بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » ۱۰ تا از بهترین موزه‌های شیراز را بشناسید
موزه های شیراز
شیراز

۱۰ تا از بهترین موزه‌های شیراز را بشناسید

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ 16۰6,775

شیراز را می‌توان شهر موزه‌ها نامید. شیرازگردی بدون دیدن خانه‌های تاریخی و موزه های شیراز جذابش، کامل نمی‌شود. قدمت چند هزار ساله و پیشینه غنی تاریخی شیراز، باعث شده تا این منطقه باستانی به یکی از قطب‌های گردشگری و توریستی ایران تبدیل شود. شیراز موزه‌های معروفی دارد که بر اساس زمینه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی، اقلیمی، طبیعی و… شکل گرفته‌اند و فرهنگ، هنر، اصالت و زیبایی‌های این شهر شگفت انگیز را به شکل‌های مختلف به رخ می‌کشند. اگر می‌خواهید شیرازگردی بهتری را در کنار جاهای دیدنی شیراز تجربه کنید این مطلب را تا انتها دنبال نمایید.

موزه تخت جمشید

یکی از موزه های شیراز موزه تخت جمشید است که در مرودشت و در مجموعه تاریخی ۲۵۰۰ ساله تخت جمشید واقع شده است. ساختمان این موزه که شامل یک تالار بزرگ، دو گالری و یک ایوان می‌باشد، کاخی است که به دستور خشایار شاه برای ملکه ساخته شده و به عنوان قدیمی‌ترین بنای بازسازی شده ایران شناخته می‌شود. گل‌نبشته‌هایی با خط ایلامی، زیورآلات و زینت‌آلاتی از جنس طلا و نقره، مجسمه‌های فلزی، سرستون‌ها و پیکره‌های سنگی، اشیایی چون خمره‌ها و ظروف سفالی، سازهای قدیمی و…، موزه تخت جمشید را به یکی از غنی‌ترین موزه‌های ایرانی بدل می‌کند.

موزه تخت جمشید شیراز

آدرس و ساعت بازدید موزه تخت جمشید

این موزه داخل مجموعه تخت جمشید، در منطقه مرودشت (۱۰ کیلومتری شیراز) قرار دارد. ساعت بازدید موزه تخت جمشید در بهار و تابستان ۷:۳۰ الی ۱۹:۳۰ و در پاییز و زمستان ۸ الی ۱۸ می‌باشد.

موزه عفیف آباد شیراز

موزه نظامی عفیف آباد

موزه نظامی شیراز در باغ عفیف‌آباد قرار گرفته است. ساختمان موزه عفیف‌‌آباد از دو طبقه تشکیل شده است که طبقه اول آن شامل موزه اسلحه و طبقه دوم شامل موزه عبرت می‌شود.. در این باغ موزه زیبا مجموعه‌ای ارزشمند از انواع سلاح‌های سرد مانند شمشیر، زره، کلاه خود و …  و همچنین انواع سلاح گرم مانند اسلحه‌های خودکار و نیمه خودکار، انواع تفنگ‌های سرپر، سنگ چخماق، تفنگ‌های شکاری، تپانچه، انواع مسلسل و… وجود دارد که متعلق به دوره‌های متفاوت است. این موزه دارای سلاح‌های ارزشمندی می‌باشد ازجمله تفنگ‌های شخصی فتحعلی شاه، ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه، رضاشاه و محمدرضاشاه.

آدرس و ساعت بازدید موزه نظامی عفیف آباد

موزه نظامی شیراز در جنوب خیابان قصرالدشت و انتهای خیابان عفیف آباد قرار گرفته است. ساعت بازدید این موزه زیبا از ۸ تا ۱۳ و از ۱۵ تا ۱۹ می‌باشد.

موزه پارس

یکی از زیباترین و جذاب‌ترین موزه‌های شیراز، موزه پارس است. این موزه در باغ نظر شیراز قرار گرفته و بنای آن متعلق به دوره زندیه است و آرامگاه کریم‌خان زند نیز در این موزه قرار دارد. این موزه شامل آثار بسیار ارزشمندی از دوره‌های متفاوت تاریخی است. از جمله این اشیا تاریخی می‌توان به اشیا و آثار و کتیبه‌های دوران پس از مادها و دوران قبل از اسلام، سکه‌های طلا و نقره، شمشیر کریم‌خان‌زند، نقاشی‌های لطفعلی‌خان صورتگر، کتیبه‌ها و مفرغ‌های لرستان، مجموعه قرآن خطی نفیس، اشیای تزئینی میناکاری‌شده و… اشاره کرد.

موزه پارس شیراز2 1

آدرس و ساعت بازدید موزه پارس

موزه پارس در میدان شهرداری شیراز و درمقابل ارگ کریم‌خان واقع شده است و ساعت بازدید آن از ۷:۳۰ تا ۲۰ می‌باشد.

موزه نارنجستان قوام شیراز

موزه نارنجستان قوام

باغ موزه نارنجستان قوام با عمارتی بزرگ، زیبا و با‌شکوه یکی از زیباترین موزه‌های شیراز می‌باشد. معماری بی‌نظیر بنای این موزه که متعلق به دوره قاجار است، شامل آینه‌کاری، گچ‌بری، آجرکاری، منبت‌کاری و نقاشی‌های سنتی دوره قاجار می‌باشد که آن را به یکی از اماکن محبوب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است. در این موزه آثار باستانی مربوط به زمانهای مختلف که در شیراز کشف شده‌اند، در معرض نمایش قرار گرفته است.

