بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » معرفی روستای کنگ مشهد، دیدنی های طرقبه
روستای کنگ مشهد
مشهد

معرفی روستای کنگ مشهد، دیدنی های طرقبه

۳ بهمن ۱۳۹۵ 30۰18,033

روستای پلکانی کنگ در دامنه کوه های بینالود و در ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه و ۲۹ کیلومتری مشهد واقع شده است. این روستای تاریخی با قدمتی بیش از هزار سال و با معماری پلکانی به عنوان مقصدی برای گردشگران ایرانی و خارجی محسوب می شود. به همین دلیل است که در لیست بازدید گردشگران برای روستاهای ایران امکان ندارد نام روستای کنگ را نبینید.

وجه تسمیه نام روستا

کنگ در لغت دو معنا دارد: پرنده ای قوی پنجه که در مناطق کوهستانی زندگی می کند و در معنی دیگر از آن به عنوان دژی مستحکم تعبیر شده است.

روستای کنگ مشهد
آدرس: ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه و ۲۹ کیلومتری مشهد

روستای تاریخی کنگ

کوه‌ها و ارتفاعات و چشم‌اندازهای زیبای کنگ یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی حومه مشهد به شمار می رود که برای فعالیت‌های تفریحی و ورزشی مناسب است. کنگ به دلیل چشم اندازهای کوهستانی زیبا و وجود چشمه ها و درختان گوناگون بر دامنه کوهپایه های آن، بسیار مورد علاقه کوهنوردان می باشد. به دلیل استقرار سکونت گاه های آن بر روی کوهپایه ، با عنوان روستایی پلکانی و ماسوله ای خراسان شناخته شده که این موضوع نقش بسزایی در جذب توریسم خارجی داشته است. شیوه استقرار خانه ها با توجه به اقلیم، جهت باد و جهت تابش خورشید در راستای شمال شرقی – جنوب غربی است که صرفه جویی در مصرف انرژی را در پی دارد.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف
روستای کنگ مشهد
روستای کنگ، روستای پلکانی و ماسوله ای خراسان

جاذبه های گردشگری و تاریخی روستای کنگ

روستای تاریخی کنگ به دلیل وضعیت خاص جغرافیایی منطقه و به دلیل وجود کوههای مرتفع و درختان فراوان و عدم وزش بادهای خشک، از آب و هوای معتدلی برخوردار است. میانگین هوای منطقه به دلیل اختلاف ارتفاعی که این روستا و شهر مشهد دارند روزانه ۳-۴ درجه سانتی‌گراد خنک تر از درجه حرارت روزانه مشهد است. این روستا در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است.

رباط شاه عباسی

از دیگر جاذبه های تاریخی این روستا می توان به رباط پای کوه کنگ یا رباط شاه عباسی در انتهای دره کنگ و بر روی دامنه ای مشرف به رودخانه کنگ اشاره کرد. رباط شاه عباسی در زیرزمین کنده شده و سقف آن ، هم تراز با شیب دامنه کوه است و بنا به گفته مردم روستا، روزگاری راه قدیم نیشابور به مشهد از کنار این رباط عبور می کرده است.

روستای کنگ مشهد
این منطقه به درختان میوه اش معروف است

رودخانه و باغ های میوه کنگ

در دل این منطقه تاریخی، رودخانه پرآب کنگ در کنار درختان میوه ، چشم انداز بی نظیری را ایجاد کرده و ارتفاعات، باغ سرسبز و حاشیه رودخانه یکی از مهمترین ظرفیت های این منطقه محسوب می شود و این منطقه به درختان میوه اش معروف است. چشم انداز این باغ ها در فصول بهار، تابستان و پاییز بسیار تماشایی است و باعث جذب گردشگران بسیاری در طول سال می شود. روستای کنگ جزئی از بخش طرقبه است و برای رسیدن به آن باید راه آسفالته طرقبه – نغندر را پشت سر گذاشت.

روستای کنگ در مشهد
کنگ جزئی از طرقبه است و برای رسیدن به آن باید راه آسفالته طرقبه – نغندر را پشت سر گذاشت.

