بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » دریاچه چیتگر تهران ، دریاچه شهدای خلیج فارس
دریاچه چیتگر تهران
تهران

دریاچه چیتگر تهران ، دریاچه شهدای خلیج فارس

۹ اسفند ۱۳۹۵ 24۰3,132

دریاچه مصنوعی چیتگر که با نام شهدای خلیج فارس نیز خوانده می شود به عنوان اولین دریاچه مصنوعی پایتخت به شمار می رود که فاز اول آن در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ افتتاح شد . این دریاچه در شمال غرب تهران و در محدوده شهرداری منطقه ۲۲ قرار داشته که از شمال و شرق به محور چهار باغ، بزرگراه همت و آزادگان، از جنوب و جنوب غرب به پارک جنگلی چیتگر و از غرب به بافت مسکونی منطقه ۲۲ شهرداری تهران محدود می شود .

دریاچه چیتگر تهران
آدرس: تهران، منطقه ۲۲، اتوبان همت غرب، خروجی دریاچه چیتگر، دریاچه چیتگر

سابقه طرح ساخت دریاچه چیتگر به نخستین طرح جامع تهران که پیش از انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۴۷ تدوین شده بود ، بازمی‌گردد اما از آن زمان تاکنون بسیاری ساخت چنین دریاچه ای را رویا تلقی می کردند. با این وجود موضوع ساخت دریاچه مصنوعی چیتگر در برنامه جامع دوم و سوم تهران نیز مجددا تکرار گردید و در دوره اخیر شهرداری تهران، در نهایت برای اولین بار در پایتخت، پروژه ساخت دریاچه مصنوعی انجام پذیرفت.

بیشتر بخوانید : “پل طبیعت تهران

دریاچه چیتگر تهران
دریاچه چیتگر و پارک جنگلی آن توانسته اند اثرات بسیار مطلوبی در کاهش آلودگی هوا داشته باشند

مساحت این دریاچه ۱۳۰ هکتار بوده و در مجاورت آن ۱۲۰ هکتار مجموعه تفریحی نیز در پهنه خشکی ایجاد شده است. حدود ۸۰ درصد از آب این دریاچه از محل آب رودخانه کن و مابقی از روان آب های حوزه میانی و سطحی منطقه تأمین می شود. این مجموعه دارای ۸ ورودی اصلی می باشد که سه ورودی در شمال دریاچه، سه ورودی در شرق و دو ورودی در غرب و شمال غرب واقع شده است.

بیشتر بخوانید : “جاهای دیدنی تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

دریاچه چیتگر و پارک جنگلی آن به دلیل قرار گرفتن در مسیر بادهای غربی-شرقی تهران، می توانند علاوه بر تلطیف هوا و بالا بردن رطوبت در سطح شهر تهران ، اثرات بسیار مطلوبی در کاهش آلودگی هوا داشته باشند. علاوه بر آن با استقرار کاربری های تفریحی-گردشگری مناسب ، این مکان سهم به سزایی در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارا می باشد. این دریاچه همچنین علاوه بر ایجاد چشم اندازهای زیبا و منحصر به‌ فرد می تواند سبب کاهش خطرات ناشی از سیلاب های فصلی و همچنین تغذیه سفره های آب زیرزمینی گردد.

دریاچه چیتگر تهران
این دریاچه در تمامی ماه های سال زیبایی های خاص خود را دارد

با توجه به بافت پیچیده و ناهمگون و افزایش تراکم روز افزون جمعیت، شهر تهران با افزایش آلودگی بیش از حد استانداردهای بین المللی  مواجه گردیده که در این راستا به دلیل وزش بادهای موسمی از سمت غرب به شرق همواره محیط بکر و دست‌نخورده شمال‌غرب تهران مورد توجه مسئولین واقع شده است. این دریاچه در تمامی ماه های سال زیبایی های خاص خود را دارد و در فصول پاییز و زمستان پذیرای پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر می باشد که زیبایی دریاچه رو دو چندان می کنند.

بیشتر بخوانید : “بام لند تهران

دریاچه چیتگر تهران
مجموعه تفریحی توریستی دریاچه چیتگر یکی از بهترین انتخاب ها برای اوقات فراغت در تهران است

جزایر تفریحی، جزایر حیات وحش، جزایر آموزشی، اسکله قایقرانی، پارک آبی، باشگاه ورزش های آبی، اسکله تفریحی، امکانات خدماتی رفاهی، شهربازی و امکانات اقامتی از جمله امکانات تفریحی این مجموعه می‌باشد.

مجموعه تفریحی توریستی دریاچه چیتگر دارای ۳ جزیره با نامهای شهدای تنب کوچک، شهدای تنب بزرگ و شهدای ابوموسی با عملکردهای فرهنگی، مذهبی، تفریحی، پذیرایی و هنری است. جزیره شهدای تنب بزرگ با مساحت ۱۰۰۰۰ متر مربع با کاربری فرهنگی و مذهبی، جزیره شهدای تنب کوچک با مساحت ۴۰۰۰ متر مربع با کاربری فرهنگی، اجتماعی و هنری و جزیره شهدای ابوموسی با مساحت ۱۳۰۰۰ مترمربع با کاربری خدماتی، تفریحی و پذیرایی مجهز به اسکله، قایق برقی و قایق امداد و همچنین قایقهای تفریحی و پدالی است.

دسترسی به دریاچه چیتگر

اگر قصد دارید با مترو به دریاچه چیتگر بروید باید از قطارهای خط صادقیه-گلشهر استفاده کنید و در ایستگاه چیتگر پیاده شوید. سپس با اتوبوس‌های شهرک شهید باقری می‌توانید خود را به دریاچه برسانید. همچنین آن دسته از افرادی که می‌خواهند با اتوبوس به دریاچه شهدای خلیج فارس دسترسی داشته باشند می‌توانند علاوه بر پایانه اتوبوس و مترو چیتگر در پایانه اتوبوس صادقیه نیز سوار اتوبوس‌های شهرک دریا شده و در ایستگاه جوزانی پیاده شوند.

اگر از خودرو شخصی استفاده می‌کنید با توجه به محل سکونت خود مسیرهای مختلفی برای رسیدن به دریاچه وجود دارد. در یک مسیر باید از اتوبان شهید خرازی وارد خروجی دریاچه چیتگر شوید. همچنین از طریق بزرگراه شهید حکیم و بلوار کاشان نیز می‌توانید به دریاچه چیتگر دسترسی داشته باشید. مسیر دیگر از سمت غرب تهران می‌باشد که باید از طریق ۴۵ متری شهرداری وارد جاده آزادشهر شده و پس از عبور از خیابان شهید میرکمالی به دریاچه خواهید رسید.

مجموعه تفریحی توریستی دریاچه چیتگر ، یکی از بهترین مناطقی است که می توانید در اوقات فراغت خود در تهران، از زیبایی ها و امکانات تفریحی و خدماتی متنوع آن بهره مند شوید .

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..
×