بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » بوستان گفتگو تهران ، پارک گفتگو
بوستان گفتگو تهران
تهران

بوستان گفتگو تهران ، پارک گفتگو

۲۴ اسفند ۱۳۹۵ 16۰3,805

بوستان گفتگو یکی از پارک های بزرگ پایتخت می باشد که با تنوع گیاهی زیاد و طراحی های مختلف، از زیباترین بوستان های منطقه ۲ شهرداری تهران به شمار می رود. این پارک در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۲، توسط سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران، در غرب این شهر افتتاح گردید.

بوستان گفتگو تهران
آدرس: تهران کوی نصر ( گیشا )، انتهای خیابان پیروزی شرقی

بوستان گفتگو کجاست؟

این بوستان از شمال به مجموعه پل های تقاطع بزرگراه های شهید چمران و حکیم، از جنوب به خیابان جواد فاضل، از شرق به بزرگراه شهید چمران و از غرب به کوی نصر محدود می شود. بوستان گفتگو همچنین نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوای منطقه و پر کردن اوقات فراغت مردم دارد. مساحت این پارک ۱۴۴۵۸۰ متر مربع بوده که ۷ هکتار آن به کاشت ۱۰۰ گونه گیاه فصلی و دائمی اختصاص دارد.

درختان چنار، اقاقیا، سدروس، توت، سرو خمره‌ای، کاج مشهد، ماگنولیا، کبوده، میخک هندی، چرم لیفه، نوئل، توری، صنوبر و انواع درختچه‌ها مانند بربریس، سوداغ، بوداغ، پیراکانتا، مورد، سنجد زینتی، ارغوان، فوتینیا یا سه رنگ، گل یخ و گل شرابی، گونه‌های نادر نظیر بامبو، فالاریس و برجینیا پوشش گیاهی پارک را تشکیل می‌دهند.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

بیشتر بخوانید : “بام لند تهران

بوستان گفتگو تهران
بوستان گفتگو نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوای منطقه و پر کردن اوقات فراغت مردم دارد

نمایشگاه بوستان گفتگو

از ویژگی های بارز بوستان گفتگو، وجود سبک های متعدد طراحی در آن است که این امکان را به مراجعه کنندگان می دهد تا از نزدیک با روش های پارک سازی کشورهای مختلف آشنا شوند. از این رو می توان این بوستان را به عنوان یکی از بوستان های آموزشی نیز معرفی نمود. طراحی این بوستان تا حد امکان، متناسب با شرایط اقلیمی منطقه می باشد و همچنین محل دائمی نمایشگاه های تخصصی شهرداری تهران، مانند نمایشگاه گل و گیاه، در جنوب این بوستان واقع شده است. در بوستان گفتگو سعی شده است با بهره گیری از فرهنگ و معماری ملل مختلف، باغ هایی به سبک پارک کشورهای مختلف از جمله انگلستان، ایتالیا و فرانسه به شهروندان شناسانده شود.

بیشتر بخوانید : “گشتی در باغ موزه های تهران

بوستان گفتگو تهران
از ویژگی های بارز بوستان گفتگو، وجود سبک های متعدد طراحی در آن است

باغ ایرانی

بسیاری از باغ های ایرانی از اصول قرینه سازی و رنگبندی گل ها و گیاهان برخوردار بوده و از سبک و روش خاصی در زمینه معماری باغ، بهره می برند. حوض و آبنماهای متعدد به شکل مستطیل و دایره در این باغها احداث شده که همواره با الهام از انواع چاه های آرتزین و چشمه های آب معدنی، در آنها از فواره استفاده شده است. کاشت درختان غیر مثمر در آنها به منظور ایجاد سایه، معمول بوده و گاهی در این باغها، پرندگان خانگی یا اهلی شده نیز نگهداری می شوند. در قسمت انتهایی این نوع باغ نیز ساختمان کوشک قرار دارد. کوشک واقع شده در باغ ایرانی بوستان گفتگو، یادآور معماری دوره قاجاریه برای بیننده می باشد.

بیشتر بخوانید : “پل طبیعت تهران

بوستان گفتگو تهران
کوشک واقع شده در باغ ایرانی بوستان گفتگو، یادآور معماری دوره قاجاریه برای بیننده می باشد.

