بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان گیلان » جاذبه های گردشگری گیلان » جاهای دیدنی گیلان » آشنایی با پارک ملی بوجاق از زیباترین سایت های پرنده نگری ایران
بوجاق 1
جاهای دیدنی گیلان

آشنایی با پارک ملی بوجاق از زیباترین سایت های پرنده نگری ایران

۱۴ تیر ۱۴۰۰ 20۴8,647

ایران به دلیلی داشتن شرایط خاص طبیعی و زیست محیطی دارای مناطق و پارک‌های ملی مختلفی می‌باشد که یکی از مهم‌ترین پارک های ملی ایران، پارک ملی بوجاق است. این پارک که از نظر تنوع گونه‌های زیستی و جانوری از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است، در استان گیلان قرار دارد. پارک ملی بوجاق تنها منطقه حفاظت شده و پارک خشکی-دریایی ایران محسوب می‌گردد. با ما همراه باشید تا بیشتر با این منطقه خاص و زیبا آشنا شویم.

پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق کجاست؟

پارک ملی بوجاق در استان گیلان و شهرستان آستانه اشرفیه واقع شده است و از جنوب به بندرکیاشهر و زیباکنار، از غرب به رودخانه اوشمک، از شرق به ایستگاه رادیویی امیرکیاسر و از شمال به دریای خزر می‌رسد.

برای دسترسی به این پارک ملی زیبا می‌توانید از مسیرهای جاده‌ حسن‌رود به زیباکنار، جاده لشت نشاء به زیباکنار و نیز از طریق جاده خاکی زیباکنار که در جوار رودخانه اشمک قرار دارد، استفاده نمایید. اگر می‌خواهید آدرس دقیق پارک ملی بوجاق را بدانید، در انتهای مقاله بهآدرسپارک بوجاق بر روی نقشه مراجعه کنید.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های رشت از اقامت24
پارک ملی بوجاق

تالاب امیرکلایه

این تالاب آب شیرین در فاصله یک کیلومتری دریا و در داخل پارک ملی بوجاق قرار دارد که یکی از جاذبه‌های زیبای این منطقه به شمار می‌رود. از میان تالاب، پلی چوبی‌ می‌گذرد که به پل چوبی کیاشهر شهرت دارد. این پل، که از میان نیزار‌ها عبور می‌کند، در واقع پارک ملی بوجاق را به دریا می‌رساند. به علت وجود گیاهان خاص و زیبایی مثل پسته دریایی و نیلوفر آبی سفید، این تالاب به نام تالاب نیلوفر نیز شهرت یافته است.

پل چوبی کیاسهر پارک ملی بوجاق

پارک بوجاق و تنوع زیستی بالا

بوجاق، اولین پارک ملی خشکی-دریایی در ایران حدود ۳۲۶۰ هکتار مساحت دارد که از این مقدار ۱۶۰۰ هکتار محوطه دریایی، حدود ۱۶۰ هکتار محوطه تالابی و مابقی خشکی شامل زمین‌های ساحلی، جلگه‌ای و علفزار است. در سال ۱۳۵۴ این پارک در فهرست تالاب‌های کشور با عنوان لاگون کیاشهر به ثبت رسید. پارک بوجاق در سال ۱۳۶۹ به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده که در میان آن‌ها رودخانه سفید رود عبور می‌کرد و در سال ۱۳۸۱ به عنوان پارک ملی و ذخیره‌گاه زیست کره در ایران ثبت گردید و طی سالهای ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ تحقیقی به منظور تفکیک گونه‌های زیستی این منطقه در این پارک صورت گرفت.

این منطقه از تالاب کیاشهر در شرق، تالاب بوجاق در غرب و تالاب ۲۲ بهمن در مرکز به همراه رودخانه سفید رود و جلگه‌، علفزارها و زمین‌های اطراف آن و آب‌های ساحلی دریای خزر، تشکیل می‌شود.

منطقه حفاظت شده بوجاق به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان در ایران به شمار می‌رود. در این پارک ملی ۲۳۴ گونه پرنده از ۴۹ گروه مختلف که ۲۰ گونه آن بومی و مابقی مهاجر می‌باشند، مشاهده و ثبت شده‌اند. همچنین ۵۰ گونه آبزی و ۲۴۸ گونه گیاهی در این پارک شناسایی شده‌اند.

پارک ملی بوجاق

پرندگان پارک بوجاق

این پارک ملی یکی از مهمترین سایت‌های پرنده نگری کشور به شمار می آید و ۲۰ گونه پرنده بومی در آن زندگی می‌کنند و مابقی پرندگان ثبت شده در این پارک، پرندگان مهاجر و عبوری هستند که زمان مهاجرت آن‌ها در فصل پاییز و زمستان است. بوجاق نیز مانند تالاب میانکاله مازندران میزبان پرندگان مهاجر زیادی است. یکی از پرندگان نادر این تالاب شناگر بلوطی است که تاکنون فقط ۲ بار در ایران دیده شده که یک بار آن در پارک بوجاق بوده ‌است. پرندگان نادر دیگری چون عروس غاز، فالاروپ، غاز پا زرد، و غاز پیشانی ‌سفید کوچک هم در این منطقه دیده شده‌اند. همچنین حضور پرندگانی مثل طرقه کوهی و چکچک ابلق که معمولا در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند نیز در این پارک ثبت شده است.

