بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
آبگرم شاهان گرماب مشهد
مشهد

آبگرم شاهان گرماب مشهد

۲۸ اسفند ۱۳۹۵ 24۰5,215

چشمه آبگرم شاهان گرماب در  ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، در حوالی دهستان سفید سنگ بخش قلندر آباد فریمان و پنجاه کیلومتری شهر فریمان، در نقطه ای کوهستانی قرار گرفته است.

در اهمیت شاهان گرماب همین بس که گفته می شود، این مکان یکی از سه آبگرم معدنی، دارای خاصیت درمانی بی نظیر و همچنین تنها آبگرم معدنی قابل شرب در ایران است که از قدیم الایام مورد توجه و استفاده مردم سراسر کشور بوده است.

یکی از دلایلی که اهمیت این مکان را دوچندان نموده، نزدیک بودن این چشمه آب گرم به مشهد مقدس، دومین کلان شهر مذهبی جهان و پایتخت معنوی ایران می باشد. نکته قابل توجه اینکه آبگرم شاهان گرماب، ۴۸ درجه سانتیگراد حرارت دارد و در سال های مختلف خشکسالی و یا سالهای پربرکت و پربارش، مقدار آن کم یا زیاد نشده و از دل کوه می‌جوشد.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

بیشتر بخوانید : “بهترین جاهای دیدنی مشهد

آبگرم شاهان گرماب مشهد
آدرس: در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد

براساس اطلاعات بدست آمده، در محل شاهان گرماب کتیبه ای وجود دارد که نشان دهنده این موضوع است که بنای فعلی در سال ۱۰۸۷ و به دستور شاه سلیمان صفوی، فرزند شاه عباس دوم، ساخته شده است. اثر درمانی این آب بر روی امراض پوستی مربوط به وجود گوگرد نیست، بلکه متعلق به سیلیکات های آن بوده و چون از نظر کمی، املاح زیادی در این آب وجود ندارد، نوشیدن آن بی ضرر بوده و برای معالجه سنگهای مجاری ادراری و همچنین بیماری اگزما بسیار مفید می باشد.

خاصیت ضد اسید اوریک این آب‌گرم برای سنگ‌های کلیه و مثانه نوعی حلال به حساب می‌آید و توصیه می‌شود که نوشیدن حدود یک لیتر آن در طول روز و در سه نوبت انجام شود. آب این چشمه همچنین دارای موادی مثل آهن، سیلیس، منیزیم، آهک، پتاسیم و سدیم می‌باشد و به دلیل داشتن گازهای طبیعی از بهترین و معروف ترین نوشیدنی های گازدار به شمار می رود.

از دو مسیر می توان برای رسیدن به چشمه آبگرم شاهان گرماب استفاده نمود؛ نخست جاده مشهد – سرخس و راهی که به سمت جنوب جدا می شود و دیگری مسیر مشهد- تربت جام، بعد از شهر فریمان و جاده ای که به سمت شمال منشعب می شود.

بیشتر بخوانید : “نقشه مسیریابی مشهد”

آب این چشمه، زلال، بی رنگ، بی بو و فاقد گوگرد، آمونیاک و شوره است. آبی که قابل آشامیدن بوده و همین ویژگی باعث شده  که این مکان به عنوان یکی از خاص ترین چشمه های آبگرم جهان بر فراز  تپه ای خودنمایی نماید.

آبگرم شاهان گرماب مشهد
آب این چشمه، زلال، بی رنگ، بی بو و فاقد گوگرد، آمونیاک و شوره است

امکانات آب‌گرم شاهان گرماب

برای رفاه حال گردشگران امکاناتی نظیر استخرهای مجزای آب گرم برای بانوان و آقایان، سرویس بهداشتی، وان، دوش، کمد لباس و … وجود دارد. علاوه بر این سوئیت‌هایی وجود دارد که دارای وان اختصاصی آب‌گرم نیز می‌باشند. امکان استفاده ساعتی از وان‌های آب‌گرم و اتاق‌های اقامتی جهت ارائه خدمات اختصاصی نیز وجود دارد.

با این وجود در حال حاضر سفر به این منطقه توصیه نمی شود، زیرا چند ماهی است به علت عدم رعایت برخی مسائل بهداشتی، اجازه استفاده از این چشمه و نیز بنای اطراف آن به گردشگران داده نمی شود. محمدعلی فرهادی، فرماندار فریمان پیرامون این موضوع چنین گفته که از مرداد ماه سال جاری به علت عدم رعایت اصول بهداشتی و به دستور شبکه بهداشت شهرستان فریمان، این چشمه پلمب گردیده است.

این در حالی است که پیش از این اتفاق، سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مجموعه شاهان گرماب دیدن می کردند. پلمب مجموعه نیز، بنا به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان فریمان، به دلیل دفع غیربهداشتی فاضلاب حمام، کشتار غیرمجاز دام در محل و همچنین ضدعفونی نشدن حمام، هنگام تعویض شیفت بانوان و آقایان بوده است. البته فرماندار فریمان هم شیوع بیماری و رعایت نشدن مسائل بهداشتی را در این مورد خاطرنشان می کند.

بیشتر بخوانید : “پارک های آبی مشهد

این مجموعه توسط سازمان هلال احمر خراسان رضوی اداره می شد که قرار بود بناهای اطراف چشمه، حمام، دوش ها و… این مجموعه توسط هلال احمر مورد بازسازی قرار گیرد، ولی طبق گفته های فرماندار فریمان، هیچ اقدامی در این زمینه انجام نگرفته است.

مجموعه شاهان گرماب مشهد، علاوه بر این که از کمبود امکانات رفاهی و پذیرایی از گردشگران و مسافران رنج می برد، بر سر مالکیت آن نیز اختلاف هایی بین سازمان هلال احمر و همچنین سازمان میراث فرهنگی وجود دارد. هرچند طبق آخرین اخباری که بدست رسیده، دستوری از طرف استاندار خراسان صادر شده که مدیریت این مجموعه به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی واگذار گردد. ولی هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳/۵ - (۱۴ امتیاز)
×