بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » معرفی ۷ باغ گل‌ها در ایران
bagh golha 1
راهنمای سفر به ایران

معرفی ۷ باغ گل‌ها در ایران

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ 30۱8,746

پارک‌ها و باغ گلها ایران که در سطح شهرهای ایران قرار دارند یکی از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌گردند که علاوه بر فراهم آوردن اوقات خوش برای بازدیدکنندگان و زیبا کردن چهره شهر، از میزان آلودگی هوا نیز تا حد زیادی می‌کاهند و محیط مناسبی برای چندساعت گردش و تفریح و دوری از هیاهوی شهر می‌باشند. در شهرهای مختلف ایران باغ گل‌های زیبایی وجود دارند که در این مقاله قصد داریم به بررسی و معرفی ۵ باغ گل‌ها ایران که زبانزد می‌باشند و گردشگران زیادی از آن‌ها بازدید می‌کنند، بپردازیم. 

باغ گلها مشهد

باغ گل‌ها مشهد

یکی از زیباترین باغ گل‌های ایران با وسعتی نزدیک ۳ هکتار در مشهد قرار دارد. ساختار و نقشه باغ گل های مشهد گل به صورتی است که اگر از نمای بالا به این محل نگاه کنید متوجه شکل خاص و زیبای آن می‌شوید که به شکل گلبرگ‌های یک گل می‌باشد. این گل از هسته و گلبرگ تشکیل شده که هر گلبرگ مجموعه خاص خود را دارد. در هر گلبرک یک مجموعه گل می‌باشد که عبارت است ازگل‌های صخره‌ای، باغ رز، باغ گیاهان پوششی، باغ گل‌های پیازی، گل‌های فصلی، گل‌های دارویی و گل‌های برکه‌ای.

همچنین این مجموعه دارای یک برکه زیبا می‌باشد که از گل‌های نیلوفر پر شده است و منظره و چشم انداز زیبایی را پدید آورده است. در این برکه انواع گل‌های نیلوفر کاشته می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به نیلوفر آبی سفید که گل‌های سفید آن در مرداد و شهریور شکوفا می‌شود، نیلوفر آبی زرد که برگ‌های آن به شکل قلب است و دارای گلبرگ‌هایی زرد رنگ می‌باشد، نیلوفر آبی پیگمه که گل‌های متعدد سفید دارد، نیلوفر آبی معطر که دارای گل‌های سفید و یا صورتی رنگ است، نیلوفر آبی صورتی سوئدی و نیلوفر آبی روشن اشاره کرد.

این مجموعه دارای قسمت‌های مختلفی نظیر آبنما، آمفی تئاتر روباز، محوطه مخصوص بازی کودکان و گلخانه آموزشی برای دانشجویان و دانش‌پژوهان می‌باشد.

آدرس: مشهد، بلوار معلم، بین معلم ۷۱ و ۷۳.

باغ گلها اصفهان

باغ گل‌ها اصفهان

اصفهان بیش از همه با بناها و آثار ارزشمند تاریخی خود شناخته می‌شود اما از جاذبه‌های دیگر این شهر می‌توان باغ گل‌ها را نام برد که مجموعه کم‌نظیری از انواع گل‌ها و گیاهان می‌باشد و برای گردشگران بسیار جذاب است. از ویژگی‌های برجسته این باغ، کارکرد چندگانه تفریحی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی آن و همچنین به کار بردن عناصر معماری سنتی در بناهای باغ است. باغ گل‌های اصفهان شامل ۳۹۵ گونه گیاهی متنوع از جمله باغ گل‌های صخره‌ای، باغ گل‌های ایرانی، باغ گیاهان دارویی، باغ رز و همچنین امکانات دیگری همچون آب نماها، برکه، آمفی تئاتر روباز، مجموعه پرچین، طرح گل فرشی ایرانی و… است.

برای کاهش هزینه‌‌ها و حداکثر استفاده از آب و همچنین ایجاد محیطی مرطوب، در این مجموعه از آبیاری تحت فشار استفاده شده است و کلیه سطوحی که امکان آبیاری بارانی در آن وجود دارد، تحت پوشش قرار گرفته است. برای تأمین نور مناسب و روشنایی باغ در شب نیز از پایه‌های بلند به‌همراه پروژکتور جهت نورپردازی به روش متمرکز استفاده شده است. همچنین پایه‌های کوتاه با نور ملایم در مسیرهای حرکت جای گرفته‌اند که فضایی زیبا را در شب ایجاد می‌کند.

به ‌منظور تلطیف هوا و پرورش انواع گیاهان آبزی، در طرح باغ برکه‌ای به مساحت حدود ۳۵۰۰ متر مربع در ضلع جنوب شرقی باغ ساخته شده است. همچنین یک آب نمای زیبا در سمت شرقی باغ صخره‌ای قرار دارد که از ارتفاع چهارمتری حجم قابل توجهی از آب را به داخل برکه می‌ریزد و در ساختمان آبشار آن از انواع سنگ‌های رودخانه‌ای استفاده شده است تا کاملا طبیعی جلوه کند.

آدرس: اصفهان، میدان بزرگمهر، ابتدای خیابان سلمان فارسی.

