بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی » جاذبه های گردشگری ارومیه » دریاچه دالامپر کجاست؟ | در مسیر صعود به قله دالامپر ارومیه
دریاچه دالامپر
جاذبه های گردشگری ارومیه - جاهای دیدنی ارومیه

دریاچه دالامپر کجاست؟ | در مسیر صعود به قله دالامپر ارومیه

۶ مهر ۱۴۰۰ 21۹4,917

دریاچه دالامپر یکی از مقاصد گردشگری جذاب استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود. این دریاچه زیبا در بلندی‌های کوهی به همین نام در جنوب غربی ارومیه قرار دارد. قله دالامپر با ارتفاع ۳۵۰۰ متری از قلل مرتفع این منطقه در مرز بین سه کشور ایران، عراق و ترکیه است. دریاچه دالامپر و مسیر صعود به قله دالامپر با مناظر بسیار بکر و زیبا همراه است. دریاچه‌ها، آبشارها، چشمه‌ها و دشت‌های سرسبز و پر گل هر ساله در بهار میزبان گردشگران، طبیعتگردان و کوهنوردان زیادی است.

اگر شما نیز قصد سفر به این قله شگفت‌انگیز و بازدید از دریاچه دیدنی آن را دارید تا انتها با ما همراه باشید.

قله دالامپر

قله دالامپر

ارومیه با قدمتی دیرینه یکی از کهن‌ترین نقاط ایران می‌باشد که در شمال غربی کشور در منطقه‌ای کوهستانی با آب و هوای بسیار دلپذیر و طبیعتی بکر قرار دارد. یکی از کوه‌های معروف و البته بسیار دیدنی اطراف ارومیه دالامپر نام دارد. این قله ۳۵۰۰ متری دارای یخچال‌های طبیعی، دریاچه‌های کوچک و بزرگ، رودخانه‌ای زلال و مناظری خارق‌العاده می‌باشد.

به دلیل قرار گیری این کوه در منطقه مرزی می‌توان از بلندی‌های آن گوشه‌ای از خاک کشورهای همسایه ترکیه و عراق را مشاهده نمود. قله دالامپر یکی از خوش آب و هواترین مناطق ایران محسوب می‌شود و به گفته بسیاری از طبیعتگردان و کوهنوردانی که به این منطقه سفر کرده‌اند، دالامپر تکه‌ای از بهشت می‌باشد.

مطلب مرتبط: جاهای دیدنی ارومیه

دریاچه دالامپر

اگر قصد سفر به یکی از بکرترین نقاط ایران را دارید به شما دریاچه دالامپر را پیشنهاد می‌کنیم. این دریاچه که در زبان محلی به آن مام شیخ گفته می‌شود، در جنوب غربی ارومیه و شمال شرقی اشنویه و در نزدیکی روستای دیزج قرار دارد. دریاچه به شکل دایره با قطر تقریبا حدود ۴۵۰ متر و عمق ۵۰ متر در ارتفاع ۲۷۲۰ متری از سطح دریا می‌باشد.

دریاچه دالامپر بر روی کوه دالامپر قرار گرفته و فاصله کمی تا قله اصلی دارد. طبیعتگردان و کوهنوردانی که به قصد بازدید از این دریاچه زیبا و یا صعود به قله دالامپر عازم این منطقه می‌شوند، می‌توانند زیبایی‌های بسیاری را در مسیر تماشا نمایند و نهایت لذت را ببرند.

این دریاچه حاصل چشمه‌های زیرزمینی و همچنین ذوب شدن برف‌های کوه دالامپر می‌باشد و جزو دریاچه‌های آب شیرین محسوب می‌شود. به دلیل عمق زیاد شنا کردن در این دریاچه می‌تواند خطرناک باشد و گردشگران و طبیعتگردانی که به دالامپر می‌روند، می‌توانند از مناظر دریاچه و اطراف آن و جاذبه‌های طبیعی مختلف موجود در مسیر مانند آبشار، رودخانه، دریاچه های کوچک و … برای خلق روزی به یادماندنی بازدید نمایند.

