بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » معرفی باغ ملی: از جاذبه های گردشگری مشهد
باغ ملی مشهد
مشهد

معرفی باغ ملی: از جاذبه های گردشگری مشهد

۱ اسفند ۱۳۹۵ 26۰3,741

به اکثر شهرهای قدیمی ایران که سفر می کنیم می بینیم که در این شهرها از یک باغ تحت عنوان باغ ملی یاد می شود. مشهد مقدس نیز یکی از شهرهایی است که از این قاعده مستثنی نبوده و دارای باغی به همین نام می باشد.

بوستان باغ ملی مشهد در مرکز این شهر و در کنار یکی از خیابان های قدیمی واقع شده است. این خیابان در زمان های قدیم ارگ نام داشته و امروزه به نام امام خمینی (ره) شناخته می شود.

باغ ملی مشهد
آدرس : مشهد ، خیابان امام خمینی ، باغ ملی

باغ ملی به عنوان اولین پارک تفریحی شهر مشهد شناخته می شود که در حاشیه خیابان امام خمینی و در کنار بازار جنت احداث شده است. این باغ یکی از مهم ترین مکان های گردشگری مردم مشهد در گذشته به شمار می رفت که در آن زمان به وسیله آب قنات رکن آباد آبیاری می شد. باغ ملی به دلیل نزدیکی با ارگ حکومتی مشهد و همچنین قرار گرفتن در مرکز شهر، در گذشته محل اجرای برنامه های اجتماعی و فرهنگی بوده است. پس از آن و با توسعه و گسترش شهر و احداث پارک بزرگ و جدید، در حال حاضر باغ ملی به صورت یک پارک محلی درآمده، با این وجود به دلیل قدمت زیاد خود، همچنان از اهمیت خاصی برخوردار است.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف
باغ ملی مشهد
این باغ در ابتدا در اختیار حکام خراسان قرار داشته است

ابعاد باغ ملی مشهد خیلی بزرگ نبوده و به همین دلیل نسبت به دیگر پارک های شهر کمتر مورد استقبال اهالی مشهد یا زائران این شهر قرار می گیرد. این در حالی است که باغ ملی از نظر زیبایی چیزی کمتر از دیگر پارک ها ندارد، به ویژه اگر شما در مرکز شهر باشید و بخواهید از شلوغی و ازدحام محیط فرار کنید، هیچ جایی را بهتر و نزدیک تر از باغ ملی پیدا نخواهید کرد. بخش های مختلف این پارک با انواع چنارهای قدیمی و درختان مختلف و گونه های گیاهی و گلکاری و چمن و فضای سبز تزیین شده و محل تفرج و تفریح و استراحت شهروندان مشهد می باشد.

باغ ملی مشهد
باغ ملی از استراحتگاه ها و تفرجگاه های مرکزی شهر مشهد

این باغ در سال ۱۳۴۵ شمسی توسط حاج‌ حسین ملک وقف شهرداری مشهد شد و در حال حاضر تحت نظر شهرداری منطقه ۸ مشهد می باشد. در مورد تاریخچه باغ ملی شایعاتی در بین مردم رواج دارد. عده ای بر این عقیده هستند که این باغ به زور از حسین ملک گرفته شده است، عده ای مالک آن را دولت آن زمان دانسته و برخی نیز می گویند که وقف حاج ملک می باشد. اما آنچه که مسلم است این باغ در ابتدا در اختیار حکام خراسان قرار داشته است. مظفرالدین شاه قاجار در سال ۱۳۱۹ هجری قمری این باغ را به حاج کاظم ملک التجار هدیه داد و اکنون در اختیار شهرداری مشهد می باشد. این باغ در سال ۱۳۰۰ خورشیدی، باغ ملی نام گرفته شد.

این باغ که در سال۱۳۵۰ بهای تقریبی آن ۲۰ میلیون تومان برآورد ‌شده و دارای زمینی به مساحت ۴۰ هزار مترمربع بود، اکنون بر اثر دست درازی برخی نهادهای اجرایی، وسعت آن به ۲۶ هزار مترمربع تقلیل یافته است. بخشی از زمین باغ ملی در سالیان اخیر به اتاق بازرگانی تعلق گرفته، در انتهای باغ ملی نیز صدا و سیمای خراسان رضوی برای خود استودیو احداث کرده است. با وجود این همه ناملایمت و نادیده گرفتن ارزش این میراث معنوی و ملی شهر مشهد، همچنان باغ ملی از استراحتگاه ها و تفرجگاه های مرکزی شهر مشهد، به‌خصوص برای افراد سالخورده و بازنشستگان محسوب می شود و همواره در فهرست گردشگری شهری حرف اول را می زند.

مقاله مرتبط : ” تفریحات مشهد “

اگر شما هم مسافر مشهد هستید ،پیشنهاد میکنیم از این باغ معروف و زیبا در مرکز مشهد دیدن کنید تا از نزدیک با زیبایی های این پارک که شاید وصف آن در این مقاله ناممکن بوده ، آشنا شده و از آن لذت ببرید. همچنین توصیه می کنیم با رزرو هتل های نزدیک حرم اقامت بسیار نزدیکی به این باغ بسیار زیبا داشته باشید.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)
×