بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » زیپ‌لاین‌های ایران تفریحی از جنس هیجان پرواز
زیپ لاین ایران 1
راهنمای سفر به ایران

زیپ‌لاین‌های ایران تفریحی از جنس هیجان پرواز

۵ تیر ۱۴۰۰ 26۳3,605

یکی از تفریحات آمیخته با هیجان برای دوست‌داران ارتفاع و سرعت، زیپ‌لاین می‌باشد. زیپ‌لاین‌های ایران جزو تفریحات و امکانات گردشگری ماجراجویانه و هیجان انگیز هستند که در سال‌های اخیر، برای توسعه گردشگری در مناطق مختلف، راه‌اندازی شده‌اند. هرکدام از این زیپ‌لاین‌ها ویژگی‌ها و خصوصیاتی دارند که تجربه‌ای خاص و متفاوت را رقم می‌زنند. با ما همراه باشید تا با زیپ‌لاین‌های ایران که تفریحی با جنس هیجان پرواز هستند آشنا شوید.

زیپ لاین

زیپ‌لاین چیست؟

در زیپ‌لاین، شما مسافتی بین دو نقطه با بلندی متفاوت از سطح زمین را در حالت معلق به پایین سر می‌خورید. دو سر ریسمان بلند فولادی به این دو نقطه مرتفع ثابت می‌شوند و اتصال شما به این ریسمان از طریق لباس‌های مخصوص به نام هارنس یا صندلی زیپ لاین متصل به کارابین و قرقره‌های بزرگ است.

میزان مسافتی که در طول زیپ‌‌لاین طی می‌کنید بسته به منطقه جغرافیایی و ظرفیت‌های آن متفاوت هستند و سرعت حرکت در زیپ لاین نیز بسته به اختلاف ارتفاع نقطه شروع و پایان و شیب مسیر و وزن افراد، متفاوت خواهد بود.

زیپ‌لاین‌های ایران

در نقاط مختلف ایران نظیر مناطق جنگلی، کویری، کوهستانی و … زیپ‌لاین‌هایی با اندازه‌های متفاوت راه‌اندازی شده‌اند که هر کدام زیبایی و هیجان خاص خود را دارد. در ادامه به معرفی و بررسی بهترین و معروف‌ترین زیپ‌لاین‌های ایران می پردازیم.

زیپ‌لاین پل معلق مشگین‌شهر

یکی از هیجان‌انگیزترین و معروف‌ترین زیپ‌لاین‌های ایران روی پل معلق کابلی خاورمیانه در ارتفاع ۸۰ متری از سطح زمین و روی پارک جنگلی مشکین‌شهر ساخته شده است. طول این زیپ‌لاین ۳۶۵ متر است. پل معلق مشگین‌‌شهر بلندترین و طولانی‌ترین پل معلق کابلی خاورمیانه است که توسط کارشناسان داخلی و مهندسان بومی منطقه بنا شده است.

مجموعه گردشگری خیاو تا گیردولی، بزرگ‌ترین پروژه توریستی اردبیل است که شامل تالارهای پذیرایی، سوئیت‌‌های اقامتی، سایت بالن‌‌سواری و ورزش‌‌های هوایی، رستوران گردان، بازارچه‌‌های صنایع ‌دستی، شهربازی و … می باشد که از هیجان انگیزترین تفریحات این مجموعه زیپ‌لاین آن است.

زیپ لاین پل معلق مشگین شهر

زیپ‌لاین کوه صفه اصفهان

در کوه صفه اصفهان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر، امکان انجام تفریحاتی همچون زیپ‌لاین، بولینگ، تله‌کابین‌، سینمای ۵ بعدی و… می‌باشد که زیپ‌لاین کوه صفه یکی از بهترین زیپ‌لاین های ایران است. این زیپ لاین ۱۶۵ متر طول و ۶۰ متر از سطح زمین ارتفاع دارد و افراد بین سنین ۱۴ تا ۴۵ سال و محدوده وزنی تا ۹۰ کیلوگرم، امکان استفاده از این وسیله را دارند.

زیپ لاین کوه صفه

زیپ‌لاین چالیدره مشهد

چالیدره یک مجموعه توریستی است که در کنار دریاچه سد چالیدره طرقبه قرار دارد و دارای امکانات مختلفی مانند قایق سواری، لنج تفریحی، ترن هوایی، تله ‌سیژ، بانجی جامپینگ، ماهیگیری، کافی شاپ گردان و رستوران و البته زیپ‌لاین است. هنگام استفاده از زیپ‌لاین مجموعه چالیدره طرقبه مشهد علاوه بر تجربه هیجانی خاص و آدرنالین بالا شاهد منظره زیبای دریاچه و محیط اطراف آن خواهید بود.