دریاچه دالامپر1 1

گونه های گیاهی و جانوری دریاچه دالامپر

پوشش گیاهی منطقه دالامپر مشابه پوشش گیاهی رشته کوه زاگرس است و شامل بادام کوهی، گون، آلبالوی وحشی و … می‌باشد که در فصل بهار نهایت زیبایی را دارند. در بهار مسیر صعود به قله دالامپر و اطراف دریاچه آن با حضور گل‌های رنگین و چمنزارهای سرسبز بسیار رویایی و شگفت‌انگیز می‌گردد.

در این منطقه گونه‌های جانوری مختلفی زندگی می‌کنند. اگر خوش شانس باشید در مسیر صعود و ارتفاعات شاید بتوانید بعضی از آنها را از نزدیک ببینید. از مهمترین جانوران دریاچه دالامپر می‌توان به خرگوش، شغال، عقاب، بز کوهی، خرس قهوه‌ای، گرگ، روباه و مار اشاره نمود.

آبشار سوله دوکل

یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبای مسیر صعود به قله دالامپر آبشاری به نام سوله دوکل به معنای آبشار مه آلود می‌باشد. به دلیل ذوب شدن برف‌های این منطقه در فصل بهار و تابستان، رودخانه و آبشاری جاری می‌شود که به مناطق پایین دست سرازیر می‌گردد. کوهنوردانی که به قله دالامپر صعود می‌کنند، در مسیر خود می‌توانند لحظات خوشی و آرامش بخشی را در کنار این آبشار پرآب و دیدنی برای استراحت و انرژی دوباره یافتن سپری کنند.

دریاچه دالامپر

بهترین زمان سفر به دریاچه دالامپر

دریاچه دالامپر در کوه دالامپر و در ارتفاع بالایی واقع شده است که در فصول پاییز و زمستان آب و هوای بسیار سردی به همراه بارش‌های فراوان باران و برف دارد. با تمام شدن زمستان و گرم شدن تدریجی، آب و هوا معتدل‌تر و زمین‌ها سرسبز می‌شوند. از این رو بهترین زمان سفر به دریاچه دالامپر فصل بهار محسوب می‌شود.

در این فصل برفها کم کم ذوب می‌شوند. دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و چشمه‌های بسیاری پدید می‌آیند که زیبایی منطقه را دوچندان می‌کنند. همچنین دامنه‌های کوه دالامپر در فصل بهار به دلیل رویش گل‌های وحشی فراوان و سرسبزی و طراوت، مناظر بی‌نظیری را خلق می‌نمایند.

اقامت در سفر به دریاچه دالامپر

اگر از علاقه‌مندان به طبیعت و طبیعتگردی هستید، می‌توانید در سفر خود به این منطقه برای اقامت کمپ و برپایی چادر را انتخاب کنید. البته برای این امر باید تجهیزات لازم مانند چادر، کیسه خواب، لباس مناسب و وسایل مختلف دیگری همراه داشته باشید. چادر زدن در کنار دریاچه دالامپر در میان چمنزارها و گل‌ها و استفاده از هوای پاک و مناظر عالی، می‌تواند سفری خاطره‌انگیز را رقم بزند.

همچنین برای اقامت در سفر به دریاچه دالامپر می‌توانید از خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های محلی نزدیک به آن مانند روستای دیزج استفاده نمایید. با اجاره این خانه‌های محلی زندگی سنتی مردمان این منطقه را نیز تجربه نمایید. برای آن دسته از گردشگرانی که اقامت در هتل‌ها را مدنظر دارند، می‌توان هتل‌ های ارومیه را معرفی کرد. این افراد می‌توانند شب را در هتلی در ارومیه اقامت کنند. صبح فردا به سمت دریاچه دالامپر و مسیر صعود به قله دالامپر طی مسیر نمایند.

