بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » معرفی گنبد الله وردی خان در شهر مشهد
گنبد الله وردی خان در مشهد
مشهد

معرفی گنبد الله وردی خان در شهر مشهد

۲۷ دی ۱۳۹۵ 16۰3,531

گنبد الله وردی خان ، گنبدی مسی می باشد که در شمال شرقی آستان قدس و در شرق رواق توحید، بر بالای رواق الله وردیخان واقع شده است. این رواق که به گنبد الله وردی خان معروف بوده، از جالب ترین و با شکوه ترین رواق های آستان قدس رضوی می باشد.

رواق الله وردی خان از طرف شمال به صحن کهنه و از شرق به دارالضیافه، از جنوب به رواق دارالسعاده و از غرب نیز به رواق حاتم خانی مربوط می شود.

 

گنبد الله وردی خان در مشهد
الله وردی خان یکی از چهره های بسیار ممتاز دوران سلطنت شاه عباس صفوی بود

 

الله وردی خان یکی از چهره های بسیار ممتاز دوران سلطنت شاه عباس صفوی بود و از جمله مقام مهمی که توانست بدست آورد، می توان به فرماندهی سپاه و ارتش در زمان شاه عباس اشاره نمود. در بسیاری از کتاب های تاریخی ، نام پرآوازه او را آورده اند و از وی به عنوان یکی از سرداران نامی و فداکار و کاردان شاه عباس نام برده اند. او در ابتدا ارمنی و از مردم گرجستان بوده است، سپس و در جوانی به غلامی فروخته شده و پس از آن که چند بار از مولایی به مولای دیگر منتقل می گردد، سرانجام به خدمت شاه طهماسب اول در می آید و در ردیف غلامان وی قرار می گیرد. او در همین هنگام است که دین اسلام را می پذیرد و مسلمان می شود و چون جوانی صدیق، فداکار و عاقل بوده، از همان دوران به مرتبه ریاست و سرداری غلامان خاص شاه ، ارتقا مقام پیدا می کند.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

 

گنبد الله وردیخان توسط خود الله وردیخان ساخته شده است. این بنا بصورت هشت گوش است و سقف بسیار مجلل و باشکوهی دارد که نگاه بینندگان را به سمت خود می کشاند. سقف خارجی این بنا از نظر استحکام و محافظت با خشت های مسی پوشانده شده است. بنای فوق از حیث کاشی کاری فوق العاده نفیس و ممتاز است و یکی از زیباترین شاهکارهای هنری آستان قدس رضوی می باشد.

 

گنبد الله وردی خان مشهد
بنای فوق از حیث کاشی کاری، یکی از زیباترین شاهکارهای هنری آستان قدس رضوی می باشد.

 

مساحت رواق با محاسبه فضاهای جانبی، حدود ۱۷۱ متر مربع است. در همه جای این بنای معنوی، کتیبه های فراوانی از آیات و احادیث دیده می شود. دور تا دور این رواق، تاریخ ولادت و شهادت امامان معصوم (ع) به همراه بعضی از احادیث معتبر نوشته شده است.

بنای رواق در سال ۱۰۱۳ هجری قمری آغاز و در سال ۱۰۲۱ به پایان رسید. بانی این گنبد و رواق الله وردیخان، الله وردیخان بوده که در سال ۱۰۲۱ هجری قمری در شیراز فوت کرد و پس از فوت جنازه اش را به مشهد منتقل کردند و در زیر صفه جنوبی همین گنبد که خودش ساخته بود دفن کردند. مقبره الله وردیخان در توحید خانه حرم مطهر که در شمال حرم بین رواق پشت سر و صحن عتیق می باشد قرار دارد.

 

بیشتر بخوانید : “جاهای دیدنی مشهد

 

در صورتی که تمایل دارید به شهر مشهد سفر کنید و قصد زیارت حرم امام رضا (ع) را دارید ، می توانید از این مکان تاریخی نیز بازدید نمایید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۶/۵ - (۵ امتیاز)
×