بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان اصفهان » معرفی سی و سه پل اصفهان : آدرس و تصاویر
33 پل در شهر اصفهان
استان اصفهان - جاهای دیدنی اصفهان

معرفی سی و سه پل اصفهان : آدرس و تصاویر

۲۲ دی ۱۳۹۵ 31۰8,071

سی ‌و سه ‌پل اصفهان یا پل الله ‌وردی خان ، شاهکارى بى همتا از آثار دوره سلطنت شاه‏ عباس اول صفوی است که در انتهاى خیابان چهار باغ واقع شده است. این پل با هزینه و بازبینی سردار معروف شاه عباس، الله ‏وردى‏ خان بنا شده است به همین دلیل به نام سازنده آن نیز خوانده مى ‏شود.

سی و سه پل اصفهان در حدود ۳۰۰ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد و طویل ترین پل زاینده رود است و در زمره اولین آثاری می باشد که شاه عباس اول ، دستور ساخت آن را داده است. معمار سی‌ و سه‌ پل نیز استاد حسین بنا اصفهانی بود که پسر او شاهکارهایی نظیر مسجد شیخ لطف‌الله را ساخته است.

سی و سه پل اصفهان
سی ‌و سه ‌پل یا پل الله ‌وردی خان ، شاهکارى بى همتا از آثار دوره سلطنت شاه‏ عباس اول صفوی

پل الله وردی خان براى اتصال خیابان چهار باغ کهنه عباسى به خیابان چهار باغ بالا و باغ هزار جریب و عباس آباد ساخته شده است. این پل قبلاً ۴۰ چشمه داشته اما امروز تنها سی و سه چشمه آن بیشتر باقی نمانده است و بقیه آنها مسدود شده اند. این پل در جشن آبریزگان و آب پاشان، محل اجتماع شاه ، بزرگان ، شعراء ، رجال و سایر مردم بوده است. در دوره‌ صفویان ، مراسم‌ جشن‌ آبریزان‌ یا آبپاشان‌ ارامنه‌ در کنار این‌ پل‌ صورت‌ می ‌گرفت‌ که در سفرنامه های جهانگردان اروپایی آن زمان اشاره هایی به این جشن شده است. در این جشن که در ۱۳ تیرماه هر سال برگزار می‌ شد مردم با پاشیدن آب و گلاب روی یکدیگر در این مراسم شرکت می ‌کرده ‌اند.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های اصفهان با تخفیف

ارامنه‌ جلفا، مراسم‌ «خاج‌ شویان» را نیز در محدوده‌ همین‌ پل‌ برگزار می ‌کرده ‌اند. پل‌ مورد اشاره یکی‌ از شاهکارهای‌ معماری‌ و پل‌ سازی‌ ایران‌ و جهان‌ در عصر خویش محسوب‌ می ‌شود. از این رو سی و سه پل اصفهان مشهورترین پل ایران محسوب می شود.

بیشتر بخوانید : “پل های تاریخی ایران

33 پل در شهر اصفهان

نام های دیگر این پل، پل شاه عباسى، پل الله وردی خان، پل جلفا، پل چهل چشمه، پل سى و سه چشمه و پل زاینده رود می باشد و وجه تسمیه هر یک از آنها به این صورت می باشد: پل شاه عباسى از آن جهت گویند که شاه عباس اول دستور بناى آن را داده است و چون به وسیله الله وردی خان ساخته شده به پل الله وردی خان معروف گردیده و از لحاظ اینکه معبر مردم به جلفا بوده آن را پل جلفا هم گفته‏ اند و همچنین به دلیل اینکه در ابتدا چهل چشمه داشته پل چهل چشمه و چون هفت دهانه این پل گرفته شده و اکنون ۳۳ دهانه دارد اینک سى و سه چشمه می نامند و سرانجام  چون بر روی زاینده رود این پل قرار دارد و بزرگترین پل زاینده رود است آن را پل زاینده رود نیز می نامند.

بیشتر بخوانید : “هتل های نزدیک سی و سه پل

33 پل شهر اصفهان
سی و سه پل دارای یک پیاده رو برای گردش در بالا و یک پیاده رو در پایین است

سی و سه پل دارای یک پیاده رو برای گردش در بالا و یک پیاده رو در پایین است. پیاده رو پائین گذرگاه مسقفی است که میان پایه‌های مرکزی پل و به فاصله کمی از بستر رودخانه ایجاد شده است.در سال ۱۳۳۰ مصطفی خان مستوفی «شهردار اصفهان»، زمین‌های اطراف پل را آزاد کرد و بعد از باز کردن مجرای عبور آب، دیواری سنگی در سمت شمال پل ساخت که هنوز هم بقایای آن دیده می‌شود.

برای ساخت این پل از مصالحی مانند سنگ، آجر، ملات ساروج و گچ استفاده‌ کرده‌اند. بر اساس نظر کارشناسان زمین‌شناسی و میراث فرهنگی، پایه و فونداسیون این پل به‌گونه‌ای ساخته‌ شده است که رطوبت، دوام و استحکام آن را افزایش می‌دهد و به همین دلیل در درازمدت آب به آن آسیبی نزده است.

سی و سه پل در شهر اصفهان

پل الله وردی خان که در سال ۱۰۱۱ هجری بنا شده از آثار مشهور اصفهان است که اکثر سیاحان و جهانگردان به توصیف آن پرداخته اند. این اثر تاریخی شهر اصفهان در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۱۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در صورتی که تمایل دارید به شهر اصفهان سفر کنید و از مکان های دیدنی در این شهر بازدید کنید می توانید از خدمات رزرو هتل های اصفهان در سایت اقامت ۲۴ استفاده کنید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۵/۵ - (۱۴ امتیاز)
×