زیپ لاین چالیدره

زیپ‌لاین کویر ورزنه اصفهان

کویر ورزنه اصفهان در فاصله ۱۰ کیلومتری از شهر زیبا و تاریخی ورزنه قرار دارد و دارای یک مجموعه گردشگری و تفریحی خاص می‌باشد که شامل زیپ‌لاین و تفریحاتی همچون موتورسواری (چهارچرخ)، کویرنوردی با ماشین‌های آفرود، شترسواری و… است. دو زیپ لاین به طول ۳۰ متر و ۴۰۰ متر در بیابان خارا و سایت تفریحی ورزنه برای علاقه‌مندان به این ورزش و تفریح هیجان‌انگیز راه اندازی شده است.

زیپ لاین کویر ورزنه

زیپ‌لاین نمک آبرود مازندران

شهر یا شهرک نمک آبرود یکی از مناطق توریستی و تفریحی پرطرفدار و محبوب گردشگران در استان مازندران و نزدیک شهرهای چالوس و تنکابن است که شامل امکانات مختلفی نظیر رستوران، سرویس بهداشتی، پارکینگ، مرکز خرید، کارتینگ، پینت بال، شهربازی، تله کابین، سورتمه و … می باشد. یکی از تفریحات منحصر به فرد این منطقه زیپ لاین هیجان انگیز در محیطی جنگلی و زیبا است. این زیپ لاین بسیار شیک و مجهز می‌باشد.

زیپ لاین نمک آبرود

زیپ‌لاین کوه عینالی تبریز

کوه عینالی یکی از مناطق مهم گردشگری شهر تبریز است که با تله کابینی که در پای آن تعبیه شده می‌توان به قله‌اش صعود کرد. از جمله دیدنی‌های این کوه دریاچه مصنوعی داغ گلی است که جلوه بسیار زیبایی دارد. این کوه علاوه بر تله کابین و دریاچه دارای زیپ‌لاین نیز می‌باشد. این زیپ‌لاین با طولی معادل ۵۰۰ متر و ارتفاع ۷۵ متر یکی از هیجان انگیزترین زیپ‌لاین های ایران محسوب می‌گردد.

زیپ لاین عینالی تبریز

زیپ‌لاین پارک کوهستانی دراک شیراز

زیپ‌لاین مجموعه بزرگ پارک کوهستانی دراک در شیراز، با طول ۱۲۰۰ و ارتفاع ۲۰۰ متر، جزو بهترین زیپ‌لاین‌های‌ ایران محسوب می‌شود. این زیپ‌لاین که بلندترین زیپ‌لاین ایران است امکان استفاده دو نفره از آن نیز وجود دارد و کودکان زیر ۹ سال می‌توانند به‌همراه والدین خود از زیپ‌لاین لذت ببرند.

زیپ لاین دراک شیراز

زیپ‌لاین رامسر

در مجتمع تفریحی شهر سبز رامسر، یکی از بهترین زیپ‌لاین‌های ایران در کنار پلی معلق واقع شده که برای رسیدن به آن باید سوار تله کابین شوید و به سوی پارک جنگلی هزارپله بروید. سه زیپ‌لاین در دو پل معلق در این منطقه وجود دارد که استفاده از آن‌ها دارای محدودیت‌های سنی و وزنی است. افراد بین سنین ۱۱ تا ۴۰ سال با وزن بین ۴۵ تا ۹۵ کیلوگرم می‌توانند از این زیپ‌ لاین‌های ۴۵۰ متری استفاده کنند. این دو پل بین این سه زیپ‌لاین واقع شده است. مسافران بعد از طی کردن هر زیپ‌لاین، پیاده شده و از روی پل معلق چوبی باریکی که از روی دره می‌گذرد به زیپ‌لاین بعدی می‌رسند.

زیپ لاین رامسر

زیپ‌لاین دریاچه شورابیل اردبیل

دریاچه شورابیل به عنوان یکی از جاذبه‌‌های طبیعی شهرستان اردبیل دارای امکاناتی مانند قایق ‌رانی، پیست دو‌میدانی، پیست دوچرخه سواری، باغ وحش، یک شهر بازی روباز و یک شهر بازی سرپوشیده است. علاوه بر این امکانات اولین زیپ‌لاین رفت و برگشتی کشور و طولانی‌ترین آن‌ها به طول ۹۲۰ متر در کنار این دریاچه قرار دارد.

