بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به هرمزگان » قشم » ژئوپارک قشم کجاست؟ معرفی کامل بخش ها با تصویر
ژئوپارک در جزیره قشم
قشم

ژئوپارک قشم کجاست؟ معرفی کامل بخش ها با تصویر

۱۵ اسفند ۱۳۹۵ 15۰3,267

جایی در قسمت غربی جزیره زیبای قشم، یکی از شگفت انگیزترین و منحصر به فردترین ژئوپارک های دنیا واقع شده است. وسعت این ژئوپارک، بیش از ۳۰ هزار هکتار است. ژئوپارک جهانی قشم، به عنوان اولین و تنها ژئوپارک ایران و منطقه خاور‌میانه، در سال ۲۰۰۶ در یونسکو، به ثبت شبکه‌ جهانى ژئوپارک‌ها رسیده است و ایران نیز به واسطه آن، یکی از شش کشور صاحب ژئوپارک در قاره پهناور آسیا، بعد از چین، مالزی، کره، ژاپن و ویتنام و به عنوان یکی از ۱۹ کشور جهان بطور رسمی کاندیدای بهره‌مندی از این امتیاز شده است. در ادامه بیشتر با تعریف ژئوپارک و بخش های مختلف آن آشنا خواهید شد. حتما توصیه می کنیم رفتن به این ژئوپارک را در برنامه بازدید از جاهای دیدنی قشم قرار دهید.

ژئوپارک چیست؟

ژئوپارک به منطقه‌ای که در آن، میراث زمین شناختی آن ناحیه، با مدیریتی دقیق و دائمی حفظ و نگهداری می‌شود و با وسعتی کافی، مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین‌شناسی در محدوده آن قرار گرفته باشد گفته می شود. این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود نقش مؤثری ایفا نماید و همچنین ممکن است علاوه بر پدیده‌های زمین ‌شناسی، از آثار تاریخی، بوم‌شناسی، باستان‌شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر نیز برخوردار باشد.

کوه ها در ژئوپارک قشم
ژئوپارک جهانی قشم ، اولین و تنها ژئوپارک ایران و منطقه خاور‌میانه

معرفی ژئوپارک قشم

ژئوپارک جهانی قشم، به عنوان نخستین ژئوپارک ایران، یکى از منحصر به فردترین ژئوپارک هاى جهان است که به واسطه قرار گرفتن در کنار سواحل زیباى خلیج فارس و جنگل دریایى حرا، چندین پدیده بارز زمین شناسى را در خود جای داده و به پارک زمین شناسی ایران تبدیل شده است. وجود مجسمه ‌هاى طبیعى و نقش برجسته ‌هاى پراکنده، چین‌خوردگى ‌ها و کوه‌ هاى شگفت‌آور، سطوح تخت و صفه‌ها در ارتفاعات، ستون‌هاى حاصل از عوامل فرسایش، برجستگی ‌ها و فرورفتگى هاى به‌وجود آمده از هوازدگى، مخروط افکنه ‌ها و قطعه‌ هاى فرو افتاده در پاى ارتفاعات، تندیس‌هاى اعجاب ‌آورى که در شکل ‌هاى مختلف همچون لاک‌پشت، سگ، مارمولک، اسب آبى و حتى چهره‌ آدمى در حالت خشم و فریاد، پدیده‌هاى زمین‌شناسى نادر و بى‌مانندى هستند که هر یک به تنهایى جذابیت و زیبایى خاص دارند.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل سینگو قشم با تخفیف

جزیره قشم بخش انتهایی زون چین خورده زاگرس بوده و خود نیز به دلیل چین خوردگی ایجاد شده است. به همین دلیل تاقدیس‌های زیادی در این جزیره مشاهده می‌شود. پس از چین خوردگی و بالا آمدن جزیره از زیر آب، فرسایش، مهم‌ترین عامل ایجاد ژئوسایت ‌های ژئوپارک قشم بوده است. دره ستاره‌ها، چاهکوه، دره تندیس‌ها، کورکوراکوه و … همه به دلیل فرسایش ایجاد شده‌اند.

ژئو پارک قشم در ایران
ژئو پارک قشم به پارک زمین شناسی ایران تبدیل شده است

ژئوپارک قشم کجاست؟

ژئوپارک جهانی قشم محدوده‌ای طولی است که شرق آن به روستای طبل و سلخ، غرب آن به روستای گوری و کانی، شمال آن به ساحل شمالی و جنوب آن به ساحل جنوبی منتهی می‌شود.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم

بنر هتل آرتا قشم

ژئوپارک در جزیره قشم

بخش های مختلف ژئوپارک قشم

این ژئوپارک، دارای چندین سایت و بخش اصلی است و این بخش ها عبارتند از:

از بخش های تشکیل دهنده این ژئوپارک هستند. هریک از این موارد، خود دریایی از شگفتی و زیبایی است که در قالب کلمات نمی گنجد.

