بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان اصفهان » اصفهان » کاخ هشت بهشت اصفهان : عمارت تاریخی اصفهان
کاخ هشت بهشت اصفهان
اصفهان

کاخ هشت بهشت اصفهان : عمارت تاریخی اصفهان

۲۱ فروردین ۱۳۹۶ 15۰3,864

عمارت تاریخی کاخ هشت بهشت اصفهان، نمونه ‌ای از کاخ های محل سکونت آخرین سلاطین دوره صفوی می باشد که در دوره شاه سلیمان، در سال ۱۰۸۰ هجری، احداث گردیده است. این بنا درون بافت شهری اصفهان و در غرب خیابان چهارباغ عباسى، در مقابل خیابان کنونى شیخ بهائی واقع شده است. باغ وسیعی که عمارت هشت بهشت در آن قرار گرفته جزئی از باغ بزرگ نقش جهان به نام باغ بلبل بوده است. احداث کاخ هشت بهشت، مصادف با سومین سالگرد سلطنت شاه سلیمان صفوی، به پایان رسید. از آثار این کاخ می توان به کاشی‌ کاری هایی‌ که‌ انواع‌ حیوانات‌ پرنده‌، درنده‌ و خزنده‌ بر آن‌ نقش‌ بسته‌، اشاره نمود.

کاخ هشت بهشت اصفهان
آدرس: اصفهان، خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجائی

بیشتر بخوانید : “جاهای دیدنی اصفهان

این بنا از لحاظ معماری، تزیینات و نظام آبرسانی، از زیبا ترین و نفیس ترین آثار دوره صفویه به شمار می رود. از جمله ویژگی های آن، تعبیه بیش از بیست اتاق در پایه ها، حوض های فواره دار در طبقه بالا و پایین، حوض مروارید در ایوان شمالی و سرسره آب در ایوان جنوبی می باشد. نوع معماری این بنا، از نوع سبک اصفهان است. اتاق‌های کاخ، به طور کامل به نقاشی دیواری و آیینه کاری آراسته بوده که قسمت بیشتر آن‌ها در دوره‌ی قاجاریه از بین رفته است.

کاخ هشت بهشت اصفهان
این بنا از لحاظ معماری، تزیینات و نظام آبرسانی، از زیبا ترین و نفیس ترین آثار دوره صفویه به شمار می رود.

بیشتر بخوانید : “امکانات تفریحی کوه صفه اصفهان

کاخ هشت بهشت در دو طبقه و بر یک پایه‌ هشت ضلعی با ارتفاع ۱۳۰ سانتی متر بنا شده است و بلندی کاخ به ۱۴ متر می رسد. کاخ را از چهار سوی، چهار ایوان باشکوه فرا گرفته است که نور لازم و کافی باغ را به فضای درونی بنا می‌رساند. فضای مرکزی بنا دارای مقرنس های گچی است که به نقاشی مزین شده و از چهارسو به چهار ایوان باز می گردد. در چهار طرف، چهار واحد ساختمانی طراحی شده و در کل با طبقه‌ی بالا، هشت واحد جدا از هم طراحی شده است. هر یک از واحدها با نقشه‌ معماری، طرح تزیینی و فضای درونی گوناگون، سامان یافته است. معمار، بنا را به هزار تویی تبدیل کرده که در این فضای کوچک، به ویژه در طبقه‌ دوم، غرفه‌هایی بسیار کوچک ، پدید آورده و برای تمامی نقاط آن از دیدگاه تزیینی، دارای برنامه بوده است.

کاخ هشت بهشت طرحی هشت پهلو دارد و تلاش شده با توجه به نام کاخ، الگوها و نمادهایی از عدد هشت به اجرا درآورده شود. واحدهای ساختمانی هشت عدد، حوض مرکزی هشت پهلو، آجرهای کف پوش و اتاق های دو واحد ساختمانی آن نیز هشت پهلو است. در نمای بیرونی کاخ تزیینات کاشی‌کاری از جمله داستان‌های پندآموز، نمادهای حماسی و ملی، صحنه‌های شکار جانوران و پرندگان و تصویر جانوران اسطوره‌ای چون سیمرغ وجود دارد.

کاخ هشت بهشت اصفهان

ایوان شمالی کاخ، حوضی مرمرین با ژرفای کم، به نام حوض مروارید دارد و این حوض طوری حجاری شده که آب از سوراخ هایش، مانند مروارید تراوش می کند. پارک مجلل و زیبایی نیز در اطراف این کاخ ساخته شده که در حال حاضر از گردشگاه های مشهور شهر اصفهان است.

کاخ هشت بهشت اصفهان
عمارت هشت بهشت روزگاری زیباترین کاخ عالم نامیده می شده است.

باغ هشت بهشت، نشیمن هشت سوگلی حرم پادشاه بوده است، به این ترتیب که ۴ نفر از آنها در طبقه همکف و ۴ نفر دیگر در طبقه اول بنا، زندگی می کردند. این باغ در زمان ناصرالدین شاه قاجار به بانو عظمی افتخارالدوله واگذار شده بود، با این شرط که وضع و شکل این مکان را تغییر نداده و حریم آن را در خیابان چهار باغ، در کمال تنظیف و تنقیح نگهداری کند.

بیشتر بخوانید : “پارک ناژوان اصفهان

کاخ هشت بهشت اصفهان

پس از درگذشت این بانو، باغ و قصر در تصرف وراث او باقی ماند، ولی در این مدت تغییرات کلی در وضع باغ و قصر مزبور بوسیله متصرفین بنا داده شد و در سال ۱۳۴۳ این باغ رسماً به وزارت فرهنگ و هنر واگذار گردید. در حال حاضر این باغ به پارک تبدیل شده و با شماره ۲۲۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. در حال حاضر از باغ هشت بهشت اصفهان، وسعت زیادی باقی نمانده ولی قصر تاریخی آن، هنوز اثری ارزنده و جالب توجه است و همچنین عمارت هشت بهشت روزگاری زیباترین کاخ عالم نامیده می شده است.

آدرس کاخ هشت بهشت اصفهان

این کاخ تاریخی در خیابان باغ گلدسته اصفهان و در مرکز پارک شهید رجایی قرار گرفته است. برای دسترسی به این کاخ می‌توانید از مترو استفاده کنید که نزدیک‌ترین ایستگاه آن میدان امام حسین می‌باشد. همچنین می‌توانید از طریق حمل و نقل اتوبوس و تاکسی نیز برای رسیدن به این کاخ بهره بگیرید.

ساعت بازدید از کاخ هشت بهشت از ۹ صبح الی ۱۷ بعد از ظهر می‌باشد.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)
×