زیپ لاین شورابیل اردبیل

زیپ‌لاین کماندو تهران

زیپ‌لاین کماندو تهران طولانی‌ترین و سریع‌ترین زیپ‌لاین تهران می‌باشد که نمایی زیبا از پارک آب و آتش تهران را دارد. این زیپ‌لاین با طول ۲۱۰ متر و ارتفاع ۳۰ تا ۵۰ متری، انواع حالات زیپ‌لاین سواری از جمله حالات خوابیده، ایستاده و نشسته را مهیا می‌کند. زیپ‌لاین کماندو تهران که در بزرگراه شهید حقانی شرق، پس از خروجی مدرس شمال، خیابان سرو، جنب باغ موزه دفاع مقدس قرار دارد، دارای محدودیت وزنی تا ۱۱۰ کیلوگرم و محدودیت قدی ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتی متر است.

زیپ لاین کماندو تهران

زیپ‌لاین مجموعه موج‌های خروشان مشهد

از خاص‌ترین زیپ‌لاین‌های ایران در یک مجموعه آبی در مشهد قرار دارد. دو زیپ‌لاین به طول ۱۱۰ متر و ارتفاع آغاز و پایان ۳۴ و ۲۵ متری با سرعت ۶۲ کیلومتر بر ساعت برای آقایان و زیپ‌لاین دیگری به طول ۱۴۰ متر و ارتفاع آغاز و پایان ۲۷ و ۱۴ متری با سرعت ۵۴ کیلومتر بر ساعت برای خانم‌ها در این مجموعه راه اندازه شده است که طولانی‌ترین زیپ‌لاین‌های سرپوشیده ایران و جهان محسوب می‌شوند.

همچنین در این مجموعه می‌توان از سرسره‌های مدرن و هیجان‌انگیز، دریاچه متلاطم، رودخانه بزرگ، لیزرتگ و ترامپولین لذت برد و از امکاناتی مانند سالن ماساژ، سالن ایروبیک، سونا و جکوزی، مرکز خرید، مهدکودک برای نگهداری از کودکان زیر ۴ سال و … استفاده کرد.

زیپ لاین موج های خروشان

زیپ لاین توچال تهران

یکی دیگر از زیپ لاین های ایران که بسیار مهیج می‌باشد در مجموعه توچال تهران قرار دارد. این زیپ لاین که در مجاورت تله کابین توچال در بوستان سلامت واقع شده از طول ۲۰۰ متر و ارتفاع ۶۰ متر برخوردار است. افراد با توجه به شرایط سنی و وزنی مناسب می‌توانند در حالت‌های مختلف نشسته و خوابیده لذت و هیجان سوارشدن بر زیپ لاین توچال را تجربه کنند.

زیپ لاین برج میلاد تهران

در سفر به تهران و بازدید از برج زیبای میلاد می‌توانید یکی از تفریحات هیجان انگیز این منطقه را با زیپ لاین برج میلاد تجربه کنید. این زیپ لاین با طول ۱۵۰ متر و ارتفاع ۳۰ متر افراد را با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت جابجا می‌کند. افرادی که دارای وزن بالا و یا مشکلات قلبی و بیماری‌های خاص هستند، نمی‌توانند از این زیپ لاین استفاده کنند.

سخن پایانی

زیپ‌لاین یکی از تفریحات هیجان انگیز و خاصی است که طرفداران زیادی دارد و ایران به دلیل داشتن مناطق مختلف زیبا و دارای شرایط مناسب برای راه اندازی زیپ‌لاین، می‌تواند به بهترین نحو از پتانسیل و ظرفیت جذب گردشگر این وسیله استفاده نماید. مناطق کوهستانی و جنگلی و همچنین اماکن طبیعی دیدنی ایران می‌توانند بهترین مکان برای راه اندازی زیپ لاین با زاویه دید و منظره عالی و دیگر خدمات و تفریحی و گردشگری باشند.

۴.۲/۵ - (۱۳ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۳

  1. سامان

    سنندجم زیپلاین داره ولی ننوشتین

    • پریسا کریمی

      سلام وقت بخیر
      ممنون از حسن توجه شما
      در بروزرسانی بعدی مقاله، زیپ لاین سنندج نیز به لیست اضافه خواهد شد.

  2. اسکیپ روم کرج

    زیپ لاین نمک ابرود و م نرفتم خیلی هیجان انگیزه از همه مهمت منظره زیباییه که میبینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×