بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به هرمزگان » قشم » قلعه‌ نادری لافت در جزیره قشم؛ آدرس و تصاویر
قلعه نادری در قشم
قشم

قلعه‌ نادری لافت در جزیره قشم؛ آدرس و تصاویر

۸ فروردین ۱۳۹۶ 12۰1,770

در همسایگی روستای باستانی و زیبای لافت، قلعه ‌ای به نام قلعه نادری یا قلعه نادر شاهی قرار دارد. تاریخ بناى آن قدیمى‌تر از دوره نادرشاه بوده و به ‌احتمال ‌زیاد بر روى پایه ‌هاى دژهاى کهن و باستانى قبل از اسلام ساخته ‌شده است. این قلعه، در طول جغرافیایی ۵۵ درجه و ۵ دقیقه‌ی شرقی، و عرض جغرافیایی ۲۶ درجه و ۵۴ دقیقه‌ی شمالی قرار دارد. ابراهیم کازرونى که در دوره محمد شاه قاجار از این قلعه در لافت دیدن کرده، تاریخ بناى آن را مربوط به دوره صفوى دانسته است. قلعه نادرى لافت یک بارو و چهار برج و یک دروازه داشته است. در ادامه بیشتر با قلعه نادری که در بین جاهای دیدنی قشم کمتر شناخته شده صحبت خواهیم کرد.

تابلو قلعه نادری در قشم

معماری قلعه نادری قشم

شیوه معمارى این قلعه هم کم‌ و بیش به معمارى قلعه ‌پرتغالى های قشم شباهت داشته و با سنگ و ملات ساروج ساخته‌ شده است. اکنون دور تا دور این قلعه ، خانه‌سازى شده و قلعه در میان شهر و روبه‌روى مسجد جامع لافت قرارگرفته است. این قلعه‌ی باستانی، اگرچه به قلعه نادری معروف است؛ اما باستان شناسان، تاریخ بناى آن را، قدیمى‌تر از دوره نادرشاه می‌دانند و به ‌احتمال ‌زیاد، این قلعه، بر روى پایه‌هاى دژهاى کهن و باستانى قبل از اسلام ساخته ‌شده است .

پلان بخش اصلی قلعه لافت، مربع شکل است که هر ضلع آن، ۳۲ متر درازا دارد. ضخامت دیوارهای قلعه ۸/۱ متر و در هر یک از گوشه‌های قلعه، برج ‌های مدوری به قطر ۳ متر ساخته ‌شده است. ورودی بنا، در مرکز ضلع غربی قرار دارد که فضای بین آن‌ ها با سقف طاق دار پوشیده شده است. پس ‌از این فضا حیاط مرکزی قرار دارد که به‌صورت چهارگوش است.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل سینگو قشم با تخفیف

برج دیدبانی قلعه نادری

قلعه نادری بندر لافت قشم کجاست؟

این قلعه‌ی زیبا، در قسمت جنوب روستا قرارگرفته و متأسفانه به دلیل تأثیر عوامل محیطی بر روی سازه‌های آن، بخش‌هایی از آن از بین رفته است. قلعه نادری لافت قشم از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی جزیره قشم به‌ حساب می‌رود که کنار تپه‌ای که در روستای لافت دیده می‌شود قرار دارد. قلعه نادری در بخش لافت کهنه بندر لافت قرار گرفته است. این قلعه، به دلیل پهلو گرفتن لندی گراف‌ها در لافت و جابجایی مسافران به جزیره‌ی قشم، می‌تواند اولین جاذبه‌ی گردشگری قابل بازدید، پس از ورود به لافت باشد.

بندر لافت که محل استقرار این قلعه مستحکم تاریخی است، محل ورود گردشگرانی است که با خودرو شخصی، به‌وسیله‌ی لندی گراف، فاصله ۲ کیلومتری بندرعباس تا قشم را طی کرده‌اند. پس می‌توان پس از ورود به جزیره، ابتدا به بازدید از این قلعه‌ی تاریخی و سایر جاذبه‌های گردشگری لافت پرداخت و سپس مسیر خود را به سمت بخش مرکزی شهر قشم ادامه داد.

آدرس: جزیره قشم، بندر لافت، روبروی مسجد جامع

بنر هتل آرتا قشم

تاریخچه قلعه نادری لافت

این اثر تاریخی با شماره ۶۴۹۷ در سال ۸۱ در فهرست آثار ملی ثبت ‌شده و تمامی قلعه‌ها و سازه‌های دفاعی قشم، نشان ‌دهنده حضور ایرانیان در کنترل آبراهه هرمز و منطقه راهبردی خلیج‌فارس بوده اند .

در سال ۱۳۹۰ ترمیم و بازسازی قسمت‌هایی از این قلعه ، توسط سازمان میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم به اتمام رسید و پس از ترمیم، دوباره به روی گردشگران گشوده شد. هم‌ اکنون تمام فضاهای داخلی قلعه و محوطه‌ی خارجی آن نماسازی و نورپردازی شده و جلوه‌ی زیبایی از شکوه تاریخی قلعه را به رخ بازدیدکنندگان آن می‌کشد.

ادوات جنگی در قلعه نادری قشم

دیدنی های نزدیک قلعه نادری لافت

بازدید از قلعه تاریخی نادری لافت حدود ۱ ساعت از زمان شما را می گیرد. پس از آن بهتر است به سراغ دیگر جاهای دیدنی قشم بروید که در نزدیکی همین قلعه هستند:

با تور به قشم سفر کنید

سفر به قشم و بنادر مختلف مثل همین بندر لافت که دیدنی های خاص خودش را دارد با یک تور حرفه ای و قیمت مناسب خاطره انگیز خواهد شد. ما برای شما این امکان را فراهم کرده ایم که هتل در انتخاب تورهای قشم به سلیقه شما باشد و در هتلی که می پسندید اقامت داشته باشید. بنابراین هم بلیط سفر را گرفته اید و هم اقامت در جایی که دوس داشتید را رزرو کرده اید. کافیست به صفحه تورهای قشم اقامت ۲۴ بروید و مناسبترین گزینه را انتخاب نمایید.

اقامت قشم در بهترین هتل ها

برای شما که فکر سفر به قشم دارید، برنامه ریزی عالی و اقامت مناسب و به یاد ماندنی دو رکن اساسی هستند. برای اقامت در هتل قشم ما لیستی از هتل هایی که بیشترین رضایت مسافران را داشته اند به همراه تخفیف های عالی در نظر گرفته ایم. شما می توانید محل اقامت خود را نزدیک به جاذبه های گردشگری و تفریحات قشم انتخاب کنید تا دسترسی راحتی داشته باشید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..
×