» راهنمای سفر به ایران » رصدگاه های ایران | تاریک‌ترین آسمان ایران و بهترین مکان‌های رصد
بهترین مکان‌های ایران برای رصد بارش شهابی
راهنمای سفر به ایران

رصدگاه های ایران | تاریک‌ترین آسمان ایران و بهترین مکان‌های رصد

۱۹ مرداد ۱۴۰۰ 44۱3,824

رصدگاه های ایران بهترین مکان‌ها برای رصد بارش شهابی و عکاسی نجومی مکان‌هایی هستند که دارای آسمان تاریک و بدون آلودگی نوری و افقی باز باشند. بارش شهابی برساووشی یکی از پدیده‌های نجومی می‌باشد که هر سال در تاریخ ۲۱ مرداد ماه به اوج خود می‌رسد. بنابراین علاقه‌مندان به رصد آسمان شب و عکاسی به دنبال پیدا کردن مکانی مناسب برای تماشای آن هستند.

در این مقاله به معرفی رصدگاه های ایران ، بهترین مکان‌های ایران برای رصد بارش شهابی گزینه خوبی هستند، می‌پردازیم. اگر شما نیز از علاقه‌مندان نجوم و رصد آسمان شب هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بهترین مکان‌ های رصد آسمان شب و بارش شهابی

بارش شهابی برساووشی در تمام نقاط ایران قابل مشاهده می‌باشد، فقط کافی است در مکانی با تاریکی مناسب و آلودگی نوری کم قرار داشته باشید. این بارش شهابی با چشم غیر مسلح نیز دیده می‌شود و به همین دلیل خیلی از افرادی که حرفه‌ای به دنبال رصد آسمان شب نیستند نیز می‌توانند از تماشای آن لذت ببرند. از مهمترین رصدگاه های ایران که برای رصد بارش شهابی مناسب هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مطلب مرتبط: بارش شهابی برساوشی ، آتش بازی شهابی در دل آسمان شب

بهترین مکان‌ های ایران برای رصد بارش شهابی

کاروانسرای قصر بهرام

یکی از دیدنی‌های اطراف تهران که در دل کویر مرکزی قرار دارد، کاروانسرایی مربوط به دوران صفوی به نام قصر بهرام می‌باشد. به دلیل قرار گیری این کاروانسرا در کویر و نداشتن آلودگی نوری، این منطقه برای رصد بارش شهابی گزینه بسیار خوبی محسوب می‌گردد.

کاروانسرای قصر بهرام، علاوه بر امنیت کافی، دارای امکانات اولیه مانند موتور برق، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و اتاق می‌باشد و افرادی که قصد رصد آسمان شب را دارند، می توانند با هماهنگی‌های لازم این کاروانسرا را انتخاب نمایند. همچنین وجود بنای تاریخی کاروانسرا برای عکاسی نجوم و آسمان شب بسیار ارزشمند می‌باشد. این کاروانسرا یکی از رصدگاه های ایران  است که در منطقه پارک ملی کویر و ۱۵۰ کیلومتری جنوب تهران و در جاده ورامین به گرمسار قرار دارد.

بهترین مکان‌های ایران برای رصد بارش شهابی

برج تاریخی رادکان

رصد خانه تاریخی رادکان که به صورت برجی آجری در زمان ایلخانان ساخته شده یکی دیگر از بهترین رصدگاه های ایران برای رصد بارش شهابی محسوب می‌شود. این رصد خانه که در ۷۰ کیلومتری شمال غربی مشهد و در روستای رادکان در جاده مشهد به قوچان واقع شده، تنها برجی است که توانایی تعیین چهار فصل سال کبیسه و آغاز نوروز را دارد.

با اینکه آلودگی نوری ناشی از روستای رادکان وجود دارد اما آنچنان مزاحمتی برای رصد آسمان شب ایجاد نمی‌کند و می‌توان برای عکاسی و همچنین تماشای بارش شهابی برساووشی به این منطقه سفر کرد. هنگام سفر به برج رادکان برای رصد بارش شهابی در صورت نیاز به جای استراحت و خدمات رفاهی می‌توانید با هماهنگی لازم از دبستان روستا استفاده نمایید.

بهترین مکان‌های ایران برای رصد بارش شهابی

کلوت‌های شهداد

یکی از پدیده‌های زمین شناسی و اماکن خاص و جذاب در ایران کلوت‌های شهداد می‌باشند که در استان کرمان و نواحی شمالی کویر لوت قرار دارند. این منطقه جزو تاریک‌ترین نقاط ایران می‌باشد و برای رصد آسمان شب و بارش شهابی یکی از گزینه‌های خوب محسوب می‌شود.

تماشای کهکشان و ستارگان بر فراز کلوت‌های شهداد لذتی وصف ناشدنی دارد که هر ساله علاقه‌مندان زیادی را جذب می‌کند. برای دسترسی به این منطقه از رصدگاه های ایران باید وارد جاده کرمان به ماهان شده و به سمت روستای سیرچ بروید.

بهترین مکان‌های ایران برای رصد

جنگل ابر

علاوه بر مناطق کویری که دارای آسمانی تاریک هستند، کوهستان‌ها و ارتفاعات ایران مانند منطقه جنگل ابر نیز برای رصد و تماشای آسمان شب می‌توانند گزینه خوبی باشند. جنگل ابر که جزو جنگل‌های باستانی هیرکانی و میراث ملی ایران محسوب می‌شود در نزدیکی شاهرود قرار دارد.

