بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » پل طبیعت تهران کجاست ؟ آدرس و تصاویر
پل طبیعت تهران
تهران

پل طبیعت تهران کجاست ؟ آدرس و تصاویر

۲۸ اسفند ۱۳۹۵ 37۰4,703

پل طبیعت ، به عنوان اولین پل صرفا پیاده رو در ایران شناخته می شود که بوستان آب و آتش و پارک جنگلی طالقانی را به یکدیگر متصل می کند. پل طبیعت در نقطه‌ ای واقع شده که محل تلاقی شریان‌ های اصلی پایتخت مانند بزرگراه‌ های مدرس، همت، حقانی و رسالت است. این پل روز عید غدیر خم، در ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۳ ، با حضور شهردار تهران، جناب آقای دکتر قالیباف افتتاح گردید.

پل طبیعت تهران
آدرس : بر روی بزرگراه مدرس و اتصال دهنده پارک طالقانی به بوستان آب و آتش

در سال ۱۳۸۸ خورشیدی طی فراخوانی که از سوی شرکت نوسازی عباس آباد در رسانه ها منتشر شد، طراحی این پل در قالب یک مسابقه مطرح گردید. عملیات اجرایی این پروژه، از اواخر ۶ ماه دوم سال ۱۳۸۹ آغاز شد. پیش از اینکه مسابقه طراحی پل طبیعت برگزار شود، مهندسان شرکت نوسازی عباس آباد، تحقیقات اولیه ای را درخصوص ویژگی های این پل انجام دادند. کارشناسان این شرکت چند نکته اساسی را در طراحی این پل در نظر گرفتند که اولین فاکتور و اساسی ترین آن، توجه به مسائل زیست محیطی برای طراحی پل بود. با توجه به اینکه پل طبیعت در نقطه‌ای واقع شده است که تمامی شاهراه های پایتخت مانند بزرگراه مدرس، همت، حقانی و رسالت از بالای این پل به خوبی دید دارد، محل جانمایی آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پل طبیعت تهران
اولین فاکتور و اساسی ترین آنها برای طراحی این پل، توجه به مسائل زیست محیطی بود

در طراحی این پل از معماری پل های ایرانی مانند پل خواجو الهام گرفته شده و یک سازه کاملا سازگار با محیط‌ زیست و طبیعت می باشد که از نمونه های مشابه آن در سایر نقاط دنیا می توان به پارک‌ های ملی و طبیعی در کشورهای فرانسه، هلند، کانادا، بلژیک، استرالیا و مالزی اشاره نمود.

بیشتر بخوانید : “همه چیز درباره پل خواجو

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

پل طبیعت، بزرگ‌ ترین پل عبور و مرور غیر خودرویی کشور به حساب می آید که در خاورمیانه بی رقیب است. طول این پل ۳۰۰ متر بوده و وزن سازه اش ۲۰۰۰ تن می باشد. این پل زیبا دارای ۷۰۰۰ متر مربع مساحت بوده و عرض آن نیز در نقاط مختلف بین ۶ متر تا ۱۳ متر متغیر است. بدنه اصلی پل بر روی سه ستون بنا شده و برای ساخت این اثر ماندگار از ۱۴۰۰۰ قطعه فولادی در ابعاد مختلف در ارتفاع ۴۰ متری زمین، استفاده شده است. پل طبیعت با شرایط خاص خود، به عنوان یکی از مقاصد گردشگری شهر تهران و هم چنین نماد جدید تهران به شمار می رود.

پل طبیعت تهران
پل طبیعت، یکی از مقاصد گردشگری شهر تهران و هم چنین نماد جدید تهران

بیشتر بخوانید : “بام لند تهران

پل طبیعت یک پل سه پایه برای رفت و آمد عابرین پیاده از بالای بزرگراه مدرس، مشاهده مناظر پیش‌ رو و همچنین تجربه آرامشی فوق العاده در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین می باشد. ۷۲۰ متر از مساحت این پل به فضای سبز و ۴۸۰ متر آن به رستوران‌ ها، کافی‌شاپ و دیگر فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص داده شده است. روی پل به تفکیک، سه مسیر مشخص اسب‌رو و کالسکه‌رو، دوچرخه‌رو و انسان‌رو در نظر گرفته شده است که شهروندان می‌توانند روی این کفپوش‌ های چوبی که مساحتی در حدود ۵۱۰۰ متر مربع دارد، پیاده روی نموده و یا از مسیرهای دوچرخه سواری و کالسکه سواری استفاده نمایند.

پل طبیعت تهران
پل طبیعت تهران، عنوان سازه برتر فولادی ایران را در سال ۱۳۹۲ به خود اختصاص داد

بیشتر بخوانید : “جاهای دیدنی تهران

پل طبیعت از سه طبقه تشکیل شده، که طبقه اول ۱۴۵۰، طبقه دوم ۲۸۷۰ و طبقه سوم ۵۷۱ متر مربع است. همچنین این احتمال وجود دارد که در طبقه سوم، انواع فضاهای تفریحی شامل نمایشگاه و کافی‌شاپ، گالری و رستوران‌های متنوع ایجاد شود که جذابیت های این پل را دو چندان نماید.

پل طبیعت تهران، عنوان سازه برتر فولادی ایران را در سال ۱۳۹۲ به خود اختصاص داد. در سال ۱۳۹۳ جایزه بین المللی خشت طلایی نیز به این پل تعلق گرفت و همچنین در زمره ۶ پل برتر ایران جای گرفت. علاوه بر این می توان به جایزه معماری آقاخان اشاره نمود که در سال ۲۰۱۶ به این پل بسیار زیبا اهدا شد.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..
×