باغ انگلیسی

باغ هایی که در انگلستان ساخته می شوند آمیخته ای از سبک انگلیسی و سبک باغ های خاور دور می باشند. در طراحی باغ های انگلیسی، سعی شده است که از ترکیب رنگ ها، کاشت درختان و درختچه ها، با نظم ردیفی پشت سر هم استفاده شود. فکر ایجاد پرچین در اطراف باغ ها بر مبنای فلسفه «همه طبیعت یک باغ است»، متعلق به انگلیسی ها می باشد. در همین راستا باغ های انگلیسی دارای پرچین های زیبا از درختچه های شمشاد می باشند و درختان زیبای راش نیز در آنها وجود دارد. در این باغ ها طرح هایی وجود دارد که با تکیه بر عدم تقارن و ایجاد پرچینهای کوتاه، حفظ درختان کهن و استفاده از وسایل مدرن، به نوعی طبیعت را به تصرف خود در آورده اند.

بوستان گفتگو تهران
فکر ایجاد پرچین در اطراف باغها بر مبنای فلسفه «همه طبیعت یک باغ است» متعلق به انگلیسی هاست.

باغ ایتالیایی

باغ های ایتالیایی معمولا دارای وسعت زیاد، تراس بندی تحت تاثیر از سبک های معماری، همراه با مجسمه ها، درختان، درختچه های دایمی و گلکاری های حاشیه ای در فضای باز و بطور کلی طرحهای دوران رنسانس می باشند. همچنین ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ایتالیایی ها از مساحت های کوچک حداکثر استفاده را می برند. در قسمت میانی باغ ایتالیایی بوستان گفتگو، مجسمه ای از حضرت مریم (س) که هدیه فرانکو شیروکی هنرمند ایتالیایی است، به عنوان نماد صلح و دوستی میان ملل مختلف، نصب شده است. علاوه بر آن، در این باغ نمی توان وجود آبشارهای بلند را که زیبایی این مکان را دوچندان نموده اند نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید : “دریاچه چیتگر تهران

بوستان گفتگو تهران
مجسمه ای از حضرت مریم به عنوان نماد صلح و دوستی میان ملل مختلف در بوستان گفتگو

باغ فرانسوی

باغ فرانسوی عبارت است از فضای بزرگی که از چند باغچه به اندازه های مختلف، با استفاده از مجسمه ها و آب نماها تشکیل شده است. فرانسوی ها استفاده از مجسمه ها،گلدان های سنگی که بالاتر از سطح زمین قرار می گرفتند و غرس درختان در اطراف باغ و خیابانها را جزئی از ترکیب یک باغچه می دانستند. ضمناً سعی داشتند که استیل منظم، همراه با تناسبهای هندسی و ترکیب رنگ گلها را رعایت نمایند. اشکال هندسی در طراحی مانند گلکاری، چمن کاری، راهروهای شنی و استفاده از شمشادهای پاکوتاه، بطور چشم گیری بکار گرفته شده است.

بوستان گفتگو تهران

امکانات بوستان گفتگو تهران

این پارک زیبا از امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی برخوردار است که مهمترین آنها عبارتند از:

۱- مسیر پیاده روی

در پارک گفتگو مسیرهای مختلفی برای پیاده روی طراحی شده است. همچنین این پارک به گونه‌ای طراحی شده است که در محدوده کناری آن برای تردد معلولین با صندلی چرخ دار نیز مسیر مشخصی وجود دارد.

۲- مسیر دوچرخه سواری

در این بوستان مسیری به طول ۴ کیلومتر برای دوچرخه سواران فراهم شده است.

۳- خانه اسباب بازی

از دیگر امکانات بوستان گفتگو می‌توان به خانه اسباب بازی در طبقه همکف ساختمان کوشک ایرانی اشاره کرد.

۴- زمین بازی کودکان

در شمال آبنمای مرکزی بوستان گفتگو زمینی به وسعت ۴۹۱ مترمربع مخصوص بازی کودکان طراحی شده است.

۵- زمین اسکیت

این پارک دارای دو زمین اسکیت در قسمت شمالی کوشک ایرانی می‌باشد که مساحتی ۳۵۰۰ متر مربعی دارند.

۶- رستوران

رستوران پارک گفتگو تهران در مرکز این بوستان و در کنار دریاچه آن قرار گرفته و دارای فضایی دلنشین و زیبا است.

بوستان گفتگو تهران

دسترسی به پارک گفتگو

رای رفتن به پارک گفتگو می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی همچون مترو استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این بوستان، مترو دانشگاه تربیت مدرس است که در تقاطع خطوط ۶ و هفت متروی تهران قرار دارد.

دسترسی به پارک گفتگو از طریق اتوبوس‌های تندرو (BRT) نیز امکان‌پذیر است. برای این منظور می‌توانید سوار اتوبوس‌های خط چهار (ترمینال جنوب-پارک وی) شوید، سپس در ایستگاه گیشا پیاده شده و در بزرگراه چمران کمی به طرف شمال بروید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..
×