بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» اخبار گردشگری » اعلام حداقل دستمزد راهنمایان گردشگری در سال ۱۴۰۰
دستمزد راهنمایان تور
اخبار گردشگری

اعلام حداقل دستمزد راهنمایان گردشگری در سال ۱۴۰۰

۶ خرداد ۱۴۰۰ 26۰2,936

راهنمایان گردشگری به عنوان افرادی که نسبت به میراث فرهنگی و طبیعی هر منطقه اطلاعات جامعی در اختیار دارند، در طول سفر و تورهای مختلف اطلاعات مورد نیاز را در اختیار گردشگران قرار داده و آنها را راهنمایی می‌کنند. دستمزد این قشر از فعالان حوزه گردشگری هر ساله توسط کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری تعیین می‌شود. 

به موجب نرخنامه تعیین شده از سوی این کانون، با استناد به ماده ۴۱ قانون کار و ماده پنج از آیین نامه راهنمایان گردشگری و لحاظ نمودن نرخ پایه اعلام شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداقل دستمزد روزانه برای راهنمایان گردشگری در سال ۱۴۰۰ به پیوست ۱ و ۲ اعلام شده است.

حداقل دستمزد راهنمایان گردشگری بدون پوشش بیمه از سمت کارفرما

بنابراین نرخنامه، دستمزد راهنمایان گردشگری که از سوی کارفرما تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند، برای انواع راهنمایان فرهنگی، طبیعت گردی، زبان‌های خاص گروه یک و دو، گرایش ویژه اعم از درمانی، تجاری و… و همچنین راهنمایان ترانسفر پایانه‌های داخل شهر و ترانسفر فرودگاه به شرح زیر می‌باشد. همچنین در این نرخنامه حداقل دستمزد روزانه برای راهنما-راننده‌ها نیز مشخص شده است.

دستمزد روزانه راهنمایان

تبصره ۱ : مبالغ درج شده در این نرخنامه، حداقل دستمزد راهنمایان گردشگری برای تورهای معمول است. بنابراین برای شرایطی مانند تنوع برنامه‌ها، ساعات کاری روزانه، درجه سختی کار، تسلط به زبان‌های خاص توافق بین کارفرما و راهنما ملاک تعیین نرخ نهایی خواهد بود.

تبصره ۲: تاثیر سابقه کار برای راهنمایان گردشگری به این شکل است که چنانچه راهنما سابقه اجرای بیش از ۳۰ تور را داشته باشد، به نرخ دستمزد پایه ۱۰ درصد به عنوان سابقه کار افزوده می‌شود.

تبصره ۳: برای تورهایی که به صورت نیم روز برگزار می‌شود که مدت زمان اجرای آن حداکثر چهار ساعت متوالی در یک روز باشد، دستمزد راهنمایان گردشگری معادل ۶۰ درصد دستمزد یک روز کامل لحاظ می‌شود.

تبصره ۴: در تورهایی که ترانسفر فرودگاهی نیز شامل وظایف راهنما تعریف شده است، به ازای هر یک ساعت تاخیر در ورود مسافر، مبلغ ۳۵۰۰۰ تومان به دستمزد اضافه می‌شود.

دستمزد راهنمایان گردشگری تحت پوش بیمه از سمت کارفرما

از سوی دیگر در نرخنامه تعیین شده از سوی کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری دستمزد راهنمایان گردشگری که توسط کارفرما تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اندف به صورت زیر تعیین می‌شود:

دستمزد روزانه راهنمایان گردشگری 1400

تبصره ۵ : لازم به ذکر است که آن دسته از راهنمایان گردشگری که به صورت استخدامی در دفاتر خدمات مسافرتی مشغول به کار هستند و حقوق ثابت دریافت می‌کنند، مشمول این نرخنامه نخواهند شد. در این موارد دریافتی ماهانه فرد با توجه به مزایای سنوات و استخدامی و بر اساس توافق بین کارفرما و راهنما صورت خواهد گرفت.

امیدواریم که مدیران دفاتر سفر و راهنمایان گردشگری سراسر کشور در  با حمایت و رعایت این نرخنامه به بالا رفتن امنیت شغلی و رضایتمندی  صنف راهنمایان کمک کنند. به طور کلی این نرخنامه با دو جدول و ۵ تبصره به  تصویب دو نهاد صنفی کارگری و کارفرمایی رسیده است.

۲.۲/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×