دریا در ژئوپارک قشم
بخش غربی جزیره قشم از بیشترین زیستگاه های با ارزش برخوردار است

بخش غربی جزیره قشم از بیشترین زیستگاه های با ارزش برخوردار است و پدیده های زمین شناسی بسیار زیبا ، بی نظیر و عظیم در این بخش جزیره به وفور دیده می شود. بر اساس تعریف دقیق فوق از ژئوپارک و بر اساس ارزیابی به عمل آمده از بخش غربی جزیره قشم و با توجه به وجود پدیده های بارز زمین شناسی مانند گنبد نمک ، غارهای نمک ، چشمه های گوگردی ، دره های شگفت انگیز و با توجه به قرار گرفتن ۲۵ کیلومتر ساحل بکر و زیبا در بخش جنوبی منطقه و همچنین با توجه به چشم اندازهای زیبا و بیکران و حیات وحش فراوان در این محدوده ، جای تردید باقی نمی ماند که بهترین روش ممکن و مناسب ترین عنوان برای حفاظت و بهره برداری از این منطقه، همان عنوان جهانی ژئوپارک است که با تعریف دقیق یونسکو مشخص شده است.

تصاویر ژئوپارک قشم
قشم را شاید بتوان یکی از بهترین نمونه های ژئوپارک ها در جهان دانست

اقامت در بهترین هتل های قشم

در صورتی که در برنامه های خود، سفر به جزیره قشم را دارید و از قبل می خواهید در مورد مکان های دیدنی این جزیره زیبا تحقیق کنید ، به شما توصیه می کنیم بازدید از این مکان زیبا را در برنامه های خود قرار دهید و با رزرو بهترین هتل قشم با قیمت مناسب تجربه لذت بخش خود را دو چندان کنید.

دید و بازدید از ژئوپارک قشم با تور حرفه ای

همانطور که متوجه شدید ژئوپارک قشم مجموعه سایت های اکولوژیکی و محیط زیستی مختلفی را در سرتاسر جزیره قشم شامل می شود که بازدید از همه آنها نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد. توصیه ما این است که با تور قشم به این جزیره زیبا سفر کنید و به شکل گروهی و زمانبندی شده از این ژئوپارک دیدنی و بی نظیر در کشورمان دیدن کنید. ما در اقامت ۲۴ تورهای قشم را براساس هتل هایی که بیشترین میزان رضایت را داشته اند قرار داده ایم تا تجربه خوبی از سفر به این جزیره زیبای جنوب کشورمان داشته باشید.

جمع بندی مطالب

قشم را شاید بتوان یکی از بهترین نمونه های ژئوپارک ها در جهان دانست. وجود کوه، دریا، غار و زیست بوم قوی، می تواند قشم را به یکی از عالی ترین مناطق در این زمینه تبدیل و آن را به عنوان یک کلکسیون کامل از مواهب خداوندی و جاذبه های گردشگری برای علاقمندان به قشم، مطرح نماید. امیدواریم با اهتمام بیش از پیش مدیران منطقه ی آزاد قشم و حمایت مسئولان و نیز استقبال هموطنان و گردشگران خارجی، شاهد رشد و شکوفایی این منطقه در عرصه ی بین المللی باشیم و این ژئوپارک، به عنوان یک منطقه ی نمونه ی گردشگری، سالانه پذیرای گردشگران و علاقمندان به اینگونه مناطق باشد.

سؤالات متداول

ژئوپارک قشم جزو یونسکو است؟

خیر به دلیل اجرایی نشدن معیارهای ثبت جهانی از سوی مدیران منطقه آزاد قشم، از لیست سازمان جهانی یونسکو در سال ۱۳۹۱ خارج شد.

ژئوپارک قشم چه بخش هایی دارد؟

ژئوسایت هایی که در ژئوپارک قشم هستند شامل دره ستارگان، کورکوراکوه، بام قشم، دره تندیس‌ها، دره شور، تنگه چاهکوه، نمکدان، کریان، موزه ژئوپارک، پهنه‌های گلی، ساحل کرق، دره قاضی، تنگه اولی، بصیرا، چاکویر، جزایر ناز، ژئو لینک، باسعیدو، خلیج دیرستان، جنگل حرا، ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها، صخره خرچنگ‌ها، روستای لافت، غار خربس و تالاب پرندگان دو کوهک هستند.

بهترین موقع برای بازدید از ژئوپارک قشم چه زمانی است؟

اوایل آذر تا اوایل فروردین.

بازدید از کل ژئوسایت های ژئوپارک قشم چقدر طول می کشد؟

حدود ۶ روز.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..
×