بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان اصفهان » کلیسای بیت اللحم اصفهان : معرفی و تصاویر
کلیسای بیت اللحم اصفهان
استان اصفهان - جاذبه های گردشگری اصفهان - جاهای دیدنی اصفهان

کلیسای بیت اللحم اصفهان : معرفی و تصاویر

۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ 12۰3,075

کلیسای بیت اللحم از جمله کلیساهای زیبای محله جلفای اصفهان است که به فاصله اندکی از کلیسای حضرت مریم قرار دارد. کلیسای بیت اللحم، دارای ساختمانی مرتفع و با شکوه بوده و بزرگترین گنبد را در میان کلیساهای جلفای اصفهان داراست.

این کلیسا در خیابان شرقی و میدان بزرگ جلفا واقع شده و ساختمان آن را یکی از ارامنه نیکوکار آن دوره به نام خواجه پطرس ولی جانیان، احداث نموده که تصویر او بر دیوار کلیسا جای داده شده است.

 

مقاله مرتبط : “کلیساهای اصفهان را بهتر بشناسیم

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های اصفهان با تخفیف

 

کلیسای بیت اللحم اصفهان
آدرس: اصفهان، محله جلفا

 

در مورد علت ساخت کلیسا توسط خواجه پطرس، نقل شده است که وی روزی قصد ورود به کلیسای مریم را داشته که به دلیل ازدحام جمعیت، ورود برای وی ممکن نشده است و او در حالی که از این اتفاق آزرده خاطر شده بود، در مسیر برگشـت تصمیم بـه ساخت کلیسایی در نزدیکی کلیسای مریم می گیرد. عده ای دیگر نیز، بر این عقیده اند که خواجه پطرس، تاجری بزرگ در آن زمان بوده که در هنگام تجارت در کشور هند، جان سپرده و وصیت نموده که چون حمل جنازه اش به جلفا امکان پذیر نیست، قلب او را در جلفا به خاک بسپارند و چنین شده که این کلیسا احداث گردیده است.

 

کلیسای بیت اللحم اصفهان
تزیینات طلا کاری کلیسای بیت اللحم، بسیار زیبا و جالب توجه می باشد.

 

داخل این کلیسا تزیینات زیبایی اعم از تابلو نقاشی زندگانی حضرت مسیح و نقاشی های دیگر به چشم می خورد. تزیینات طلا کاری کلیسای بیت اللحم، بسیار زیبا و جالب توجه می باشد. سقف این مکان، مذهّب و گنبد جالب آن، تماشایی است. سردر کلیسا، کتیبه ای وجود دارد که سال ۱۶۲۷ میلادی برابر با ۱۰۳۶ هجری را نشان می دهد.

پلان کلیسا از نوع تالارهای گنبد دار مستطیل شکل است که در جهت شرقی- غربی قرار گرفته و دارای گنبدی دوجداره با هشت نورگیر در قسمت پایین گنبد است. این بنا هیچ گونه تزیین خارجی نداشته و ارتفاع آن از سطح زمین ۲۵ و قطر آن ۱۱ متر می باشد. در حیاط کلیسا، سنگ قبرهای بسیاری به چشم می خورد که از جمله آنها، سنگ قبر خواجه پطرس و افراد خانواده اوست که تعدادی از این سنگ قبرها، همراه با حیاط شمالی کلیسا، به علت تعریض خیابان جانبی آن، در سال ۱۹۳۶ میلادی به خیابان نظر، انضمام یافت.

 

مقاله مرتبط : “کلیسای وانک ، زیباترین کلیسای جلفای اصفهان

 

کلیسای بیت اللحم اصفهان

گنبد با چهار قوس به چهار ستون بزرگ متصل به دیوارهای شمالی و جنوبی بنا، تکیه کرده است. در سمت غربی کلیسا و در قسمت جلوی ورودی اصلی، ایوانی دو طبقه قرار دارد و در بالای آن، ناقوس خانه­ کلیسا که در سال ۱۸۹۷ میلادی بنا شده، قرار گرفته است. محراب کلیسا که در قسمت شرقی بنا قرار دارد، دارای دو اطاقک مستطیل شکل در دو سوی آن میباشد.

کلیسای بیت اللحم اصفهان
در قسمت پایین دیوارها از کاشی های لعابدار به رنگ های نیلی و آبی برای تزیین استفاده شده است.

 

مصالح به کار رفته در ساختمان شامل خشت و آجر می باشد. دیوارهای داخلی با گچ پوشانده شده ­اند و بر روی تمامی آنها، نقاشی­ هایی با موضوعاتی برگرفته از کتاب مقدس انجیل نقش بسته است. در گوشه سمت چپ قسمت فوقانی، تصویر بهشت و تصویر خود خواجه پطرس نقاشی شده است. در قسمت پایین دیوارها نیز از کاشی های لعابدار به رنگ های نیلی و آبی برای تزیین استفاده شده است.

 

کلیسای بیت اللحم اصفهان
این بنا در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

کلیسا در سال ۱۸۵۰ میلادی با خطر تخریب مواجه شد ولی در سال ۱۸۷۰ بوسیله هوان جان الیازیان، مرمت و بازسازی شده و از ویرانی نجات یافت. در سال ۱۹۷۰ به علت عبور ماشین های سنگین از خیابان نظر، گنبد کلیسای بیت اللحم ترک برداشت که به موقع توسط سازمان فرهنگ و هنر استان اصفهان، مرمت گردید. این بنا در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۶۴۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..
×