قله و دریاچه دالامپر

مسیر دسترسی به دریاچه دالامپر

این دریاچه در ۴۵ کیلومتری ارومیه و ۳۵ کیلومتری شهر اشنویه قرار دارد. برای دسترسی به دریاچه دالامپر باید وارد جاده ارومیه-اشنویه شوید. از سه راهی آغ بلاغ به سمت روستای دیزج تغییر مسیر دهید. اگر نیاز به سوخت گیری داشته باشید می‌توانید در دیزج برای این امر توقف نمایید. سپس ادامه مسیر را باید از دیزج به سمت روستای سوله در جاده‌ای آسفالته به طول ۸ کیلومتر طی نمایید. این مسیر دارای طبیعت و مناظری بکر، شگفت‌انگیز و دیدنی می‌باشد.

جاده‌ای خاکی به طول ۱۰ کیلومتر از سمت روستای سوله دوکل به دریاچه وجود دارد. فقط ماشین‌های آفرودی می‌توانند این مسیر را طی کنند. در این مسیر و ۱ کیلومتر بعد از روستا می‌توانید آبشار زیبای سوله دوکل را ببینید. لحظاتی را در کنار این آبشار دیدنی به استراحت بپردازید. انتهای این جاده باید ماشین را پارک نمایید. ادامه مسیر به طول ۲ کیلومتر را تا دریاچه دالامپر از میان دامنه‌های زیبا و سرسبز پیاده‌روی نمایید.

مسیر دیگری نیز برای دسترسی به دریاچه دالامپر از طریق جاده بند و منطقه زیوه وجود دارد. اما مسیر اول بهتر و زیباتر می‌باشد و اکثر گردشگران، کوهنوردان و طبیعتگردان آن را انتخاب می‌نمایند.

دریاچه دالامپر یکی از ثروت‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود. بخاطر طبیعت بکر و مناظر خارق‌العاده مقصدی جذاب برای گردشگران به شمار می‌رود. اگر قصد سفری خاطره‌انگیز به یکی از زیباترین نقاط ایران را دارید، اقامت ۲۴ به شما دریاچه دالامپر را پیشنهاد می‌کند.

 

۴.۴/۵ - (۱۵ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۹

  1. سنندج‌ قلب آذربایجان 💓💓💓💓

    کرد بز کوهی مهاجر عراقی قندیل زاده دززززززز

    شتر در خواب ببیند پنبه!!!! ارومیه گورستان شما اکراد مهاجر هندی زاده خواهد شد فقط صبر کنید از سرنوشت ارامنه در قره باغ آذربایجان درس بگیرید که تاریخ رو براتون تکرار خواهیم کرد حتی اون سنندج جعلیتون سینان داش هم جزیی از خاک آذربایجانه ❤
    شما اکراد مهاجر عراقی قندیل زاده که زمان جنگ صدام داشت نسلتونو منقرض میکرد وارد خاک آذربایجان شدین اینجا آذربایجانه و هیچ کس نمیتونه به خاک ارومیه و آذربایجان چپ نگاه کنه در طول تاریخ گنده تر از شماها نتونستن‌ به خاک ارومیه و آذربایجان چپ نگاه کنن شما اکراد مهاجر عراقی قندیل زاده که جای خود دارین !!! امتحانش مجانیه این گوی و این میدان !!!

