بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به هرمزگان » قشم » معرفی درخت لور : انجیر معابد قشم
درخت لور یا انجیر معابد در قشم
قشم

معرفی درخت لور : انجیر معابد قشم

۷ اسفند ۱۳۹۵ 26۰5,976

درخت همیشه سبز لور که به انجیر معابد نیز معروف است، در چند شهر جنوبی ایران، از جمله، کیش، قشم، چابهار، و بندرعباس وجود دارد. این درخت، بومی مناطقی مانند هند و جنوب شرق آسیاست. درخت سبز کیش یکی از نمونه های معروف دیگر این درخت بسیار زیبا و کهن سال است. عمر قدیمی ترین درخت انجیر معابد، حدود ۶۰۰ سال تخمین زده شده است و می توان گفت که این درختان در زمان ایلخانان یا تیموریان، به ایران وارد شده اند. این درختان در مناطق گرمسیری و عمدتاً شرجی، رشد و زندگی می کنند و هم اکنون در منطقه ی تن سینتی یا به عبارتی توریان  و در مجاورت مقبره ی پیر واقع شده است. بی دلیل نیست که این درخت جزو جاهای دیدنی قشم است.

درخت لور (انجیر معابد) در قشم
درخت همیشه سبز لور به انجیر معابد نیز معروف است

درخت لور (درخت انجیر معابد قشم) کجاست؟

برای رسیدن به درخت انجیر معابد قشم باید ابتدا از شهر قشم به سمت شهر درگهان حرکت کنید. قبل از درگهان و از طریق کمربندی وارد آزادراه خلیج‌ فارس شوید. با توجه به تابلو‌های راهنما به سمت بخش رَمکان مسیر خود را ادامه دهید. در این مسیر ابتدا از روستای گیاهدان عبور می‌کنید و بعد از ۱۰ دقیقه به باغ بالا می‌رسید. از خروجی سمت راست وارد روستای باغ بالا شوید تا بعد از مسافت نسبتا کوتاهی به درخت انجیر معابد قشم برسید. سرتاسر مسیر آسفالت است و با هر ماشینی می‌توانید به مقصدتان برسید. از بابت پارکینگ هم نگرانی نداشته باشید چون فضای باز به اندازه‌ی کافی در آن جا وجود دارد.

معرفی کامل درخت لور قشم

درختان لور را می توان از جمله زیباترین درختان مناطق حاره ای دانست. درختی با تاجی بزرگ و ریشه های متعدد که میوه نارنجی رنگش نیز مطبوع و خوراکی است. پوست کهنسال ، برگ ها و ریشه هایش که از بدنه آن آویزان هستند ، این درخت را از سایر درختان متمایز می کند. رشد ریشه های آن به صورتی است که مانند چتری بر روی زمین ، سایه افکنده است.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل سینگو قشم با تخفیف

این درخت، در استان هرمزگان، به درخت لور معروف است. این درخت تا چند صد سال عمر می کند. برگهایش همیشه سبز بوده و یکی از روییدنی های شگفت انگیز جزیره قشم می باشد. میوه رسیده نارنجی رنگ آن مطبوع و خوراکی است. همچنین ریشه های متعدد بسیاری دارد که جلوه خاصی را به درخت بخشیده است.

انجیر معابد، یکی از بلندترین درختان جنگل‌های بارانی است و چرخه زندگی غیر معمولی دارد. دانه‌های آن در درون فضله پرندگان بر روی درختان دیگر سقوط می‌کند. این دانه‌ها جوانه می زنند و ریشه‌هایش را به پایین به سمت زمین می‌فرستد. شاخه‌های گیاه تنه درخت میزبان را در برگرفته و به تدریج آن را خفه می‌کنند. سپس درخت انجیر معابد بر روی پای خود می‌ایستد. این درخت در مناطق گرمسیری ایران هم رشد می‌کند و هم اکنون جزو پوشش گیاهی جزایر خلیج فارس است.

این درخت زیبا، در ابتدا، فقط یک تنه است. اما با رشد درخت، شاخه های آن به سمت زمین آویزان می شوند و بعد از مدتی در آن فرو رفته و خود به تنه تبدیل می شوند. این روند آنقدر ادامه می یابد تا یک درخت ، چندین ساقه داخل زمین خواهد داشت.

بنر هتل آرتا قشم

وجه تسمیه درخت انجیر معابد قشم

علت نامگذاری این درخت به عنوان انجیر معابد، به زمان بودا بر می‌گردد و دلیل آن وجود درخت انجیر مقدسی که بنا به اعتقاد بوداییان، بودا، در زیر آن، به مراقبه پرداخت و به روشن بینی رسید است. در نماد شناسی مذهبی نیز، این درختان مقدس، از روی برگهای قلبی شکل خود مورد شناسایی قرار می‌گیرند. مشهورترین این درختان، درخت انجیر مقدسی در معبد ماهابودی است که زمان کاشت آن به ۲۸۸ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و مستقیماً از درخت اصلی نشا زده شده است.

این درخت زیبا و شگفت انگیز را با نام‌های دیگری چون انجیر هندی یا انجیر پرتغالی نیز می‌شناسند و معتقدند که از سرزمین هندوستان به خلیج فارس آورده شده است. این درخت حاره‌ای، تاجی بسیار بزرگ با ریشه‌هایی هوایی دارد. این درخت عجیب و شگفت انگیز، بیش از آن که تمایل به ارتفاع و قامت افراشتن داشته باشد، به شاخه‌پراکنی و گسترش دادن حجم سبز خود متمایل است.

درخت انجیر معابد تک درخت قدیمی جزیره قشم

اطلاعات بازدید از درخت انجیر معابد قشم

برای دیدن این درخت زیبا نیازی به پرداخت هزینه وجود ندارد و از لحاظ ساعات بازدید هم محدودیتی ندارید. حتما در برنامه‌ سفر به قشم، دیدن درخت انجیر معابد را هم مدنظر داشته باشید. بازدید از این درخت زمان زیادی از شما نمی‌گیرد، پس می‌توانید آن را در بین راه بازدید از دیگر جاذبه های قشم ببینید. در نزدیکی این درخت، بقعه‌ای به اسم زیارتگاه پیر نیز وجود دارد.

اقامت در هتل های قشم

جزیره قشم به واسطه جاذبه های گردشگری فراوان و جذاب خود همیشه مقصد گردشگران در طول سال بوده است. از آنجایی که اقامت در هتل های با کیفیت اهمیت بالایی دارد شما می توانید در اقامت ۲۴ علاوه بر بهره مندی از تخفیف های دائمی، در هتل هایی که رضایت بالایی داشته اند اقامت کنید. هتل ساحل سینگو یکی از آن هتل های با کیفیت همراه با ساحل اختصاصی است که فاصله نزدیکی با درخت لور قشم دارد. برای انتخاب و مشاهده سایر هتل ها می توانید به صفحه هتل های قشم مراجعه کنید.

سؤالات متداول

درخت لور قشم از بین رفته است؟

خیر درخت سبز کیش با قدمت ۵۰۰ ساله بر اثر سوء مدیریت از بین رفته است که نمونه مشابه همین درخت بود.

بازدید از درخت انجیر معابد قشم رایگان است؟

بله رایگان است.

چرا به درخت انجیر معابد معروف شده است؟

علت این نامگذاری به زمان بودا می گردد که شخصی به نام سیذارتا گوارتاما معروف به بودا در زیر درخت انجیر مقدس به مراقبه پرداخت و به روشن بینی دست پیدا کرد.

۴.۸/۵ - (۱۶ امتیاز)
×