بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » برج آزادی ، نماد معروف تهران
برج آزادی تهران
تهران

برج آزادی ، نماد معروف تهران

۱۵ فروردین ۱۳۹۶ 15۰2,141

برج آزادی به عنوان نمادی برای شهر تهران در سال ۱۳۵۰ هجری شمسی، به دستور فرح پهلوی برای یادبود جشن‌ های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران، در میانه میدانی به نام میدان شهیاد، احداث گردید. این بنا بر اساس طرحی از مهندس حسین امانت می باشد که بعد از ۲۸ ماه کار، در تاریخ ۲۴ دی ماه ۱۳۵۰ با نام برج شهیاد به بهره برداری رسید.

در جشن گشایش این برج که در سمت غرب شهر تهران واقع شده، محمدرضا شاه پهلوی و همسرش فرح پهلوی، حضور داشتند و نیز از منشور حقوق بشر کوروش بزرگ،  پادشاه هخامنشی، برای نخستین بار در این مکان پرده برداری شد. این برج پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ ،به برج آزادی تغییر نام پیدا کرد.

برج آزادی تهران

مقاله مرتبط : “جاهای دیدنی تهران

برج آزادی در ایران، نمونه ای از نماد و نشانه های شهری است که معماری شاخص آن، تلفیق طاق های معماری پیش از اسلام دوره هخامنشیان و ساسانیان و بعد از اسلام و تبدیل آن به نمادی زیبا به لحاظ معماری است. در این طرح، معمار حتی به جزئیات اجرای بنا و نحوه چیدمان سنگ های نما دقت وافری مبذول داشته تا در نهایت، این اجزا کوچک به کل واحدی بدل گردند. برای مثال می توان به سنگ های مرمر معادن جوشقان اصفهان در نمای برج، سنگ های گرانیت معادن مروارید کردستان در کف سالن ها و سنگ های گرانیت معادن همدان که در درب های ورودی و خروجی بنا به کار رفته است، اشاره نمود.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف
برج آزادی تهران
برج آزادی در ایران، نمونه ای از نماد و نشانه های شهری است

مقاله مرتبط : “برج میلاد تهران، برجی با تفریحات بلند بالا

برج آزادی در واقع یک شکل هندسی مربع مستطیلی شکل دارد که ۱۶ ضلعی بوده و در آخر به یک گنبد منتهی می گردد. هنگام مشاهده از این برج می توانید دو جفت قوس بزرگ را ببینید ک هبه یکدیگر رسیده و سازه بزرگ و سفید رنگی را تشکیل داده اند. سنگ های سفید نمای برج آزادی با شیارهای فیروزه ای تقسیم بندی شده و هر چهار نما مشابه یکدیگر و متقارن با هم هستند. تزئینات مقرنس کاری بسیار زیبایی نیز برای طاق اصلی به کار رفته که همانطور که گفته شد از سقف مسجد شیخ لطف الله اصفهان الهام گرفته شده است.

برای خطوط موازی و کشیده پایه های برج آزادی از سبک معماری هخامنشی الهام گرفته شده و قوس اصلی وسط برج نیز از طاق کسری دوره ساسانی الگوبرداری شده است. در بخش هایی از این برج مانند قوس شکسته بالایی نیز آثاری از معماری اسلامی مشاهده می شود.

مساحت زیر بنای این میدان، حدود ۷۸ هزار متر مربع بوده و بنای آن به صورت دروازه‌ ای به ارتفاع حدود ۴۵ متر ساخته شده که پنج متر آن داخل زمین فرو رفته است‌. طاق آن از زمین، ۲۳ متر فاصله داشته و شامل هشت بخش مجزا می باشد. عرض پایه این بنا نیز ۶۶ متر بوده و برای احداث آن ۳۰ ماه زمان صرف گردیده است. در ساختمان برج، ۲۵۰۰۰ قطعه سنگ به کار رفته و ۹۰۰ تن آهن نیز مصرف گردیده و در محوطه میدان‌، ۶۵۰۰۰ مترمربع، به صورتی زیبا، باغچه‌ بندی و گل کاری انجام پذیرفته است. این بنا شامل ۳ طبقه، ۴ آسانسور، ۲ راه پله و ۲۸۶ پلکان می باشد.

