بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان اصفهان » اصفهان » مدرسه چهارباغ، موزه کاشی کاری اصفهان در خیابان چهارباغ عباسی
مدرسه چهارباغ اصفهان
اصفهان

مدرسه چهارباغ، موزه کاشی کاری اصفهان در خیابان چهارباغ عباسی

۲۴ فروردین ۱۳۹۶ 13۰3,398

مدرسه چهارباغ اصفهان، که امروزه به نام مدرسه علمیه امام صادق (ع) مشهور است، از بناهای زیبا و شکوهمند دوران صفوی به شمار می رود. این مدرسه به منظور استفاده طلاب علوم دینی، در فاصله سال های ۱۱۰۴ تا ۱۱۲۶ هجری قمری و در زمان شاه سلطان حسین صفوی، ساخته شده است. این مدرسه، آخرین بنای عهد صفوی و نشان دهنده هنر و ذوق سرشار هنرمندان ایرانی است.

مدرسه چهارباغ اصفهان

آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی

سبک معماری این بنا به شیوه اصفهانی است.گنبد مدرسه چهارباغ، از نظر تناسب معماری و زیبایی طرح کاشی کاری، بعد از مسجد شیخ لطف الله قرار دارد ولی در نظر استادان بزرگ این فن، این بنا که با طلا و نقره تزئین شده،‌ از لحاظ زرگری، طلاکاری، طراحی و قلمزنی، شاهکاری از صنایع ظریفه‌ است و نظیر ندارد. مدرسه چهارباغ از لحاظ کاشی کاری هم دارای اهمیت است و انواع مختلف این فن را مانند کاشی هفت رنگ، معرق، گره چینی، پیلی و معقلی، در خود جای داده و در حقیقت به عنوان موزه کاشی کاری اصفهان، شناخته می شود.

بیشتر بخوانید : “مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مدرسه چهارباغ اصفهان
گنبد مدرسه چهارباغ، از نظر تناسب معماری و زیبایی کاشی کاری، بعد از مسجد شیخ لطف الله قرار دارد

مدرسه چهارباغ به صورت چهار ایوانی می باشد. نمای خارجی عمارت شامل سردری بلند و بسیار با شکوه و زیبا است. هفده طاق نمای دو طبقه آجری، در اطراف در ورودی خودنمایی می کنند. سر در ساختمان، به کاشی های ریز و ظریف، همراه با مقرنس های پر نقش و نگار و خطوط مختلف، مزین شده است که بخش ورودی بنا را تشکیل می دهد. کتیبه سردر، به خط نستعلیق سفید و روی زمینه کاشی لاجوردی نگاشته شده و تاریخ ۱۱۱۲ هجری قمری بر آن حک شده است که این کتیبه را عبدالرحیم جزایری کتابت نموده است.

بیشتر بخوانید : “جاهای دیدنی اصفهان

مدرسه چهارباغ اصفهان
نمای خارجی عمارت شامل سردری بلند و بسیار با شکوه و زیبا است.

دو سنگ‌ آب در داخل مدرسه چهارباغ قرار دارند که یکی در سرای ورودی و از جنس سنگ پارسی است که روی آن کتیبه، صلوات بر چهارده معصوم به خط ثلث برجسته در لوحه‌ های کوچکی کنده‌کاری شده‌ و شاهکار هنر سنگ‌تراشی و خوش‌نویسی است. سنگ آب دیگر نیز، در صحن مدرسه، روبروی ایوان جنوبی قرارگرفته و از جنس سنگ پارسی است .

صحن مدرسه چهارباغ، نمونه کامل یک معماری درون‌گرا و بومی به شمار می ‌رود و حجره‌ های صحن چهار ایوان مدرسه، رو به باغی پر درخت قرار دارد که جویباری به نام فرشادی که شعبه ‌ای از زاینده رود است، از میان آن می ‌گذرد.

۱۲۰ حجره‌ای که در فاصله ایوان‌ها در دو طبقه قرار داشتند محل زندگی طلاب به شمار می رفتند. این حجره‌ها دارای یک اتاق نشیمن در جلو و یک صندوقخانه در بخش پشتی و یک بالاخانه بودند. یک حجره نیز مختص شاه سلطان حسین نیز در ضلع شمالی بنا قرار دارد که وی در آن بحث و تدریس با علما را پی می‌گرفت. پس از تسلط افغان‌ها بر اصفهان، شاه سلطان حسین هفت سال در همین حجره با دیوارهایی نقاشی شده با آب طلا زندگی کرد.

بیشتر بخوانید : “معرفی باغ غدیر اصفهان

مدرسه چهارباغ اصفهان

درختان چنار کهنسال و جوی آبی که در آن جریان دارد، بر زیبایی تزیینات نفیس کاشی کاری آن افزوده و بنای مزبور را بسیار فرح بخش و روح نواز نموده است.

در شمال مدرسه چهارباغ، بازارچه ای زیبا و مرتفع وجود دارد که در عصر صفویه، بازارچه بلند یا بازارچه شاهی نیز نامیده می شد. این بازارچه، نمونه ارزنده ای از بازارهای عصر صفوی است . در شرق مدرسه چهارباغ، کاروانسرای مادر شاه واقع شده که مهمانسرای عباسی امروز است. کاروانسرای مادر شاه که مجلل ترین اقامتگاه مسافرین سه قرن پیش بوده، از لحاظ سبک معماری در بین هتل های درجه اول دنیا در زمان حاضر، بی نظیر و منحصر به فرد است .

مدرسه چهارباغ اصفهان
این مکان پس از پیروزی انقلاب و در حال حاضر به مدرسه علمیه امام صادق (ع) شناخته می شود

مدرسه چهارباغ، دارای کتابخانه ای بی نظیر و با ارزش بوده که در زمان حمله افغان ها نابود شده است. این کتابخانه با کتب بسیار نفیس و کمیاب، در اختیار طلاب علوم دینی و سایر پژوهشگران و محققین آن روزگار قرار داشته است. مدرسه چهارباغ اصفهان که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تغییر نام داد و در حال حاضر به مدرسه علمیه امام صادق (ع) شناخته می شود، به آموزش طلاب علوم دینی می پردازد و حجره های آن نیز همانند عصر صفویه، مخصوص اقامت طلاب می باشد.

مسیر دسترسی به مدرسه چهارباغ

مدرسه‌ چهارباغ در ضلع شرقی خیابان چهارباغ عباسی اصفهان قرار دارد. برای دسترسی به این اثر تاریخی ارزشمند می‌توان از ناوگان حمل و نقلل عمومی استفاده نمود. از این رو نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مدرسه، ایستگاه میدان انقلاب است که تا مقصد حدود ۴۰۰ متر فاصله دارد. همچنین ایستگاه اتوبوس میدان امام حسین و ایستگاه مترو امام حسین در فاصله حدودا ۷۰۰ متری از مدرسه واقع شده‌اند.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..
×