشت و به وسیله راهرو یا فضای کوچک به بازار مرتبط می‌شد. بسیاری از سراها دو طبقه ساخته می‌شدند و همه آنها دارای حیاط مرکزی بودند.

طول بازارها اندازه مشخص و معینی نداشت و به نسبت وسعت شهر و رونق بازار، متفاوت بود. طول راسته اصلی در شهرهای کوچک و متوسط در حدود چند صد متر و در شهرهای بزرگ، بیش از یک کیلومتر بود و عرض بازارها بین پنج تا ده متر بوده است.

در ساختمان بازارها از بهترین مصالح و شیوه‌های معماری استفاده می‌شد. ستونها و دیوارها بیشتر از سنگ و آجر بود و برای پوشاندن سقف، از گچ و آجر استفاده می‌کردند. برای پوشاندن دهانه‌های بزرگ مانند چهار سوها و تیمچه‌ها، از گنبد و کاربندی استفاده می‌شد. پشت بام بازارها هم بیشتر با کاهگل پوشانده می‌شد؛ زیرا کاهگل هم عایق حرارتی بود و هم عایق رطوبتی. کف بازارها اغلب خاکی بوده و در اثر گذشت زمان، کوبیده و محکم می‌شد. البته گاهی از سنگ و آجر برای پوشاندن کف بازار و حجره‌ها استفاده می‌کردند.

به هر حال، بازار یکی از مهمترین بناهای عمومی شهرهای گوناگون است که در وهله اول برای عرضه، تولید، تبادل و خرید و فروش کالا شکل گرفت، ولی بعدها کارکردهای متعدد فرهنگی و اجتماعی پیدا کرد. رشد و رونق اقتصادی، منجر به پیدایش انواع بازار شد که از میان آنها می‌توان از بازارهای ادواری، بازارهای روستایی، بازارهای ثابت، بازارهای بین راهی و بازارهای شهری نام برد.

در این بین، شهر شیراز به دلیل موقعیت خاص سیاسی و جغرافیایی خود، همواره یکی از شهرهای مهم، جهت ایجاد بازار و رد و بدل نمودن اجناس بازرگانان با یکدیگر بوده است. هم اکنون نیز شیراز، بدلیل اهمیت جغرافیایی خود و نیز دارا بودن آثار فراوان باستانی و گردشگری، همواره محلی برای خریدهای گردشگران است. بازارهای قدیمی و جدید فراوانی در این شهر ایجاد شده است. در مقالات پیش رو، قصد داریم شما را با انواع بازار شیراز آشنا کنیم.

بازار وکیل

مهمترین بازار شیراز که در زمان زندیه و به دستور کریم خان زند ساخته شده است بازار وکیل می‌باشد. این بازار سرپوشیده و پر رونق در واقع بخشی از مجموعه وکیل ( حمام، مسجد، آب انبار) محسوب می‌گردد و به دلیل معماری زیبا با ستون‌ها، طاق‌های گنبدی و سقف بلند به عنوان یکی جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز نیز شناخته می‌شود.

در این بازار که دارای بخش‌های مختلفی می‌باشد انواع منسوجات و فرش‌های دست بافت و ماشینی، صنایع دستی، شیرینی‌ها و خوراکی‌های لذیذ محلی، پارچه‌های متنوع و رنگارنگ، عرقیجات مختلف، محصولات گیاهی و … به فروش می‌رسند.

مجتمع تجاری- تفریحی خلیج فارس

مجتمع خلیج فارس، واقع در ابتدای ورودی شهر جدید صدرا، به عنوان ششمین مرکز خرید بزرگ دنیا، دارای وسعتی به بزرگی ۵۰۰ هزار متر مربع است. در این مجتمع، ۲۵۰۰ فروشگاه بزرگ و کوچک، سینما، شهربازی، هتل ۵ ستاره، هایپرمارکت و سالن‌های ورزشی وجود دارد. علاوه بر فضای داخلی جذاب، فضای بیرونی این فروشگاه، با حوض و آبنماهای بزرگ و زیبا و موزیکال و ستون‌هایی که به شکل ستون‌های تخت جمشید ساخته شده‌اند، بسیار دیدنی و گیرا هستند.

