بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » معرفی فرهنگسرای خاوران تهران
فرهنگسرای خاوران تهران
تهران

معرفی فرهنگسرای خاوران تهران

۲۰ فروردین ۱۳۹۶ 17۰2,322

فرهنگسرای خاوران از اولین فرهنگسراهای پایتخت و بزرگترین آنهاست که بیشترین امکانات فرهنگی، هنری، ادبی و علمی را دارد. فرایند ساخت فرهنگسرای خاوران در سال ۱۳۷۲ در محدوده جنوب شرق شهر تهران و در منطقه ۱۵ شهرداری این شهر آغاز گردید.

در بهار سال ۱۳۷۲ و در زمان مدیریت غلامحسین کرباسچی در شهرداری تهران، اولین گام برای احداث این فرهنگسرا برداشته شد و به صورت رسمی در بهمن سال ۱۳۷۳ بازگشایی و شروع به کار کرد. هدف از تاسیس این فرهنگسرا، پر کردن اوقات فراغت کودکان و جوانان جنوب شرق تهران بود.

فرهنگسرای خاوران تهران
آدرس: تهران، خیابان خاوران، سه راه هاشم آباد

فرهنگسرای خاوران، یکی از بزرگ ترین مراکز وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نیز یکی از بزرگ ترین مراکز فرهنگی در کل کشور به شمار می رود. این فرهنگسرا دارای زیربنای ۲۴۰۰۰ متر مربع و مساحتی بالغ بر ۸۳۰۰۰ متر مربع می باشد. این فرهنگسرا در چهار بخش ساختمان اداری، بازارچه فرهنگ و هنر، ساختمان مرکزی، علوم و فنون و شهربازی، انجام فعالیت های متنوعی را برای عموم به خصوص قشر جوان و نوجوان جامعه فراهم آورده است.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

بیشتر بخوانید : “گشتی در باغ موزه های تهران

فعالیت های فرهنگسرا در ۴ گروه هنری، آموزشی، اجتماعی و فرهنگی طبقه بندی می شود. در بخش هنری ، امکانات متفاوتی از جمله سالن‌ ها و نگارخانه‌ ها در اختیار جوانان منطقه قرار گرفته است. این بخش از چهار سالن تشکیل شده که شامل سالن «شهید مطهری» با ظرفیت ۳۵۰ نفر، سالن «فرهنگ» با ظرفیت ۲۰۲ نفر، سالن روباز «سوم خرداد» با ظرفیت ۳۰۰۰ نفر و سالن اجتماعات با ظرفیت ۱۰۰ نفر می باشد.

فرهنگسرای خاوران تهران
فرهنگسرای خاوران تهران یکی از بزرگ ترین مراکز فرهنگی در کل کشور

کتابخانه فرهنگسرای خاوران در سال ۱۳۷۳ همزمان با دیگر بخش های فرهنگسرای خاوران به بهره برداری رسید. این کتابخانه بزرگ ترین و یکی از نخستین کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به شمار می رود.از بخش های اصلی این کتابخانه می توان به ظرفیت پذیرش بیش از پانصد نفر بصورت هم زمان و بیش از پنجاه هزار نسخه کتاب و سالن های مطالعه اشاره کرد.این کتابخانه در حال حاضر حدود دو هزار و پانصد نفر عضو دارد.

بیشتر بخوانید : “بوستان گفتگو تهران

اگرچه کتابخانه در آغاز، تنها شامل دو قرائت خانه بود و با دیگر کتابخانه های عمومی شباهتی نداشت، ولی خیلی زود با تأمین بودجه و امکانات لازم توانست به کتابخانه‌ای مطلوب تبدیل شود و همواره به عنوان یکی از کتابخانه های پیشرو در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مطرح باشد. این کتابخانه علاوه بر خدمات ارزنده فرهنگی به شهروندان، دارای کتابخانه صوتی و درگاه کتابخانه ای می باشد.

فرهنگسرای خاوران تهران

نگارخانه فرهنگسرا، دارای دو سالن اصلی و فرعی در دو طبقه با ظرفیت ۲۰۰۰ تابلو در رشته های نقاشی، خوشنویسی، گرافیک، عکاسی، حجم و صنایع دستی، به هنرمندان معاصر، استادان و دانشجویان رشته های هنری خدمات می دهد.

در بخش آموزشی‌ نیز، با برگزاری ۲۰۰ کلاس در رشته های مختلف از جمله کلاس‌ های هنری‌، تجسمی‌، قرآنی‌، موسیقی‌، کامپیوتر، زبان‌، هنرهای خانگی‌، هنرهای دستی و ورزشی‌، از اقشار مختلف مردم منطقه ثبت نام به عمل می آید. این بخش با ۳۰ فضای آموزشی و ۱۲ فضای کارگاهی‌، قادر است تا بهترین خدمات را در رشته‌های مذکور ارائه دهد. از دیگر فعالیت این بخش ، کانون های علمی‌ و آموزشی‌، مانند کانون فیزیک‌، نجوم و … می باشد.

بیشتر بخوانید : “بام لند تهران

فرهنگسرای خاوران تهران

بخش اجتماعی نیز شامل واحد ورزش و تفریحات سالم‌، واحد مشاوره و واحد امور شهری است‌.

در فرهنگسرای خاوران تهران ، کلاس های گوناگونی از جمله فوریت های پزشکی، علوم قرآنی و مذهبی، هنرهای دستی و خانگی، کلاس های ویژه کودکان و نوجوانان و …. برگزار می گردد که علاقه مندان به شرکت در این کلاس ها می توانند از امکانات فراهم شده و این جلسات آموزشی به نحو مطلوب استفاده نمایند .

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)
×