    سنندج‌ سینان داش قلب آذربایجان ❤💙💚

  2. ئورمیه دلی کوردستان

    دریاچه دالانپر یکی از زیباترین دریاچه های طبیعیه که تو منطقه کوردنشین مَرگَوَر ارومیه واقع شده و مردم خونگرم و مهمان نوازی داره.
    #ئورمیه_دلی_کوردستان

    • ارومیه قلب آذربایجان 💚❤💙

      دززززززززززززز
      کرد کولی هندی زاده مهاجر توی مجازی قدقد نکنین که جرات دارین وسط شهر داد بزنید بگید ارومیه چوردستانه ببیند چه بلایی سرتون میاریم کولی های هندی زاده ساعت فروش !!!
      اون خواننده یادتونه که شکر اضافی مثه تو خورده بود ادبش کردن و اومد گفت چوردستان پریشانه 🤣🤣🤣🤣

      این چوردستان شما کجاست ؟ چرا توی نقشه دیده نمیشه ؟ چرا جایی نیست این چوردستان بدبخت های آواره ساعت فروش کولی !!
      شما کولی ها هر جایی برای حمالی و ساعت فروشی میرین اونجا رو چوردستان خیالی معرفی میکنند 🤣🤣🤣
      غمگینم مثله چوردی که نه تاریخ داره ، نه کشور و نه پرچم و‌ در ایموجی ها پرچم تاجیکستان رو به عنوان پرچم خیالیشون انتخاب میکنه 🤣🤣🤣🤣
      تو‌ برو کولبریتو بکن تو رو چه به اینجاها کولی مهاجر هندی زاده!!!

      ارومیه قلب آذربایجان ❤💙💚
      ارومیه جان آذربایجان ❤💙💚
      ارومیه خاک آذربایجان ❤💙💚
      ارومیه نفس همه ترک ها ❤💙💚

      یاشاسین آذربایجان ❤💙💚
      یاشاسین اورمیه ❤💙💚

    • سنندج دلی آذربایجان 😍

      سنندج دلی آذربایجان 😍
      یاشاسین سینان داش آذربایجان 😍

    • یاشاسین آذربایجان یاشاسین ارومیه ❤

      کرد کولی هندی کولبر ساعت فروشی چورد بی ریشه و بی هویت و بدون تاریخ آواره و توسریخور در طول تاریخ از گذشته تا حالا حتی اسم ( دالانپر ) هم ترکی هست چورد احمق تو داری اینجا چه زری میزنی شلوار بادکنکی !!!!!
      این چوردستان خیالی شما در کدوم نقشه هست که حتی سازمان ملل هم نمبتونه پیداش کنه !!!!! خودتونو بیشتر از این مسخره عالم نکنید کولی های هندی تبار کسی بخواد به خاک ارومیه و آذربایجان چپ نگاه کنه نابودش میکنیم این گوی و این میدان در طول تاریخ گنده تر از شماها نتونستن‌به خاک ارومیه و آذربایجان چپ نگاه کنن شما اکراد مهاجر کولی هندی تبار که جای خود دارین حتی اون سینان داش سنندج جعلیتون هم جزیی از خاک آذربایجانه ❤

      یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین آذربایجان
      ❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤

      • علیرضا قانع

        لطفا ادب رو در کامنت دادن و مخاطب قرار دادن هموطن خودتون رعایت کنید.

        • یاشاسین اورمیه 💞

          داداش
          کرد اگه هموطن ما بود زمان جنگ تحمیلی این همه سرباز رو توی مرزها سر نمیبرید !! انگار نفس تو از جای گرمی در میاد همین کردها چقدر دارن لب مرز جوان های ما رو شهید میکنند و داغی رو سینه خانواده‌ هاشون میذارن !! و توی کانال های خودشون خوشحالی میکنن !!!!
          کرد اگه ریشه داشت اگه هویت و تاریخ داشت نمیومد اینجا کامنت تفرقه امیز بذاره پس بدون که خودشون میخارن و جواب در خور خودشونم‌ میگیرن!!!!

  3. ارومیه قلب آذربایجان 💙❤💚

    ارومیه قلب آذربایجان 💙❤💚
    یاشاسین آذربابجان 💓
    یاشاسین اورمیه 💓

  4. ارومیه قلب آذربایجان❤

    ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤ یاشاسین ارومیه

    URMİA ❤AZERBAYCAN

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×