 

مجتمع تجاری خلیج فارس شیراز
آدرس: شیراز، ورودی شهر جدید صدرا، مجتمع خلیح فارس

 

مجتمع زیتون فارس

مجتمع ۱۲ طبقه‌ زیتون فارس، واقع در چهارراه پارامونت، دارای ۴۰۰ فروشگاه، سینمای ۳ بعدی، رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها، شهربازی و همچنین ۸۰۰ واحد پارکینگ است. از امکانات این مجموعه می‌توان به نزدیک بودنش به ایستگاه خط دو مترو، آسانسورهای شیشه‌ای نفربر و حمل بار، سیستم‌های امنیتی و رفاهی، فضای سبز و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

 

مجتمع زیتون فارس
آدرس: شیراز ،چهارراه پانزده خرداد

مجتمع تجاری ستاره فارس

مجتمع ۹ طبقه‌ ستاره فارس، واقع در شمال شهر شیراز، از دیگر بزرگ‌ترین، گران‌ترین و لوکس‌ترین مراکز خرید این شهر است. در این مجتمع، ۴۵۰ واحد تجاری با انواع کالاهای مورد نیاز از جمله لباس‌های مردانه، زنانه و بچگانه، تلفن همراه، لوازم تزئینی، لوازم آرایشی و بهداشتی و غیره وجود دارد. بخش خوشمزه این مجتمع، فست فود ستاره فارس است که شامل غرفه‌های مختلف غذاهای آسیایی، مکزیکی، چینی، هندی، کنتاکی، پیتزا، ساندویچ و کافی شاپ است.

 

مجتمع تجاری ستاره فارس
آدرس :شیراز، خیابان عفیف آباد

مجتمع بزرگ تجاری-اداری آفتاب فارس

این مجتمع ۷ طبقه، با وسعت ۳۳ هزار مترمربع با ۲۳۷ واحد تجاری و ۲ طبقه پارکینگ، با طرفیت ۵۰۰ خودرو، پذیرای بازدیدکنندگان است. از ویژگی‌های این مجتمع نزدیک بودن آن به ایستگاه مترو است. همچنین امکاناتی چون رستوران و کافی شاپ، سرویس بهداشتی، آسانسور و سیستم‌های امنیتی و بسیاری موارد دیگر، از ویژگی‌های این مجتمع عظیم و پر رفت و آمد می باشد.

 

مجتمع بزرگ تجاری-اداری آفتاب فارس
آدرس، شیراز، بلوار معالی آباد

سرای مشیر

از دیگر بازارهای تاریخی شیراز که متعلق به دوران قاجاریه می‌باشد می‌توان سرای مشیر را نام برد. سرای مشیر که در ادامه بازار وکیل و مجاورت آن قرار دارد از مراکز مهم عرضه صنایع دستی شیراز مانند خاتم‌سازی، معرق، حکاکی و قلم‌زنی روی مس و برنج، حکاکی و تراش سنگ‌های قیمتی، ساخت زیورآلات دست‌ساز سنتی نقره و طلا، گبه بافی و … به شمار می‌رود.

محیط دلنشین سرای مشیر با حوضی بزرگ و درختانی سرسبز در اطرافش می‌تواند مانع از خستگی هنگام گشت و گذار در آن شود. در این بازار علاوه بر محصولات صنایع دستی محصولات دیگری مانند پوشاک، پارچه، سوغات شیراز و … به فروش می‌رسد.

مجتمع تجاری- تفریحی هامون

این مجتمع لوکس با انواع لوازم مورد نیاز، پذیرای بازدیدکنندگان است. ۲ رستوران ارائه‌دهنده غذاهای فست فودی، یک کافه تریا و رستورانی عالی به نام لوت با غذاهای خوشمزه ایرانی، در این مکان وجود دارند. همچنین شهربازی این مجتمع، مکانی مناسب برای گذران اوقات کودکان و نوجوانان است.

 

مجتمع تجاری- تفریحی هامون
آدرس : شیراز، بلوار ستارخان، قبل از خیابان عفیف آباد

مرکز خرید سلطانیه

از دیگر مجتمع‌های دیدنی شیراز می‌توان به مرکز خرید سلطانیه اشاره کرد. این مرکز در میدان مطهری، بلوار قدوسی شرقی قرار دارد.

 

مرکز خرید سلطانیه
آدرس: شیراز، میدان مطهری، بلوار قدوسی شرقی

 

بازار انقلاب

این بازار عرضه‌کننده انواع محصولات فرهنگی و موسیقی است.

 

بازار مسگرها

این بازار که از بقایای بازار قیصریه است، در زمان قاجار به سبب وقوع زلزله، تخریب و سپس در سال ۱۲۹۹ مرمت شد. در این بازار میتوانید بخشی از اسباب منزل خود را تهیه کنید.

بازار مسگرهای شیراز

۵/۵ - (۱ امتیاز)
×