بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان تهران 2 » جاذبه های گردشگری تهران » مدرسه دارالفنون تهران به همراه تصاویر
مدرسه دارالفنون تهران
جاذبه های گردشگری تهران

مدرسه دارالفنون تهران به همراه تصاویر

۱۷ فروردین ۱۳۹۶ 3۰1,402

در تاریخ ایران، همواره مردانی بودند که اقدامات آنها اثرات ارزنده و ماندگاری بر این سرزمین گذاشته است. یکی از این مردان، میرزا تقی خان فراهانی، ملقب به امیر کبیر است. مردی که با وجود تمام ناملایمات در زمان خود، بلندتر از دیگران اندیشید و به اندیشه هایش جامه عمل پوشانید.

دارالفنون یکی از کهن ترین بنیادهای آموزشی نوین ایران است که به کوشش میرزا تقی‌ خان امیر نظام فراهانی، امیرکبیر، وزیر نامدار ناصرالدین شاه قاجار، بنیان گذاری شد. دارالفنون، نخستین دانشگاه تاریخ ایران پس از اسلام می باشد. در نوشته های ایرانی، تا دیر زمانی همه دانشگاه های خارجی را دارالفنون می خواندند. ساختمان دارالفنون در خیابان ناصرخسرو، در مرکز شهر تهران جای گرفته است.

 

مدرسه دارالفنون تهران
آدرس: تهران ، میدان امام خمینی (ره)، ابتدای خیابان ناصرخسرو

 

دارالفنون در روز یکشنبه ششم دی ماه ۱۲۳۰ برابر با پنجم ربیع‌ الاول ۱۲۶۸ قمری، سیزده روز پیش از قتل امیر کبیر در حمام فین کاشان و با حضور ناصر الدین شاه، آقاخان نوری صدراعظم جدید و گروهی از دانشمندان و معلمین ایرانی و اروپایی با ۳۰۰ نفر شاگرد، رسماً گشایش یافت.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

 

دارالفنون مجهز به آزمایشگاه فیزیک و شیمی و داروسازی، چاپخانه، کتابخانه، سفره خانه یا غذاخوری بود. در یکی از اتاق های آن، دو اسکلت برای آموزش دانشجویان پزشکی نگهداری می‌ شد. در نیمه اول سال ۱۳۰۴ قمری، نیرالملوک وزیر علوم، با همکاری امین السلطان، وزیر مالیه، با خرید و تخریب خانه های ساکنان ضلع جنوبی مدرسه، تالار بزرگ نمایش را ساخت تا ناصرالدین شاه، که در سفر فرنگ با تئاتر آشنا شده بود، در آن به تماشای تئاتر بپردازد.

 

مدرسه دارالفنون تهران
دارالفنون، نخستین دانشگاه تاریخ ایران پس از اسلام می باشد

 

 

 

ساختمان دارالفنون، زمان امیر کبیر هشتاد سال پابرجا ماند و با وجودی که همچنان قابل استفاده بود، در سال ۱۳۰۸ خورشیدی تخریب شد. در این سال، میرزا یحیی خان اعتمادالدوله قراگزلو، وزیر معارف وقت، ساختمان اولیه را در هم کوبید و با نقشه و نظارت مارکف، مهندس روسی، ساختمان فعلی را به جای آن ساخت.

این ساختمان ۵۰  اتاق داشت که قسمتی از دیوارهای آن به گچ بری، نقش ها و تذهیبات بدیع آراسته بود. همه اتاق ها یک شکل، یک اندازه و به صورت مربع با چهار متر عرض و طول بود و جلوی هر اتاقی یک ایوان قرار داشت. میان حیاط دارالفنون حوض بزرگی بود که در اطراف آن درختان میوه از قبیل زردآلو، توت، گوجه و شاتوت کاشته شده بود. شاگردان برای رفع تشنگی، از این حوض که از آب قنات معروف به آب شاه که از زلال ترین آب های قابل شرب تهران سرچشمه می‌گرفت، استفاده می کردند.

 

مدرسه دارالفنون تهران

 

در ضلع شرقی و در پشت کلاس ها چندین مغازه ساخته بودند که وزارت علوم و معارف در بالاخانه آنها مستقر بود. در ضلع شمالی و پشت ساختمان مخابرات امروزی، محوطه‌ ای وسیع با چند اتاق کوچک و بزرگ قرار داشت که مخصوص دانشجویان شعبه نظامی و موزیک بود.

دروازه ورودی ساختمان، به شیوه معماری سنتی، دارای طاق بلندی بود که در دو سوی درگاه، دو ستون استوانه ای نقره ای ‌رنگ، طاق این دروازه را نگه می داشت. درست بالای در دو لنگه ای چوبی و قهوه ای رنگ مدرسه، کتیبه ای قرار دارد که اسم دارالفنون و سال تاسیس آن که ۱۲۶۸ هجری قمری بوده حک شده است. این درب که در یکی از چهار کنج مدرسه قرار دارد، به فضایی هشتی مانند باز می شود که از سوی دیگر، به فضای حیاط راه دارد. بنای دارالفنون، در حال حاضر دارای دو ورودی می باشد که در خیابان ناصر خسرو قرار دارد.

 

 

 

مدرسه دارالفنون تهران
دارالفنون در تاریخ ۱۳۶۷/۴/۲۵ با شماره‌ ۱۷۴۸ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

 

ساختمان دو طبقه مدرسه، در زمینی مستطیلی بنا شده‌ است. در رأس هر چهار ضلع، چهار پلکان مارپیچی، طبقه پایین مدرسه را به طبقه بالا متصل می کند. در حاشیه بیرونی پله‌ ها، نرده آهنی توپری نصب شده‌ است که مانع از سقوط افراد می شود. ساختمان کنونی دارای سی و دو کلاس درس بوده که شامل دوازده کلاس در دو طبقه ضلع شرقی و به همان اندازه در ضلع غربی و هشت کلاس در دو طبقه ضلع شمالی می باشد. سالن های نمایش و غذاخوری نیز در ضلع جنوبی ساخته شده‌ اند.

پس از انقلاب، آموزش و پرورش تهران، کاربری دارالفنون را از دبیرستان به مرکز آموزش تربیت معلم، خوابگاه و مرکز آموزش های ضمن خدمت تغییر داد و در سال ۱۳۷۵ آن را بست. دارالفنون در تاریخ ۱۳۶۷/۴/۲۵ با شماره‌ ۱۷۴۸ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

 

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..
×