گورستان تاریخی کنگ

گورستان کنگ که بر روی تپه مشرف به روستا واقع شده ، دارای سنگ قبرهای با ارزشی است و به عنوان یکی دیگر از جاذبه های تاریخی این روستا شناخته می شود. اکثر سنگ قبرها از جنس شیست است و بر روی هر قبر، دو سنگ قبر قلوه ای شکل قرار داده شده است. تاریخ قبرها بیشتر به هجری قمری است و علامت مخصوص هر متوفی به شکلهای گوناگون از جمله شانه و صورت بر روی آنها حک شده است.

تصویر قبرستان روستای کنگ مشهد
گورستان کنگ یکی دیگر از جاذبه های تاریخی این روستا شناخته می شود

مقاله مرتبط : ” معرفی هتل های ارزان مشهد”

بافت تاریخی کنگ

بافت تاریخی، زیبا و اصلی کنگ باعث شده است که به منظور حفظ ارزش های تاریخی و فرهنگی موجود در این روستا ، اقداماتی برای مستند سازی آن توسط پایگاه میراث فرهنگی توس انجام گیرد تا جلوه های سنتی این روستای زیبا همچنان حفظ شود و مکانی برای دوستداران طبیعت و سنت ها باشد.  شغل مردم این روستای تاریخی، باغداری، دامداری، کشاورزی و فرش بافی است و بسیاری از اهالی این روستا نقش گسترده ای در تولیدات دامی و میوه ای منطقه دارند. از جمله سوغات روستای کنگ می توان به زرشک، زعفران، نبات و انواع میوه های سر درختی اشاره نمود.

در صورتی که در برنامه سفر خود ، می خواهید از شهر مشهد بازدید کنید و از گذراندن زمان در مناطق طبیعی لذت می برید ، می توانید به روستای کنگ مشهد نیز مراجعه و از جاذبه های طبیعی این منطقه بهره مند شوید.

محصولات و سوغات روستای کنگ

روستای زیبای کنگ دارای باغ‌های پر از درختان گردو، سیب، گیلاس و آلبالو و گیاهان دارویی بسیاری از جمله خاکشیر، پرسیاوشان، گل گاوزبان، خارکوله است. روستای کنگ دارای غذاهای سنتی خوشمزه‌ای مثل شله ماش، آش شعله قلم کار، می‌باشد و نان محلی روستای کنگ که در پخت آن سبزیجات تازه نیز استفاده می‌شود نیز برای هر گردشگری تجربه‌ای تازه است. در سفر به روستای کنگ می‌توانید از میوه‌های این روستا، زرشک، گردو، بادام، نبات و زعفران به عنوان سوغاتی تهیه کنید.

اقامت در روستای کنگ

روستای کنگ فاصله چندانی از مشهد و طرقبه ندارد و با سکونت در یکی از این دو شهر، می‌توانید سفری یک‌روزه به روستا داشته باشید و پیش از شب به محل اقامت خود بازگردید. اما اگر به‌دنبال تجربه زندگی روستایی هستید، می‌توانید در یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستای کنگ بمانید.

روستا کنگ مشهد

پ.ن: روستای زیبا و تماشایی کنگ، در منطقه ای ییلاقی واقع شده است. موقعیت جغرافیایی این روستا سبب شده که آب و هوایی لطیف البته بسیار متفاوت از شهر بزرگ مشهد داشته باشد. مهمترین تفاوت و تمایز در آب و هوای روستای کنگ در مقایسه با شهر مشهد تمیزی هوا است. درست در شرایطی که شهر مشهد در دود ماشین ها و کارخانه ها غرق است و گرد و غبار و کدورت هوا را تجربه می کند در روستای کنگ هوا لطیف، پاک و شفاف است. البته همیشه دمای هوا در روستای کنگ چند درجه ای با دمای هوا در شهر مشهد نیز فرق می کند. برای مثال درست در زمانی که شهر مشهد آسمانی صاف و بدون ابر را تجربه می کند در روستای کنگ برف می بارد و شدت برف به حدی خواهد بود که به راحتی سطح زمین سفید می شود و حتی اگر چند ساعت بعد از اتمام بارش برف وارد روستا شوید سفیدی برف را در گوشه و کنار کوچه های روستا خواهید دید. روستای کنگ روستایی پلکانی است و راه رفتن در آن بی نظیر است.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۵/۵ - (۱۵۸ امتیاز)
×