آدرس و ساعت بازدید باغ موزه نارنجستان قوام

این باغ موزه زیبا در خیابان لطفعلی‌خان زند شیراز قرار گرفته و ساعت بازدید آن از ۸ تا ۱۳ و از ۱۵ تا ۱۹ می‌باشد.

موزه گرمابه وکیل

بنای موزه گرمابه وکیل یکی از شاهکارهای معماری ایرانی می‌باشد. حمام وکیل در دوره زندیه به دست کریم‌خان زند ساخته شد. موزه حمام وکیل یکی از بینظیرترین موزه‌های مردم شناسی کشور می‌باشد که به عنوان موزه گرمابه شیراز با شماره‌ی ۹۱۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این موزه نشان دهنده آداب و رسوم، نحوه پوشش و فرهنگ مردم شیراز در گذشته می‌باشد. در موزه حمام وکیل ۳۰ مجسمه مومی در حالت‌های مختلف طراحی شده که نمایشی از نحوه استحمام و آداب ویژه آن است.

موزه گرمابه 2 1

آدرس و ساعت بازدید موزه گرمابه وکیل

این موزه زیبا در شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، خیابان طالقانی قرار دارد و ساعت بازدید از آن از ۸ تا ۲۰ می باشد.

موزه شاهچراغ

آرامگاه شاهچراغ که یکی از اماکن دیدنی شیراز می‌باشد موزه‌ای در داخل خود دارد مرسوم به موزه شاهچراغ که در بخشی از صحن این بارگاه واقع شده است. موزه شاهچراغ شیراز شامل یک سالن بزرگ و وسیع است که آثاری از دوران قبل و بعد از اسلام در آن نگه‌داری می‌شود. آثار ارزشمندی از جمله قرآن‌های نفیس، نسخ خطی، سکه‌های باستانی، انواع ظروف قدیمی از جنس فلز، سفال و شیشه، اسلحه‌های به جا مانده از دوره‌های مختلف، اشیای ارزشمندی مثل فانوس، شمعدان و همچنین نقاشی‌های افراد مشهور.

موزه شاهچراغ

آدرس و ساعت بازدید موزه شاهچراغ

این موزه در آستان حضرت شاهچراغ واقع در میدان احمدی است. ساعت بازدید آن از ۸ تا ۲۱ می باشد.

موزه سنگ و گوهر دریای نور

این موزه در سال ۱۳۹۰ تاسیس گردید و بعد از موزه سنگ تهران دومین موزه سنگ و گوهر ایران می‌باشد. موزه سنگ و گوهر دریای نور در طبقه همکف ساختمان اصلی باغ ارم شیراز قرار گرفته و شامل ۱۴۰ نوع سنگ قیمتی، نیمه‌قیمتی و گوهر است که تعداد بسیاری از آن‌ها به عنوان سنگ‌های نایاب شناخته می‌شود.

موزه سنگ و گوهر دریای نور

آدرس و ساعت بازدید موزه سنگ و گوهر

این موزه در باغ ارم واقع در خیابان ارم شیراز قرار دارد و ساعت بازدید آن از ۸ تا ۲۱ می‌باشد.

موزه موسیقی

این موزه را می‌توان یکی از موزه‌های منحصر به فرد شیراز و حتی کشور محسوب نمود. در این موزه ارزشمند به شکل ویژه به موسیقی و سازهای ایرانی پرداخته شده است و اتاق دیداری، آرشیو صوتی- تصویری، اسناد و دست‌نوشته‌های استادان موسیقی و گالری ساز شامل انواع سازهای ایرانی و نواحی مختلف ایران و… به معرض نمایش درآمده است. یکی از قسمت‌های خاص این موزه اتاق شنیداری آن می‌باشد. این موزه زیبا در یکی از خانه‌های به جا مانده از دوران قاجار به نام خانه منطقی‌نژاد قرار گرفته است که در سال ۱۳۸۴ توسط سازمان میراث فرهنگی به موزه تبدیل شد.

موزه موسیقی شیراز

آدرس و ساعت بازدید موزه موسیقی

خانه منطقی‌­نژاد که محل موزه موسیقی شیراز می‌باشد در میدان احمدی، پشت مسجد نو واقع شده است. ساعت بازدید این موزه از ۸ تا ۱۹ می‌باشد.

موزه آب

بنای موزه آب شیراز یکی از آب‌انبارهای کریم‌خانی، با شماره ۹۳۵ در فهرست آثار ملی ایران، می‌باشد که درآن انواع ماکت‌های سازه‌های آبی به نمایش گذاشته شده که به دوره‌های مختلف تاریخی ایران تعلق دارند.

موزه آب شیراز

آدرس و ساعت بازدید موزه آب

موزه آب یا آب انبار وکیل در ضلع شرقی ارگ کریم‌خان قرار دارد و ساعت بازدید آن مطابق ساعت بازدید ارگ کریم خان می‌باشد.

کلام آخر

شیراز شهر علم، فرهنگ و موسیقی یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری ایران می‌باشد و بسیار محبوب گردشگران داخلی و خارجی است. اگر برنامه سفر به شیراز داشتید، حتما در برنامه شیرازگردی خود بازدید از موزه‌های بی نظیر این شهر زیبا را قرار دهید.

۴.۳/۵ - (۵۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×