برج آزادی تهران
این بنا شامل ۳ طبقه، ۴ آسانسور، ۲ راه پله و ۲۸۶ پلکان می باشد.

مساحت میدان آزادی ۵۰۰۰۰ مترمربع است که پس از میدان نقش جهان اصفهان با مساحت ۸۹۶۰۰ مترمربع، به عنوان بزرگ ترین میدان ایران شناخته می شود. نقشه میدان آزادی، از سقف مسجد شیخ‌ لطف ‌الله اقتباس شده، با این تفاوت که به جای یک دایره، در اینجا دو بخش از دو بیضی با کانون های متفاوت موجود است.

مقاله مرتبط : “میدان نقش جهان اصفهان

برج آزادی تهران
میدان آزادی پس از میدان نقش جهان ، به عنوان بزرگ ترین میدان ایران شناخته می شود

مجموعه فرهنگی آزادی، از چند بخش که در طبقه تحتانی برج آزادی قرار دارد، تشکیل شده است. این بخش شامل موزه‌، کتابخانه‌، واحد سمعی و بصری‌، سالن نمایشگاه‌، سالن اجتماعات، سالن برگزاری کنسرت و کنفرانس می باشد. کتابخانه ، فضایی است با پلان مستطیل شکل و مساحت تقریبی ۲۱۲ متر مربع، با ظرفیت پانزده هزار جلد کتاب که هم اکنون، ۱۱۶۶۲ جلد کتاب مرجع در آن نگهداری می شود. این کتابخانه از ذخیره های ارزشمند فرهنگی کشور در زمینه های تاریخی، اجتماعی، معماری و زبان شناسی تلقی می گردد. یکی از ویژگی های موزه این بنا، وجود تکه سنگی از کره ماه است که ریچارد نیکسون‌، رئیس جمهور سابق امریکا، در سفر به ایران به این موزه اهدا کرده است‌.

برج آزادی تهران
برج آزادی تهران با شماره ثبت ۱۰۰۸ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مقاله مرتبط : “بام لند تهران

برج آزادی به صورت یک یادمان احداث شده و به عنوان یک نماد شهری مورد توجه است. طبق نظرسنجی صورت گرفته از اهالی شهر تهران، اکثریت شهروندان، برج آزادی را به عنوان نماد شهر تهران معرفی کرده اند. برج آزادی تهران در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۱۰۰۸ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برج آزادی کجاست؟

برج آزادی در میدانی به همین نام در غرب تهران قرار دارد. بزرگراه‌ها و خیابان‌های منتهی به میدان آزادی عبارتند از: بزرگراه شهید لشگری در غرب، خیابان آزادی در شرق، بزرگراه سعیدی در جنوب و بزرگراه محمد علی جناح در شمال.

در ضلع شمال‌غربی این میدان ترمینال‌های مسافربری، ایستگاه‌های تاکسی، مینی‌بوس و سواری برای سفرهای برون شهری ودرون شهری قرار دارند و ساختمان‌های اداری و تجاری، کیوسک‌های مطبوعات، بلیت فروشی و … نیز در ضلع شمال شرقی میدان آزادی واقع شده‌اند. در ضلع جنوب شرقی آن پارک المهدی و در ضلع جنوب غربی سازمان ملی نقشه‌برداری و محدوده فرودگاه مهرآباد قرار دارد.

ساعت و هزینه بازدید از برج آزادی

ساعت بازدید از برج آزادی همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ می‌باشد و در روزهای شنبه و ایام شهادت برج آزادی تعطیل است. برای بازدید از تمام بخش‌های برج آزادی باید بلیتی به ارزش ۲۵ هزار تومان تهیه نمایید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۵/۵ - (۴ امتیاز)
×