بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » آشنایی با آبشار ارتکند مشهد
آبشار ارتکند کلات نادر
مشهد

آشنایی با آبشار ارتکند مشهد

۲۱ اسفند ۱۳۹۵ 41۰10,067

آبشار ارتکند، یکی از مناطق بکر و ییلاقی شهرستان کلات نادر، در استان خراسان رضوی به شمار می رود. این مکان تفریحی، مجموعه ای از کوه، رودخانه، جنگل و آبشار است که طبیعت چشم نواز آن، سالانه هزاران نفر را به سوى خود مى‌خواند.

در این مطلب از وبلاگ اقامت ۲۴ ، با آبشار ارتکند، بیشتر آشنا خواهید شد .

 

مقاله مرتبط :”شهر کلات نادری

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

 

مقاله مرتبط : “اخلمد مشهد ، تصاویر آبشار و دره اخلمد

 

آبشار ارتکند در جاده کلات نادری و حدود چهل کیلومتر مانده به شهرستان کلات، در منطقه روستای قطعه نو کلات، واقع شده است. برای رسیدن به این آبشار زیبا، ابتدا بایستی از روستای سررود که در فاصله هفت کیلومتری از جاده اصلی قرار دارد، گذر کرد. این روستا دارای آب و هوای خشک بوده و کوه های تک خانه در ۸ کیلومتری غرب و سرشاو در ۳ کیلومتری شمال شرق این آبادی واقع شده اند. بعد از روستا، جاده ای فرعی و خاکی وجود دارد که بعد از دو ساعت راهپیمایی، می توان به این آبشار رسید .

 

آبشار ارتکند کلات نادر
آدرس: ۱۱۰ کیلومتری مسیر مشهد به کلات نادری

 

در ابتدای این جاده، چند مجموعه از جمله پرورش ماهی و نیز شالیزارهای برنج معروف و خوش عطر کلات خودنمایی می کنند. همین طور که در امتداد رودخانه و به سمت شمال آن حرکت می کنیم آب، شفاف تر و دره باریک تر می شود و کم کم علف های بلند و درختان انبوه، حالتی نیمه جنگلی را در این منطقه بوجود می آورند.

 

آبشار ارتکند کلات نادر

 

آبشار اول در انتهای غاری ۱۰ متری واقع شده که در کنار صخره ای لزج و خیس قرار دارد. برای اینکه بتوان مسیر را ادامه داد و به آبشار بعدی رسید بایستی با اصول اولیه سنگ نوردی آشنا بود و با استفاده از ریشه قطور درختان کنار آن، از این قسمت بالا رفت. آبشار دوم که ارتفاع آن نسبت به آبشار اولیه بلندتر بوده و در حدود ۳۵ متر می باشد، در انتهای دره ای باریک واقع است. در کنار این آبشار، از طریق مسیر رول کوبی شده و یا تنوره کنار آن می توان به بالای آبشار و بکرترین منطقه آن رسید که البته انجام این کار توسط هر کسی امکان پذیر نیست.

 

آبشار ارتکند کلات نادر
در داخل این غار کوچک، آب زلال و سرد در داخل حوضچه هایی جمع می شود

 

مسیر دره اصلی با شیب تند و عمق زیاد، تا گذرگاه قله قره داغ بالا می رود و ارتفاع قله تا کف دره به ۱۰۰۰ متر می رسد. بعد از طی مسافتی کوتاه، تونلی غار مانند به چشم می خورد که آب رودخانه از یک طرف آن وارد و از سمت دیگر خارج می شود. در داخل این غار کوچک، آب زلال و سرد در داخل حوضچه هایی جمع می شود. در داخل این غار، علاوه بر آب زلال، هوای مطبوع و بسیار خنکی وجود دارد که رفتن و ماندن در زیر این آبشار، لذتی وصف ناپذیر را برای گردشگران رقم خواهد زد. طول این تونل حدود ۱۵ متر بوده و در انتهای آن، آب از ارتفاعی حدود ده متر، از میان کوه های سرسبز ارتکند به پایین می ریزد.  این آبشار نسبتا مرتفع که از میان کوه های سرسبز ارتکند به پایین می غلتد، چشم اندازی بدیع و شگرف را به وجود آورده است. در کنار غار، نردبان هایی در دو ردیف ساخته شده است که پس از بالا رفتن از آنها، آبشار ارتکند در سمت راست دیده می شود که سه طرف آن را دیواره های سنگی احاطه کرده اند.

 

مقاله مرتبط : “معرفی آبشار قره سو در مشهد

 

آبشار ارتکند کلات نادر
این مجموعه یکی از بهترین و در عین حال تمیز ترین مجموعه های حفاظت شده در کشور می باشد

 

به جرات می توان گفت، این مجموعه یکی از بهترین و در عین حال تمیز ترین مجموعه های حفاظت شده در کل کشور می باشد. به این دلیل که در بدو ورود به شما یک پلاستیک بزرگ برای جمع آوری زباله داده شده و از شما مبلغی به عنوان حق ورودی دریافت می کنند. پس از آن اگر شما پلاستیک زباله های خودتان را برگردانید، مبلغ گرفته شده به شما برگشت داده خواهد شد. با اجرای این طرح، تقریبا هیچ زباله ای در محل موجود نیست و در مقایسه با سایر اماکن دیدنی خراسان، بسیار تمیز و مناسب است. در این مکان همچنین امکانات لازم برای اسکان مسافرین شامل چادر های برزنتی و آب شیرین و همچنین سرویس های بهداشتی برای عموم تدارک دیده شده است.

پیشنهاد می کنیم در طی سفر و اقامت در هتل های مشهد، لذت استفاده از طبیعت ناب، در این بهشت گمشده را از دست ندهید .

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۱/۵ - (۱۹ امتیاز)
×