اگر از علاقه مندان طبیعت‌گردی در مناطق جنگلی و رصد بارش شهابی هستید، جنگل ابر نیز می‌تواند یکی از رصدگاه های ایران برای رصد بارش شهابی به شمار رود. ارتفاع بالا و وجود درختان زیبا و خاص باعث پدید آمدن صحنه‌های زیبایی از آسمان شب می‌گردد و تماشای کهکشان و شهاب‌ها و ستارگان بر فراز کوه‌ها و درختان جنگل ابر می‌تواند خاطره‌ای تکرار نشدنی برایتان رقم بزند.

رصدگاه های ایران

کویر سه قلعه

یکی دیگر از مناطق کویری ایران که دارای آسمانی مناسب برای رصد بارش شهابی می‌باشد، کویر سه قلعه است. سه قلعه در فاصله ۳۰ کیلومتری از مرکز بخش سه قلعه و ۵۵ کیلومتری از مرکز شهرستان سرایان در استان خراسان جنوبی قرار دارد. افق دید باز در حدود صفر درجه و داشتن تاریک‌ترین آسمان ایران، سه قلعه را به یکی از بهترین رصدگاه های ایران برای تماشای بارش شهابی و رصد آسمان شب تبدیل کرده است.

این کویر منحصر بفرد دارای تپه‌های ماسه روان (تپه ماهور)، دریاچه نمک و دق (زمینی کاملا صاف و سفت که دارای هیچ گونه پوشش گیاهی نیست) می‌باشد و آسمان آن اغلب اوقات صاف است. در این منطقه چندین اقامتگاه بومگردی و رصدخانه برای رفاه گردشگران و علاقه‌مندان نجوم و عکاسی آسمان شب وجود دارد.

هر سال همزمان با بارش شهابی برساووشی در این منطقه تورهای مختلف رصد آشمان شب برگزار می‌گردد و اقامتگاه‌ها و رصدخانه سه قلعه برنامه‌های بسیار جذابی برای علاقه‌مندان تدارک می‌بینند.

بهترین مکان‌های ایران برای رصد

کویر مرنجاب

وجود یک کاروانسرای قدیمی در دل کویر مرنجاب و تاریکی خوب آسمان، این منطقه را به یکی از رصدگاه های ایران برای رصد آسمان و تماشای ستارگان و شهاب باران تبدیل کرده است. برای دسترسی به کویر مرنجاب باید از کاشان به سمت آران و بیدگل بروید و سپس  با دنبال کردن تابلوهای مرنجاب به کاروانسرا می‌رسید. در نزدیکی کاروانسرا نیز یک کمپ کویری برای پذیرایی و ارائه خدمات به مسافران و گردشگران قرار دارد که می‌توانید برای استراحت به آنجا بروید.

آلودگی نوری کویر مرنجاب کم می‌باشد و افق آسمان برای رصد بارش شهابی و ستارگان بسیار مناسب است. از این رو هر سال همزمان با موعد بارش شهابی علاقه‌مندان زیادی به این منطقه سفر می‌کنند.

رصدگاه های ایران

کویر حلوان

استان خراسان جنوبی به دلیل داشتن مناطق کویری زیاد از مقاصد اصلی کویر نوردی و رصد آسمان شب محسوب می‌شود. یکی از کویرهای دیدنی این استان که از رصدگاه های ایران نیز به شمار می‌رود، کویر حلوان نام دارد. کویر حلوان در جاده طبس به تهران و  ۸۰ کیلومتری شمال غربی طبس و در نزدیکی روستایی تاریخی‌ به همین نام قرار گرفته و در سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار طبیعی – ملی کشور ثبت گردیده است.

این کویر مثلثی شکل دارای رمل‌ها و تپه‌های شنی بسیار زیبایی می‌باشد که ارتفاع آن‌ها تا ۸۰ متر هم می‌رسد. آسمان این منطقه صاف و بدون گرد و غبار است. از تاریکی مناسب و افق خوبی برای رصد ستارگان و بارش شهابی برخوردار می‌باشد. برای اقامت و استراحت در زمان سفر به کویر حلوان برای رصد بارش شهابی، می‌توانید در دل کویر کمپ بزنید و یا از اقامتگاه‌های سنتی روستای حلوان استفاده نمایید.

رصد بارش شهابی

تخت سلیمان تکاب

مجموعه تخت سلیمان با آسمان تاریک و پرستاره یکی از مکان‌های مناسب جهت رصد آسمان شب و بارش شهابی در ایران می‌باشد. تخت سلیمان که چهارمین اثر تاریخی ایرانی ثبت شده در یونسکو به شمار می‌رود. تخت سلیمان در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

این منطقه به دلیل دور بودن از شهرهای بزرگ و کم بودن آلودگی نوری، آسمانی بسیار تاریک دارد. در نتیجه مشاهده ستارگان و بارش شهابی برساووشی به خوبی صورت می‌پذیرد. علاقه‌مندان به عکاسی نیز می‌توانند با سفر به تخت سلیمان تکاب، عکس‌های زیبایی از آثار تاریخی موجود و دریاچه بهمراه کهکشان و بارش شهاب‌ها ثبت نمایند.

۲.۷/۵ - (۳۷ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. فروش سیم کارت

    من قصربهرام رو رفتم هیچوقت باور نمیکردم آسمون شب رو بتونم اینقد رویایی ببینم ،حیرت انگیز بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×