بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» اخبار گردشگری » راه اندازی موزه تناولی در مجموعه نصیرالملک شیراز
2.mozetanavoli
اخبار گردشگری

راه اندازی موزه تناولی در مجموعه نصیرالملک شیراز

۵ خرداد ۱۴۰۰ 34۰2,683

بنابر اعلام معاون میراث فرهنگی کشور مجموعه‌ای از اهدایی‌های استاد پرویز تناولی به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری شامل دستبافته‌های عشایری و روستایی ایران، در مجموعه نصیرالملک شیراز با موزه‌ای با نام موزه تناولی به نمایش دائمی گذاشته می‌شود.

طبق اعلام روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری، محمد حسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی کشور- در مراسمی که روز یکشنبه دوم خرداد ماه ۱۴۰۰ در موزه فرش ایران جهت رونمایی نمایشگاه منتخبی از دستبافته‌های عشایری و روستایی ایران، اهدایی پرویز تناولی برگزار شد؛ طی سخنانی از راه اندازی موزه‌ای با نام استاد تناولی در مجموعه نصیرالملک شیراز خبر داد. استاد تناولی مجسمه‌ساز، نقاش، پژوهشگر و مجموعه دار برجسته ایرانی است و مجموعه دستبافته‌های عشایری و روستایی ایران حاصل تلاش ۶۰ ساله و بودن در میان عشایر است.

موزه پرویز تناولی

نمایش فرهنگی غنی در دست‌بافته‌های عشایری و روستایی ایران

زندگی عشایر سرشار از جنبه‌های ملموس و ناملموس فرهنگی غنی است که میتوان انعکاس بخشی از این اندیشه‌ها و فرهنگ را در دست‌بافته‌های آنان مشاهده کرد. در واقع این آثار تجلی گاهی ارزشمند از فرهنگ این مردمان است که منبع الهام افراد مختلفی از جمله استاد تناولی برای ایجاد خلاقیت در آثارشان بوده است.

معاون میراث فرهنگی اعلام کرد: آثار اهدایی استاد تناولی شامل ۱۴۰۸ اثر نفیس و ارزشمند است که در سامانه جام مربوط به اداره کل موزه ها و اموال منقول به ثبت خواهد رسید. با راه اندازی موزه تناولی این اقدام ارزشمند و یاد ایشان تا همیشه جاودانه خواهد شد.

بسیاری از این دست‌بافته‌ها ممکن است دیگر هرگز تولید نشود، چرا که شاهد کمرنگ شدن این هنر در میان مردمان روستایی و عشایر هستیم. راه اندازی چنین موزه‌ای باعث می‌شود تا مردم از وجود آن بهره ببرند. وجود افرادی مانند استاد تناولی که وقف فرهنگی انجام می‌دهند، می‌تواند الگویی برای سایر هنرمندان باشد تا با ارائه آثار خود در دوران حیات به نهادهایی مانند میراث فرهنگی این آثار را برای همیشه به میراثی ماندگار برای تمام مردم بدل کنند.

محمدرضا کارگر مدیر کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی نیز در سخنانی خاطر نشان کرد: مجموعه اهدایی استاد پرویز تناولی برای ما یادآور فرهنگی غنی و ارزشمند اقوام مختلف ایران است. افرادی که بدون هیچگونه سواد آکادمیک چنین آثار زیبایی را خلق کرده‌اند تا علاوه بر کاربرد آن در زندگی روزمره سرشار از مفاهیمی خاص و ویژه باشد.

پرویز تناولی

ارزش آثار اهدایی استاد تناولی

اهدای مجموعه دستبافته‌های عشایری و روستایی ایران توسط استاد تناولی اقدامی بسیار ارزشمند و شایسته تقدیر است.  چرا که با وجود پیشنهادهای میلیون دلاری از کشورهای عربی برای خرید این مجموعه، استاد تناولی تمایل داشته‌اند این آثار نفیس برای نسل‌های آینده ایران باقی بماند. تکریم تلاش این هنرمند برای گردآوری چنین مجموعه‌ای و انجام تحقیقات گسترده در این زمینه از یک سو و اقدام به وقف فرهنگی این آثار  از سوی دیگر  تلاشی شایسته تکریم است و امیدواریم با راه اندازی موزه تناولی گامی هر چند کوچک در این زمینه برداشته شود.

از مجموعه ۱۴۰۸ قطعه اهدایی استاد تناولی ۱۹۸ قطعه در گنجینه موزه فرش ایران قرار گرفته‌اند که قرار است ۹ قطعه آن به موزه فرش ایران اهدا شود و باغی آثار به شیراز منتقل گردد.

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×