در پارک بوجاق می‌توان پرندگان زیر را مشاهده نمود:

انواع پرستوی دریایی، بوتیمار، قار، خوتکا، مرغ سقا، گیلار، کشیم، لک لک، کاکایی، باکلان، درنا، قرقاول، بلدرچین، چاخ ‌لق، زنگوله بال، سلیم، خروس کولی، آبچلیک، ابیا، جغد، چکاوک، دارکوب، هدهد، سبزه قبا، زنبورخوار، قو، مرغابی، فلامینگو، آنقوت، ماهی‌خورک، انواع عقاب، کورکور، سارگپه، سنقر، عقاب دریایی، هما، قرقی، طرلان، پیغو، ترمتای، دلیجه، لیل، بالابان، لاچین و بحری، سسک، پپت، زرده‌ پره، توکا، قمری، چرخ ریسک، مگس‌گیر، دم جنبانک، سنگ چشم، بلبل، سینه سرخ، کوکو، چلچله، لان بزرگ، کاکایی پازرد، چنگر نوک سرخ، سهره جنگلی، حواصیل بزرگ سفید، کاکایی نوک سبز، کاکایی سر سیاه، حواصیل کوچک، گاوچرانک، سینه سرخ، سنقر تالابی، پاشلک کوچک، پاشلک معمولی، زردپره تالابی، اردک سرسیاه، اردک سیاه کاکل، چنگر، اردک ارده ای، کشیم کوچک، کاکایی کوچک، فیلوش، بلبل خال دار، اردک سرحنایی، اردک تاجدار، اگرت کوچک، پیپت تالابی، اردک نوک پهن، گیلانشاه بزرگ، غاز خاکستری، تلیله سفید، چنگر نوک سرخ، خوتکا، چیف چاف و الیکایی.

پرندگان پارک ملی بوجاق

آبزیان پارک ملی بوجاق

در این پارک حدود ۵۰ گونه آبزی مختلف شناسایی و ثبت شده‌اند که از مهمترین آن‌ها می‌توان ماهی سفید، کپور، اردک ماهی، کُلمه، ماهی کاراس، لای‌ماهی، سیم‌پرک و سرخ‌باله را نام برد.

در منطقه بوجاق می‌توان گله‌های اسب، گاو و گوسفندان را مشاهده کرد که این پارک را به‌عنوان چراگاه انتخاب نموده‌اند. همچنین در پارک ملی بوجاق پستاندار دیگری به نام فک خزری نیز زندگی می‌کند.

بهترین زمان سفر به پارک بوجاق

در سفر به این پارک در فصل بهار و تابستان که از نظر پوشش گیاهی در شرایط فوق‌العاده ای قرار دارد، می‌توانید مناظر زیبایی را ببینید و لحظات خوبی را سپری کنید و از تفریحاتی همچون قایق سواری، قدم ‌زدن، دوچرخه‌ سواری، عکاسی و… استفاده نمایید.

فصل پاییز و زمستان به دلیل مهاجرت پرندگان مختلف به پارک بوجاق، بهترین زمان سفر برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و پرنده نگری و عکاسان حیات وحش می‌باشد. اگر قصد دارید زیباترین و خاص‌ترین پرندگان را که بسیاری از آن‌ها از گونه‌های نادر می‌باشند تماشا کنید، ۶ ماه دوم سال را برای سفر به این پارک ملی انتخاب نمایید.

نکات سفر به پارک بوجاق

هنگام سفر به این منطقه حفاظت شده باید یک سری نکات را رعایت نمایید که شامل موارد زیر می‌باشد:

۱. برای تماشای پرندگان باید لباس‌هایی هم‌رنگ طبیعت (کرم، خاکستری، سبز و خاکی) داشته باشید و از پوشیدن لباس‌هایی با رنگ شاد و تند (قرمز، نارنجی، آبی و …) اجتناب کنید.

۲. کفش راحتی و مناسب پیاده‌روی داشته باشید. همچنین به دلیل گلی شدن کفش و لباس‌ها حتما یک جفت کفش و یک دست لباس اضافه همراه خود داشته باشید.

۳. داشتن دوربین شکاری یا دوربین عکاسی لذت تماشای پرندگان زیبای این پارک ملی را برایتان دوچندان خواهد کرد.

۴. رعایت سکوت و نریختن زباله و غذا مهمترین نکته‌ای است که باید هنگام سفر به پارک ملی بوجاق و محل زندگی این گونه‌های جانوری و گیاهی زیبا به آن توجه داشت.

آدرس پارک ملی بوجاق بر روی نقشه

سخن پایانی

پارک بوجاق از زیباترین و مهمترین پارک‌های ملی ایران می‌باشد که زیستگاه انواع گونه‌های گیاهی و جانوری است. در برنامه سفر خود به استان گیلان در کنار بازدید از سایر جاذبه‌های گردشگری این استان زیبا، حتما برنامه بازدید از پارک ملی بوجاق را نیز داشته باشید. با سفر به این پارک و تماشای تالاب نیلوفر و همچنین پرندگان زیبای این منطقه، می‌توانید خاطره‌ای تکرار نشدنی و سفری جذاب داشته باشید.

۴/۵ - (۵۰ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۴

  1. علی اصغر امینی

    سلام آیا منطقه بوجاق زمین برای پرورش خرگوش و روباه و تمساح و ماهی و .. واگزار می نمایند؟

    • علیرضا قانع

      سلام اطلاعات خاصی در این زمینه در دسترس نیست لطفا با شهرداری آستان اشرفیه تماس بگیرید. ضمنا این پارک ملی شماره تماس ثبت شده هم نداشت.

  2. لیلا نعمتی

    من یه عروس هلندی دارم میخوام آزادش کنم جایی که باز گیرش نندازن و بره زندگی کنه
    این منطقه بوجاق پرنده من میتونه توش دوام بیاره

    • علیرضا قانع

      سلام اطلاعی در این خصوص نداریم متأسفانه نمیتونیم کمکی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×