باغ گلها کرمانشاه

باغ گل‌ها کرمانشاه

یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه باغ گل‌ها می‌باشد که مکانی بسیار مناسب برای سپری کردن اوقات فراغت و لحظاتی شاد و آرامش بخش است. این باغ در سال ۱۳۹۳ افتتاح گردید و با مساحتی حدود ۵ هکتار شامل انواع مختلفی از گونه‌های گیاهان می‌باشد. در طراحی باغ گل‌ها فضاهایی برای ایجاد باغ ایرانی، باغ انگلیسی، ایتالیایی، ژاپنی و فرانسوی در نظر گرفته شده است که در فصل بهار و تابستان شاهد رویش زیباترین گل‌های بهاری در این باغ‌ها خواهید بود.

در باغ گل‌ها حدود چهار هزار گونه گل و گیاه کاشته شده است. بیشتر نمونه‌های کاشته شده در این باغ بسیار تماشایی از بذرهای هلندی بوده که کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی دارند. از مهمترین گل‌های این باغ می‌توان انواع کاکتوس‌ها، گیاهان پوششی، گیاهان دارویی، مجموعه‌ای کامل از گیاهان پیازی، گیاهان آپارتمانی بسیار متنوع و انواع گل‌های زینتی نام برد. همچنین باغ گل‌ها کرمانشاه دارای فضاها و امکانات دیگری از جمله برکه‌ها، تپه‌های چمنی، آکواریوم، باغ صخره‌ای، آبراه و ….است که زیبایی این باغ گل را دوچندان نموده است.

آدرس: کرمانشاه، میدان آزادگان، انتهای مسیر کمربندی غربی شهر، روبروی بیمارستان سینا.

باغ گل ها شیراز

باغ گل‌ها شیراز

باغ گل‌های شیراز در اردیبهشت ۹۸ در روز شیراز افتتاح شد. باغی بزرگ با درختان کهنسال و سر به فلک کشیده گردو، انار، انگور، کاج سرو خمره ای و … که جدیدا کاشته شده‌اند و انواع گل‌های زیبا. محوطه سازی و ساختار و نقشه باغ نسبتا خوب می‌باشد و از دیگر امکانات و فضاهای این باغ گل می‌توان به آبشار و دریاچه مصنوعی زیبای آن اشاره نمود.

در این باغ انواع گل‌های زیبا و رنگارنگ وجود دارند ولی به علت تازه تاسیس بودن بسیار جوان هستند و به زمان نیاز است تا بزرگتر شوند و با گل‌دهی بیشتر باعث افزایش زیبایی باغ شوند. گل‌هایی مانند رز و یاس از مهمترین گونه گل‌ها و گیاهان باغ گل شیراز هستند.

آدرس: شیراز، معالی آباد، بلوار بهشت، محله منصورآباد.

باغ گل‌ها تهران

در تهران باغ گل‌های متعددی وجود دارد که هرکدام زیبایی خاصی دارند و دارای ویژگی‌ها و فضایی خاص می‌باشند. از مهمترین باغ گل‌ها در تهران می‌توان موارد زیر را نام برد:

● باغ گیاه شناسی ملی:

باغ گیاه شناسی ملی ایران بزرگترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه و یکی از ۱۰ باغ برتر دنیا محسوب می‌شود که با وسعت ۱۴۵هکتار در دامنه جنوبی رشته کوه البرز در اراضی چیتگر، در شمال غربی تهران واقع گردیده است. در سال ۱۳۴۸ عملیات طراحی و احداث این باغ توسط کارشناسان ایرانی و با همکاری تعدادی از کارشناسان خارجی آغاز شد و نقشه جامع باغ طراحی شد. باغ گیاه شناسی ملی آب و هوایی نیمه خشک دارد و گیاهان بومی و غیربومی در فضای باز و گلخانه‌ای آن کشت ‌شده‌اند.

این باغ شامل بخش‌های مختلفی از جمله کلکسیون‌ها، رویشگاه هیرکانی، رویشگاه زاگرس، رویشگاه البرز جنوبی، رویشگاه ایرانی-تورانی، گلخانه جنوب ایران، باغ پیاز ایرانی، باغ میوه‌های بومی، رویشگاه‌های جهان، باغ سیستماتیک، باغ گیاهان دارویی و صنعتی، آربراتوم، باغ صخره‌ای، جنگل و گردشگاه، باغ رز، چهارباغ ایرانی و باغ‌های اقماری می‌باشد. از دیگر جاذبه‌های این باغ می‌توان به دو آبشار، شش رودخانه و یک دریاچه اشاره کرد.

آدرس: تهران، بزرگراه تهران کرج، خروجی پیکانشهر، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید گودرزی، خیابان هشتم غربی.

باغ گیاه شناسی ملی ایران

● باغ ایرانی:

این باغ گل، یک باغ زیبا و سرسبز است که در دل منطقه قدیمی ده ونک در تهران قرار دارد که دارای فضاسازی‌های زیبا و انواع گل‌های رز در رنگ‌های مختلف و نژادهای متنوع می‌باشد. محیط این باغ با کاشت منظم گل‌های لاله رنگارنگ بسیار فرح بخش است و دو ورودی اصلی با سردرهای زیبا در ضلع شرقی و غربی و دو ورودی فرعی در ضلع جنوبی و جنوب غربی دارد.

آدرس: ده ونک، خیابان شیخ بهایی شمالی، ۲۰ متری پیروزان، کوچه شهید صابری.

باغ ایرانی
۳.۹/۵ - (۶۸ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. اسکیپ روم کرج

    باغ ملی تو اردیبهشت خیلی زیباست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×